max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-podium-monza-8 Formule 1
Formule 1

NB | 'McLaren heeft de passie er vakkundig uit geslagen'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-podium-monza-8

Max Verstappen heeft zijn derde Grand Prix van het seizoen gewonnen. De dominantie van de wereldkampioen kwam in Italië als een verrassing, terwijl McLaren druk in de weer was met het verdelen van de overige podiumplekken. In de nabeschouwing van F1Maximaal.nl blikt hoofdredacteur Mark Hanselman terug op de hoogtepunten van het weekend.

- Was het terecht dat Verstappen de plek aan Norris teruggaf?

'Dat was terecht, en vooral ook verstandig. Achteraf is dat natuurlijk makkelijk om te zeggen, maar op het moment zelf leek het een enorme dreun dat Verstappen Lando Norris moest laten passeren. McLaren is dit jaar namelijk onverslaanbaar gebleken als ze de leidende positie eenmaal in handen krijgen. In Imola en Japan won Verstappen door na de eerste ronde het veld aan te voeren, en dat gold ook voor George Russell in Canada.'

'Toch is het goed dat Red Bull het hoofd koel hield en de juiste keuze maakte. Het moment met Norris was nagenoeg een kopie van het incident met Oscar Piastri in Jeddah. Daar behield Verstappen zijn plek en kreeg hij wél straf, dus je kunt er haast wel gif op nemen dat hij hier ook bestraft zou zijn. Norris is normaal geen sterke starter, maar eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de McLaren-coureur hier ijzersterk was bij de start. Als de rollen omgedraaid waren, hadden we Verstappen ook geprezen voor deze actie.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-oscar-piastri-lando-norris-mclaren-monza-italië
Norris blijft maar net op de baan.

'Norris kreeg weinig ruimte op het rechte stuk, al is dat er vooral aan te danken dat hij Verstappen eerst te veel ruimte gaf. Norris reed meteen met bijna vier wielen over de witte lijn, en dat asfalt houdt gewoon een keer op. Hij had in eerste instantie nooit zo ver naar rechts moeten gaan. Nadat hij over het gras reed, had hij vieze banden, maar tóch remde hij Verstappen uit. Ja, hij miste de bocht enigszins en hield de auto maar net op de baan, maar puur op basis van de richtlijnen was dit een legitieme inhaalactie. Norris liet de rem even los, zoals Verstappen aankaartte, maar dat mag.'

- Waar komt de wederopstanding van Red Bull vandaan?

'Ten eerste waren de omstandigheden erg gunstig voor Verstappen en Red Bull. Dit raceweekend was vergelijkbaar met Japan, al werd Red Bull daar ook geholpen door de lage temperaturen. In Monza was het niet koud, maar dat maakte in praktijk weinig uit, want de bandenslijtage was alsnog nihil. Net als in Japan pakte Verstappen een fenomenale poleposition en had hij meer topsnelheid dankzij een afstelling met minder neerwaartse druk.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

achtervleugel-max-verstappen-red-bull-racing-rb21-italië-monza-1
Hier is de achtervleugel nog compleet.

'In Japan zagen we exact dezelfde top vijf bij de start en bij de finish: Verstappen voor Norris, Oscar Piastri, Charles Leclerc, en George Russell. Dat betekent dat er in beide races ook geen verandering plaatsvond in de top vijf. In beide gevallen was het inhalen lastig. Monza past daarnaast ook goed bij de RB21, die het beter doet op snelle circuits. Dat was in 2024 ook al zo, maar toen was de afstelling een ramp en had Red Bull dankzij de crashes van Sergio Pérez een veel grotere achtervleugel dan dit jaar.'

'Red Bull nam dit jaar wél een kleinere achtervleugel mee. Dat zal niet alleen in Monza voordeel opleveren, maar ook in Las Vegas en Bakoe. Toch was de vleugel in Monza alsnog niet klein genoeg. In 2024 sneed men hele stukken uit de achtervleugel. Dit jaar werd het mes op zaterdag ook nog in de achtervleugel gezet, al was de ingreep nu veel kleiner dan twaalf maanden eerder. Op de bovenstaande en onderstaande foto is het verschil goed te zien in de achtervleugel.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-rb21-1-achtervleugel-productie-gesneden
En hier is de vleugel niet meer compleet.

'Verder was het zeer opvallend dat Laurent Mekies uitgebreid geprezen werd, door Helmut Marko, door technisch directeur Pierre Waché, en ook door Max Verstappen. De Franse teambaas gebruikte de weekenden in België en Hongarije om te observeren. Daar had Mekies meteen een goed weekend voor, want Hongarije was een goede samenvatting van alles wat er niet goed ging bij Red Bull. Dit rampweekend was achteraf het beste dat Verstappen en Red Bull kon overkomen.'

'Mekies had na dat weekend vier weken, waarvan twee verplichte vrije weken, om na te denken over zijn eerste weekenden bij het team. Red Bull schoot qua afstelling alle kanten op, volgens Verstappen. Mekies, als echte engineer, maakte het een prioriteit om in Zandvoort vastigheden te vinden en een solide basis te vinden. Daarbij gebruikte Red Bull nu ook het volledige vermogen op de vrijdagen, net als alle andere teams, om representatievere data te krijgen. Die basis werd gebruikt om in Monza verder te perfectioneren. Goed werk leverde een klein kansje op, en dat is alles wat Verstappen nodig heeft.'

- Wat mogen we in de komende races van Verstappen verwachten?

'Een soortgelijk beeld als in de eerste races van 2025. McLaren blijft het sterkste team, maar is niet onverslaanbaar. Monza was een zeer gunstig scenario. De bandenslijtage was zeer laag, en het circuit vrij gunstig voor Red Bull. Het laat wel zien dat er nog meer kansen zullen volgen in de laatste acht weekenden. In sommige weekenden zal het heel lastig worden. Dat gaat dan vooral over Singapore en São Paulo, dat te veel doordraaiers heeft.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari charles leclerc pirelli azerbeidzjan zondag 2024
Let in Azerbeidzjan op de Prins van Bakoe.

'In Qatar en Las Vegas moet Verstappen wel goed mee kunnen komen. Azerbeidzjan is een circuit met twee uitersten. De rechte stukken zijn fijn voor Red Bull, maar de hobbels en de langzame bochten juist niet. In Bakoe zou ik eerder op Charles Leclerc rekenen, vooral in de kwalificatie. De Monegask is al vijf kwalificaties op rij ongeslagen in Azerbeidzjan. Voor Red Bull wordt Singapore het lastigste circuit, maar ik verwacht nog wel een overwinning of twee voor Verstappen op de gunstigere circuits.'

- Greep McLaren terecht in bij Norris en Piastri?

'Puur rationeel gezien wel, maar de balans tussen rationeel denken en passie volgen is bij McLaren wel zoek. Het Britse team moet zich eens achter de oren krabben waarom niemand echt geïnteresseerd is in de titelstrijd. Eén coureur vertoont zelden emoties, en de ander geeft aan dat hij vooral een lieve jongen wil zijn, ook als het om de wereldtitel gaat. Norris en Piastri zijn geen slechte coureurs, maar geen publiekstrekkers.'

'McLaren heeft de passie er vakkundig uit geslagen. Dat begon al met de papaya rules in 2024. Piastri liet in Italië ook al weten dat dit scenario vooraf besproken was. Het heeft er alle schijn van dat de McLaren-coureurs een eindeloos document hebben moeten ondertekenen, waar elk scenario tot in detail uitgetekend is. Dan is het niet heel gek dat de coureurs een beetje een emotieloze indruk maken op de baan. In 2021 zijn we natuurlijk verwend, maar dit titelgevecht is wel extreem tam.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pitstop-mclaren-912-12
McLaren bereidt zich voor op een pitstop.

'Het probleem ontstond vorig jaar al in Hongarije. Sindsdien is bij McLaren duidelijk dat het team beoordeelt wie de terechte winnaar, of in dit geval nummer 2, is. In Italië bracht McLaren zichzelf ook weer in de problemen, door Norris eerst te vragen of hij het goed vond dat Piastri de eerste pitstop kreeg. Alleen als hij geen undercut doet, reageerde Norris. McLaren bevestigde dat en moest vervolgens woord houden.'

'McLaren had Norris makkelijk een ronde eerder binnen kunnen halen, en dan was Piastri ook niet in de problemen gekomen. Overigens had Piastri nog marge genoeg, maar was McLaren weer ultra-conservatief. Dat McLaren woord wil houden richting Norris snap ik wel ergens, maar dat Verstappen hardop moest lachen om de situatie zegt alles: McLaren is het race-DNA in de afgelopen jaren kwijtgeraakt. Alles is gericht op het resultaat, maar daar kun je ook te ver in doorschieten.'

- Wie waren de andere winnaars?

'Eén coureur wil ik wel een winnaar én een verliezer noemen: Fernando Alonso. De pechvogel viel uiteindelijk uit met een kapotte ophanging, maar was wel bezig met een ijzersterk weekend. Aston Martin moet het net als Racing Bulls van de bochtige circuits hebben. In België stonden Alonso en Lance Stroll nog op de laatste startrij. Nu startte Alonso als achtste, en het had er alle schijn van dat hij ook in de top acht kon eindigen. Op een voor Aston Martin ongunstig circuit is dat een bevestiging van progressie.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

gabriel-bortoleto-kick-sauber-fernando-alonso-aston-martin-2025-italie-monza-zaterdag-kwalificatie
De pupil en zijn mentor zijn in topvorm.

'Alexander Albon was ergens ook een winnaar en een verliezer. Met een veertiende plek in de kwalificatie viel Albon enorm tegen, net als teamgenoot Carlos Sainz. In de race werkte Albon zich op naar een knappe zevende plek, waarmee hij het potentieel van Williams alsnog liet zien. Met een goede kwalificatie was ook de zesde plek nog haalbaar, maar uiteindelijk haalde hij nog bijna alles eruit wat erin zat.'

'Gabriel Bortoleto is de laatste winnaar. De Braziliaan begon al goed aan het seizoen, maar wordt steeds beter. Als er iemand met Verstappen te vergelijken valt, is het Bortoleto wel. Daarmee wil ik niet direct zeggen dat hij net zo goed kan worden, maar de kenmerken zijn wel vergelijkbaar. Hij is dol op het simracen, en gebruikt dat ook om zich steeds verder te verbeteren. Het gevolg is dat hij net als Verstappen enorm constante rondetijden rijdt. Hij pakte met P8 weer een goed resultaat en heeft kwalificatiespecialist Nico Hülkenberg nu zes keer op rij verslagen. Au!'

- En de verliezers?

'Ten eerste Kimi Antonelli. Wat een enorm verval bij de Italiaan! Het pijnlijkste vind ik wel dat Antonelli in de afgelopen weken toegaf dat hij in Imola al uitgeput was. Dat bevestigt ergens dat zijn Formule 1-debuut te vroeg is gekomen. Of wellicht is zijn debuut niet te vroeg gekomen, maar heeft Toto Wolff hem te veel druk opgelegd. In Italië startte hij eens als zesde, maar dat kon hij niet volhouden.'

'Een straf bij de inhaalactie van Albon vat zijn huidige vormpeil samen. Met een negende plek pakt hij zijn op één na beste resultaat van de laatste tien weekenden. Albon haalde Antonelli met die inhaalactie ook in het kampioenschap in. Dat Antonelli nu achter een Williams-coureur staat, is wel pijnlijk te noemen. Zelfs vanaf een goede startplek wilde het niet lukken. Daarmee laat hij indirect zien dat het heel bijzonder is dat Verstappen in 2015 zo goed als immuun was voor de immense druk.'

'Daarnaast zijn Carlos Sainz en Lewis Hamilton ook wel verliezers. Sainz is dit seizoen een van de absolute pechvogels, maar de Spanjaard stelt ook enorm teleur. Waar Albon is opgeklommen tot de zevende plek, is Sainz afgezakt naar de achttiende plek. Daarmee staat hij overigens nog net voor Yuki Tsunoda. Bij Hamilton vind ik het vooral sneu dat we tegenwoordig van een goede race moeten spreken als hij in een Ferrari van P10 naar P6 rijdt. De openingsfase was goed, maar daarna kon hij Leclerc en Russell niet bijhouden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws