NB | 'We moeten  beseffen dat Verstappen echt wel veel geluk had' Formule 1
Formule 1

NB | 'We moeten beseffen dat Verstappen echt wel veel geluk had'

NB | 'We moeten  beseffen dat Verstappen echt wel veel geluk had'

Na een historische Grand Prix van Monaco gaan we terugkijken op de race. Max Verstappen wist zeer dominant de winst binnen te halen. Maar kwam daar ook niet een beetje geluk bij kijken voor de Nederlander? Volgens F1Maximaal-redacteur Maurits Kappetijn kwam er op strategisch gebied zeker wat geluk bij kijken. Maar wat ook gezegd moet worden is dat Verstappen erg sterk was vandaag.

Een historische dag vandaag voor de autosport in Nederland. Was Verstappen vandaag ongenaakbaar?

'Max was gewoon erg goed. Stiekem was ik wel een beetje bang van de snelheid van de Ferrari's, maar Max had het geluk dat één van die twee rode auto's zichzelf vroegtijdig had uitgeschakeld en de andere had de racepace niet om bij te blijven. Verstappen was dus goed, lette goed op de banden en zo werd het dus een overwinning uit het boekje.'

'Wel moeten we beseffen dat Verstappen echt wel veel geluk heeft gehad. Als Charles Leclercs' auto heel was gebleven, had de race er heel anders uit kunnen zien. Het is makkelijk om achteraf te roepen 'Leclerc had dit of dat kunnen doen', maar het feit is wel dat Max er in de race waarschijnlijk voorbij had gemoeten, zij het met een goede strategie. Anderzijds was het natuurlijk heel opmerkelijk dat Mercedes opeens helemaal inzakte tijdens het raceweekend. Het is zeldzaam dat Mercedes een totaal off-weekend heeft en dat was nu het geval. Dubbel geluk dus, maar Max heeft de fouten om hem heen keihard afgestraft.'

Pérez kwam ook sterk voor de dag, wat vond je van zijn race vandaag?

'Sergio Perez deed het zondag ruim voldoende. De pace van de Mexicaan was goed en we kunnen het hem niet aanrekenen dat hij lang achter Lando Norris zat aan het einde van de race, want een inhaalactie is hier normaliter gewoon te riskant. Perez werkte erg goed samen met het team en daardoor voerden zij een perfecte strategie uit. Ze hebben het maximale uit de negende startpositie gehaald en vijf plekken winst is, ook gezien de omstandigheden, gewoon knap.'

'Als we het dan toch over omstandigheden hebben, wil ik nog maar eens benadrukken dat Perez persoonlijk gewoon een ontzettend bewogen weekend heeft gehad. We hebben kunnen lezen dat zijn huis afgelopen zaterdag is overvallen met alle heisa van dien en als er één circuit is waarbij je even niets anders aan je hoofd wilt hebben is het Monaco wel. Voor Perez was de overval dus echt vervelende timing, erg sneu voor hem. Laten we hopen dat het geen langdurige impact gaat hebben, alhoewel ik dat wel zou kunnen begrijpen.'

Al met al had het vandaag misschien anders gelopen met Leclerc. Was het strategisch mazzelen voor Red Bull?

'Op het gebied van de strategie van Verstappen is er absoluut sprake geweest van mazzel. De twee gevaarlijkste tegenstanders schakelden eigenlijk zichzelf uit en dan is het een kwestie van de berekende pitstop maken en uitrijden.'

'Bij Perez heeft men echter topwerk geleverd en dat kwam niet vanzelf. Het team heeft tot op het juiste moment gewacht met zijn pitstop en echt volledig gekeken naar de posities op de baan, waardoor P4 mogelijk was. Maar het is ook te danken aan Perez dat hij constante rondetijden kon blijven rijden op de oude zachte banden tegen het einde van zijn eerste stint. Een echte teamprestatie dus.'

Wat was wat jou betreft hét moment van de race?

'Het moment van de race was wat mij betreft de dramatische pitstop van Valtteri Bottas. Voor mij is het eigenlijk nog steeds de vraag wat er nu precies misging bij de Fin, om eerlijk te zijn kan ik me niet herinneren dat een band gewoon niet van de auto af wilde komen.'

'Het is in ieder geval iets waar Mercedes echt naar moet gaan kijken, want eigenlijk gooi je op zo'n manier gewoon de hele Grand Prix op een ontzettend lullige manier in het water. Voor de race was het in ieder geval een kantelpunt, want het betekende dat er eigenlijk geen competitieve Mercedes-auto meer mee reed in de top vijf. Zodoende kon Norris een mooie en welverdiende podiumplek pakken.'

Vettel eindigde zowaar op de vijfde plek. Is hij ondergewaardeerd dit seizoen?

'Vettel heeft geen al te beste start gekend bij Aston Martin, maar ik denk dat dat ook gewoon te maken had met de auto die hij heeft. Hij deed namelijk meestal niet onder voor teamgenoot Lance Stroll, die overigens al lange tijd bij het team zit en gewend is aan de auto. Nu Vettel aan het team en de auto is gewend, zie je dat de resultaten komen.'

'Anderzijds heeft Aston Martin nu natuurlijk ook gewoon een goede auto op het asfalt van Monaco gezet. Het team had de afgelopen Grands Prix moeite, maar op de een of andere manier kregen ze de set-up goed voor elkaar hier. Het circuit in Monaco vraagt hele specifieke aspecten van de auto en blijkbaar is de auto van het Britse team hier sterk, dat zie je terug in de P4 van Vettel en de P8 van Lance Stroll.'

Voor Ferrari was het goede resultaat broodnodig vandaag. Kunnen zij de zwarte pagina omslaan?

'Ik denk niet dat Ferrari nu opeens gezien moet worden als gevaar voor Mercedes en Red Bull. Als je het op Monaco goed doet, is dat eigenlijk niet representatief. Het circuit is zo verschrikkelijk krap en technisch dat alles draait om aerodynamica en mechanische grip. Net als Aston Martin is Ferrari dan een team dat ineens boven komt drijven.'

'Zoals op TV vaak werd verkondigd dit weekend moet je een bolide hebben die erg 'pointy' is, dat wil zeggen dat de voorkant van de auto goed instuurt en fel reageert. Ferrari heeft dat goed voor elkaar, maar op de andere circuits zal dat minder van belang zijn. Een zwaluw maakt dus nog geen zomer, maar het zal ongetwijfeld goed zijn voor het zelfvertrouwen.'

'Wel kunnen we stellen dat Ferrari het ergste achter de rug heeft. Met de middelen die het team heeft, kan men alleen nog maar vooruit en gezien er een hoop gereset wordt volgend jaar kan er verwacht worden dat Ferrari weer 'gewoon' bij de toppers gaat horen. Wat dat betreft was dit raceweekend dus wel een voorbode voor wat komen gaat, al kan het nog even gaan duren voordat Ferrari echt een volwaardig topteam gaat zijn.'

Door: Merijn Kramer, met dank aan Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws