NB: 'Excellerende Verstappen en constante Albon kunnen Red Bull constructeurskampioen maken' Formule 1
Formule 1

NB: 'Excellerende Verstappen en constante Albon kunnen Red Bull constructeurskampioen maken'

NB: 'Excellerende Verstappen en constante Albon kunnen Red Bull constructeurskampioen maken'

Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ‘De Nabeschouwing’ met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. Vandaag is het in deel 14 is het de beurt aan redacteur Christian Moerman, die het jammer vindt dat Ferrari de racewinst verspeelde en denkt dat Verstappen er goed aan deed in de eerste bocht in te houden. Lees hier hoe Christian de Grand Prix van Mexico heeft beleefd en praat mee!

Robert Doornbos vond in de nabeschouwing dat Verstappen te voorzichtig de eerste bocht inging. Had Verstappen ook volgens jou later moeten remmen voor de eerste bocht?

'Lewis Hamilton had in de eerste bocht niet meer kunnen uitwijken dan dat hij al deed. Op het moment dat Max Verstappen later had geremd had ik toch eerder een crash verwacht. Ik vind het dus wel goed dat Verstappen de bocht wat aan de conservatieve kant benaderde. Hamilton ging namelijk al agressief de bocht in. Als een coureur dat doet is dat prima, maar als ze dat allebei hadden gedaan, hadden ze brokken gemaakt. Dat was nu niet het geval, Verstappen kwam zonder schade uit de eerste groep bochten gereden. Wat ik fout zag gaan, is dat Hamilton overstuurde en enorm moest corrigeren, de tweede apex miste en Verstappen op het gras drukte.'

'Hamilton zei dat Verstappen in bocht twee overstuurde, maar dat deden ze allebei. Hamilton en Verstappen zaten allebei dicht achter een Ferrari, ik denk dat ze daardoor allebei best wat downforce tekort kwamen. Zowel Hamilton als Verstappen moest daardoor corrigeren. Daarbij drukte Hamilton zoals gezegd Verstappen op het gras. Het is dus niet zoals Hamilton beweert dat alleen Verstappen overstuurde, hij zat in hetzelfde schuitje.'

Ferrari reed met beide auto's vanaf de eerste startrij naar P2 en P4. Waaraan wijt jij dat?

'Strategie. Als je ziet wat ze in de kwalificatie kunnen, en wat voor racepace zij hebben, kun je op grond daarvan al concluderen dat Ferrari had kunnen winnen. Waar ik me aan stoor, is dat Ferrari beide coureurs tevreden wil houden. Aan de ene kant hebben ze Sebastian Vettel die onder druk staat en soms wat hulp nodig heeft, anderzijds hebben ze met Charles Leclerc een snelle, jonge coureur die heel veel drive heeft. Maar dan kun je Leclerc niet altijd maar de snellere strategie geven. En Vettel trouwens ook niet. Als Ferrari Leclerc een stop had laten maken in plaats van twee denk ik dat Ferrari had gewonnen. Maar als ze daarnaast Vettel op een tweestopper hadden gezet, had hij als - nu nog- kopman van Ferrari met een lang gezicht rondgelopen na de race.'

'Om de gemoederen binnen het team een beetje te laten bedaren, hebben ze een strategie gekozen die suboptimaal is. En dat is heel erg zonde, want ze geven een overwinning uit handen. Aan gebrek aan snelheid bij Ferrari heeft het missen van de overwinning volgens mij weinig te maken. Het kan best zijn dat Mercedes nog wat heeft aangepast aan de auto. En daarnaast is Hamilton de beste coureur in de beste auto. Als dat je benchmark is dan denk ik dat je altijd tekort komt. Tegenover Bottas zou dat anders zijn geweest, dan is dat een heel andere situatie dan als je tegen Hamilton rijdt. Dat is voor Ferrari bijna onmogelijk te verslaan.'

'Op Spa en Monza kwam Ferrari door hun enorme overspeed en de lange rechte stukken dan een stuk beter voor de dag, maar in Mexico heb je door de lagere luchtdruk op grote hoogte dat voordeel kwijtgeraakt. Dan zie je dat de beste coureur naar boven komt drijven, en dat is Hamilton. En Verstappen ook, maar zijn race was na twee aanvaringen met een Mercedes-rijder al over.'

Albon stond op een tweestopper, Verstappen deed na zijn lekke band een eenstopper. Volgens hem had hij ook een tweestopper gehad als zijn band niet lek ging. Wat had er dan ingezeten voor Verstappen?

'Ik geloof niet dat Red Bull Racing allebei hun coureurs een tweestopstrategie had gegeven, dus de vraag wat er voor Verstappen met twee stops in had gezeten is niet aan de orde. Ik denk dat het team Alexander Albon twee stops heeft laten maken om Ferrari onder druk te zetten. Het plan daarachter was denk ik om Ferrari over hun strategie te laten twijfelen. Ga je beide coureurs op die strategie zetten of een? En welke dan? Niet heel lang na Albons stop kwam Leclerc dan ook binnen op een tweestopstrategie. De strategie van Albon was volgens mij een spelletje tegen Ferrari, met wellicht in het achterhoofd de hoop dat Albon bij een late safety car toch nog naar het podium had gekund.'

'Maar als je vergelijkt met de strategie van Hamilton en Vettel, die allebei maar één stop van medium naar hard maakten, denk ik dat Red Bull Verstappen niet werkelijk twee stops had laten maken. Als Verstappen geen lekke band had gehad en vanaf de start twintig of zelfs veertig ronden op zijn medium banden door had gekund, hadden ze hem natuurlijk nooit twee keer naar binnen gehaald. Ik had het nooit zien gebeuren dat ze dat deden, daarvoor gaat Verstappen te goed met zijn banden om. Zeker als je ziet dat een eenstopper de snelste strategie is, is er geen reden om een tweestopper te maken. Tenzij je Ferrari tot een keuze wilt dwingen, waarvan ik denk dat Red Bull dat met Albon heeft gedaan.'

Met betrekking tot de rijderskeuze van Red Bull Racing voor volgend jaar wordt zowel beweerd dat Albon binnenkort bevestigd wordt, als dat Hulkenberg nog kans maakt op dat stoeltje. Wat denk jij dat er zal gebeuren?

'Ik hoop op Nico Hulkenberg, maar denk dat het Albon gaat worden. Albon zit prima bij Red Bull. Hij zit een halve seconde van Verstappen af, maar dat was ook zo met Ricciardo in zijn laatste periode bij Red Bull. Op het moment dat Verstappen je teamgenoot is, val je in het niet, dat kun je Albon niet verwijten. Niemand eigenlijk, tenzij je net zo'n uitzonderlijk supertalent bent als Verstappen. Hulkenberg is een prima coureur, is redelijk consistent en had in Duitsland eigenlijk naar het podium moeten rijden. Hulkenberg is echter wel een risico voor Red Bull. Je weet helemaal niet hoe hij het volgend jaar in de RB16 gaat doen, je weet ook niet hoe hij naast Verstappen gaat passen en hoe hij gaat passen binnen het team. Van Albon weet je dat wel. Die weet gewoon dat Verstappen sneller is.'

'Overigens is Albon zelf ook wel snel, maar in de race van zondag viel hij me echter tegen. Als je in een Red Bull zit, van P5 start en je de hele race geen aanval kunt plaatsen op de Ferrari's of op Valtteri Bottas, dan moet je je toch wel achter je oren krabben. Aan de andere kant kan Albon nog wel leren, hij kan in de Red Bull nog groeien. Dat hij nu in de Red Bull alleen op of rond P5 finisht, betekent niet dat hij dat volgend jaar ook gaat doen. En daarnaast denk ik, dat op het moment dat Albon volgend jaar wel alleen P5, P4 rijdt of een enkele keer naar het podium rijdt, terwijl Verstappen gaat excelleren, dat Red Bull daarmee om het constructeurskampioenschap kan strijden.'

'Als je om dat kampioenschap wilt strijden, is Pierre Gasly die achtste of negende wordt echt niet degene die je in die auto wilt hebben. Hulkenberg misschien wel, al denk ik niet dat die het in een Red Bull veel verder zal schoppen dan Albon. Die twee zijn eigenlijk coureurs van hetzelfde kaliber. Beide hebben wel snelheid, maar lopen er ook weer niet van over. Daarom zou ik het logischer vinden dat ze voor Albon gaan. Dat is veiliger dan een coureur van buitenaf aantrekken. En Hulkenberg gaat in een Red Bull denk ik niet meer het verschil maken dan Albon.'

Zou kiezen voor Hulkenberg, een coureur van buitenaf, daarnaast het talentenprogramma van Red Bull niet in diskrediet brengen?

'Voor het opleidingsprogramma van Red Bull maakt dat niet eens zo heel veel uit. Er zijn er genoeg die denken dat het hun ticket naar de top van de Formule 1 kan zijn, en als het niks wordt in ieder geval blij zijn een kans gehad te hebben. Dus het programma zou niet echt in diskrediet worden gebracht als Hulkenberg gekozen zou worden. Dan zou Albon teruggeplaatst worden naar Toro Rosso, want die wordt natuurlijk altijd boven Gasly en Daniil Kvyat verkozen. Aan de andere kant zijn er al zoveel coureurs die eruit zijn gezet of zijn gedegradeerd dat het opleidingsprogramma al geen eenrichtingsverkeer naar de top meer is. Kvyat is daar een voorbeeld van. En Brendon Hartley ook. Dus het aanzien van het talentenprogramma doet ze bij Red Bull niet heel veel. Er zitten naast de coureurs die erdoor in een goede Formule 1-auto zijn gekomen ook een hele hoop sneue verhalen tussen.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws