Nieuwe F1-techniek helpt ontwikkeling straatauto's vooruit: 'Veel werk achter de schermen' Formule 1
Formule 1

Nieuwe F1-techniek helpt ontwikkeling straatauto's vooruit: 'Veel werk achter de schermen'

Nieuwe F1-techniek helpt ontwikkeling straatauto's vooruit: 'Veel werk achter de schermen'

Formule 1-wagens zijn amper te vergelijken met de auto's die we dagelijks op de openbare wegen zien, maar volgens Pirelli-topman Mario Isola kan de koningsklasse van het racen een grote rol spelen in de ontwikkeling van banden voor straatauto's. Volgens Isola is het van groot belang dat de Formule 1 technologie over kan dragen om de ontwikkeling van straatbanden verder te helpen, onder andere omdat dat voor de bandenfabrikant aanzienlijke voordelen met zich meebrengt.

Formule 1-bolides zijn in essentie compleet het tegenovergestelde van normale straatauto's, maar de twee categorieën hebben stiekem toch meer met elkaar gemeen dan op het eerste oog zichtbaar wordt. De Formule 1 speelt bijvoorbeeld al een rol in het ontwikkelen van motoren voor straatauto's, maar volgens Isola rijkt de invloed van de koningsklasse van het racen verder dan enkel de krachtbronnen. De topman van Pirelli deed recent een boekje open over de voordelen die de bandenfabrikant ervaart sinds de Formule 1 banden van Pirelli gebruikt en tot in hoeverre dat invloed heeft op de ontwikkeling van banden voor straatauto's.

In gesprek met Motorsport-Total.com legde Isola uit dat techniek een grote rol speelt in dit verhaal. 'We moeten bepaalde aspecten juist vanuit een ander perspectief bekijken. Om maar even een voorbeeld te geven: met de Formule 1 zijn we er inmiddels in geslaagd om een virtueel en thermomechanisch model te maken van de banden, welke we in een simulator kunnen installeren om via die weg de auto te besturen.' Uiteindelijk leidt juist die simulator tot hét antwoord voor de stratenauto's: 'Je kunt die banden zelfs nabootsen en bepaalde parameters veranderen, zoals bijvoorbeeld de samenstelling, constructie of geometrie, en die kunnen we dan overbrengen naar straatauto's.'

Formule 1 en nieuwe techniek zijn dé uitkomst voor Pirelli 

Technische ontwikkelingen spelen dus ook in dit verhaal een grote rol, maar volgens Isola mag de Formule 1 in dit verhaal niet vergeten worden. 'Zoiets als dit kunnen we in de Formule 1 ontwikkelen en uitvoeren, omdat de sport gewoon een soort bewegend laboratorium is met een hoop sensoren. Als je eenmaal over die technologie beschikt kun je een aantal parameters aanpassen en exact hetzelfde model toepassen op het ontwerpen van banden voor straatauto's.' Als 'bewegend laboratorium' heeft de Formule 1 logischerwijs een wel heel speciale status in handen, en dat realiseert men zich bij Pirelli maar al te goed. De sport gaat namelijk toch wel door, maar door al deze dingen juist te testen in de motorsportwereld bespaart Pirelli een hoop kosten én tijd.

'Met die simulaties voor wegbanden kunnen we de ontwikkeling met maar liefst dertig procent versnellen,' laat Isola weten. 'We maken namelijk minder fysieke prototypen en hoeven alleen het uiteindelijke ontwerp fysiek op de baan te testen en te valideren. Er gebeurt daardoor dus veel werk achter de schermen, en dat is niet altijd zichtbaar.' Tijd is geld en dus is het een fantastische prestatie, maar de topman van Pirelli weet wel dat er soms haken en ogen aan zullen zitten. 'De compounds voor op de circuits zijn enkel ontwikkeld voor de motorsport, en dus zullen we die banden simpelweg nooit gaan gebruiken voor straatauto's.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws