Lando Norris heeft de sprintrace voor de Grand Prix van Miami gewonnen. De coureurs wisselden in opdrogende omstandigheden naar de droogweerbanden, waarbij McLaren te lang wachtte. Norris leek hierbij tot P4 terug te vallen, maar profiteerde van een Safety Car op het juiste moment. Oscar Piastri werd tweede voor Lewis Hamilton. Max Verstappen kwam als vierde over de streep, maar kreeg tien seconden straf vanwege een unsafe release van Red Bull Racing. Met een finish achter de Safety Car vanwege een crash van Fernando Alonso viel Verstappen terug tot buiten de punten. Kimi Antonelli viel vanwege dit incident ook terug tot buiten de punten.
Op de zaterdagmiddag in Miami stond de tweede sprintrace van het 2025-seizoen op het programma. Hoewel er vooral kans op regen voor zondag voorspeld wordt, is het weer soms onnavolgbaar in Miami. Anderhalf uur voor de start van de race begon het hard te regenen. In de verkenningsronden op weg naar de startgrid waren de omstandigheden extreem, terwijl Charles Leclerc op intermediates reed. Dat bleek niet te doen, en de Ferrari-coureur crashte al voor de start van de race.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Met Yuki Tsunoda in de pitstraat na afstellingswijzigingen stonden er dus slechts achttien coureurs op de startopstelling. Het veld, met polesitter Kimi Antonelli, moest echter achter de Safety Car aansluiten totdat de omstandigheden veilig genoeg zouden zijn. Zo'n twintig minuten voor de start van de race hield het op met regenen, waardoor nagenoeg alle coureurs ervoor kozen om de race op intermediates te beginnen. De enige coureur met een andere keuze was Carlos Sainz, die voor de full wets koos, en dus een gok nam na een mislukte kwalificatie. Na het wegvallen van Leclerc stond Sainz veertiende.
Fout van Verstappen en uitgestelde start
Aan het einde van de eerste ronde schoot Verstappen in de laatste bocht rechtdoor. De Nederlander verloor daarbij meerdere posities, maar kon zijn originele startplek weer innemen, omdat de coureurs officieel nog steeds met formatieronden bezig waren. Oscar Piastri klaagde ook dat het zicht belabberd was, en halverwege de tweede opwarmronde koos de wedstrijdleiding ervoor om de start definitief uit te stellen. Verstappen vroeg tijdens de onderbreking naar een nieuwe head rest, aangezien hij te ver naar achteren zat.
Na een onderbreking van zo'n twintig minuten deden de coureurs een nieuwe poging. Verstappen gaf al snel aan dat het nu wél mogelijk was om in deze omstandigheden te racen. Het veld werd echter wederom op gang gebracht door de Safety Car. Ditmaal kozen alle coureurs voor de intermediatebanden, ook Carlos Sainz. Piastri liet weten dat de omstandigheden verbeterd waren, maar dat er wel nog enkele riviertjes over het circuit stroomden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Start van de race
Na twee opwarmronden mochten de coureurs zich klaarmaken voor een sprintrace van zestien ronden, met een staande start, waarbij de kans op chaos dus erg groot was. Antonelli mocht zijn eerste startplek dus innemen op de grid, voor Piastri, Lando Norris, Verstappen, George Russell, en Hamilton, terwijl er ook mooie kansen leken te liggen voor de teams uit het middenveld.
Piastri kwam bij de start iets beter weg dan Antonelli, en drukte de Italiaan meteen van de baan af. De McLaren-coureur zat bij de apex nipt achter Antonelli, maar hield zijn auto wel weer nipt op de baan. Antonelli viel terug tot de vierde plek, achter Piastri, Norris, en Verstappen. Een andere grote winnaar was Liam Lawson, die vijf plekken won tot de negende positie. Ook Lance Stroll won vijf plekken.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Het incident tussen Piastri en Antonelli werd niet onderzocht, aangezien Antonelli net niet ver genoeg voor Piastri zat bij de apex. Verstappen moest wél voor een straf vrezen, nadat de wedstrijdleiding vaststelde dat Verstappen bij de start mogelijk buiten zijn startvak had gestaan. Na het nodige millimeterwerk bleek Verstappen de witte lijn nog net aan te raken, waardoor ook Verstappen geen straf kreeg.
In de rest van de race droogde het circuit snel op, waardoor het net als in Australië weer erom draaide dat de coureurs het Pirelli-rubber in leven konden houden. McLaren liet in Melbourne al zien dat zij dit onderdeel goed voor elkaar had, en Piastri en Norris waren ook nu de snelste coureurs. Achter Verstappen zette Russell steeds meer druk op teamgenoot Antonelli, terwijl Alexander Albon vlak achter Hamilton reed. Fernando Alonso had het laatste punt in handen.
Wissel naar slicks
Met acht ronden te gaan was Yuki Tsunoda de eerste coureur die de gok waagde met een wissel naar mediumbanden. Red Bull Racing kwam een ronde later weer naar buiten voor Verstappen, maar de Nederlander koos ervoor om nog niet te stoppen. Lewis Hamilton ging wel voor de zachte banden, net als Lance Stroll en Carlos Sainz. Tsunoda liet goede sectortijden zien, en met zes ronden te gaan leek een bandenwissel dus ook nog een goede optie.
Vooraan had Norris het gat naar Piastri gedicht, waardoor McLaren niet beide coureurs naar binnen kon halen zonder Norris te laten wachten, al was het gat naar Verstappen inmiddels gegroeid tot vijf seconden. McLaren koos ervoor om beide coureurs buiten te laten, en Verstappen kwam nu wél naar binnen, net als Antonelli. Verstappen had echter wederom een langzame pitstop, waarna Red Bull hem ook nog een unsafe release gaf, waarbij hij Antonelli raakte. Ondertussen raakte Sainz de muur.
Vooraan sneed Piastri de eerste bocht af. De Australiër behield de leiding, en maakt aan het einde van die ronde een pitstop, met vijf ronden te gaan, terwijl ook Russell eieren voor zijn geld koos. Antonelli moest wederom binnenkomen, omdat hij vanwege de unsafe release van Red Bull geen pitstop had kunnen maken. Hierdoor kreeg Verstappen de derde plek tijdelijk weer in handen. Hij had echter vleugelschade, en Hamilton liep hard op hem in. De Ferrari-coureur greep de derde plek.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen puntloos na zware straf.
Met vier ronden te gaan kwam Norris als laatste naar binnen. De Brit zou ver terugvallen, maar Fernando Alonso crashte op dat moment hard, en we kregen zo een Safety Car. Net als vorig jaar kreeg Norris de zege zo cadeau vanwege de Safety Car, aangezien hij zonder Safety Car tot achter Verstappen terug zou zijn gevallen. Norris leidde voor Piastri, Hamilton, en Verstappen. Albon, Russell, Stroll, en Lawson hadden de laatste puntenplekken in handen.
Verstappen kreeg met drie ronden te gaan te horen dat hij tien seconden straf kreeg vanwege een unsafe release. Antonelli kon vanwege die clash geen pitstop maken, en eindigde dus ook zonder punten. Verstappen viel vanwege de finish achter de Safety Car terug tot de achterhoede na zijn tijdstraf. Norris won dus voor Piastri en Hamilton. Albon finishte als vierde, voor Russell, Stroll, Lawson, en Bearman, waarbij ook Lawson nog onderzocht werd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties