Red Bull Racing werd tijdens de Grand Prix van Miami opnieuw verslagen door McLaren, maar kon zegevieren in de kwalificatie. Max Verstappen kwam net als in Japan en in Jeddah als een duveltje uit een doosje en strafte de foutjes van de twee McLaren-coureurs af. Oud Toro Rosso-coureur Jaime Alguersuari bezorgt Verstappen een complimentjesregen en denkt dat beide McLaren-coureurs niet op zijn niveau zitten.
Nadat Oscar Piastri en Lando Norris Verstappen wisten te passeren, domineerden ze de race. Nog steeds is de MCL39 superieur op de banden en won Piastri met een voorsprong van maar liefst veertig seconden. 'Voor mij was dit de meest dominante race van McLaren tot nu toe', zegt F1-journalist Albert Fabrega in de After Lap-podcast die hij samen met Alguersuari doet. Fabrega werkt voor de Latijns-Amerikaanse tak van ESPN en zit al lang in het vak.
'Als ze Verstappen niet tegen waren gekomen, had McLaren de rest van het veld op een beschamende manier verslagen', vreest de Spanjaard. 'Ze waren een seconde per ronde sneller. Ik denk dat we hier het maximale hebben gezien van al die kwaliteiten die we McLaren in het begin van het seizoen toeschreven. Ze offerden de kwalificatie waarschijnlijk op, en toen kwam Verstappen met zijn klasse. Maar in de race...'
Alguersuari knikt direct en staat te trappelen om uit te leggen wat hij dacht van de kwalificatie. 'Heb je die vergelijking gezien, de ghost lap? Dan worden de twee snelste rondes met elkaar vergeleken. Daarin zag je waar Max het verschil maakte: vooral in de snelle bochten, vloeiende combinaties. In de eerste sector dus. In de langzame bochten, waar veel tractie voor nodig is, is McLaren veel sterker', analyseert Alguersuari.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat is Max'
De McLaren-coureurs maakten foutjes in hun snelle runs, maar Verstappen ook. Hij ging een beetje te wijd in bocht 1. Toch was hij sneller. 'Toen ik de ronde van Norris zag en zag dat hij remde... Je kunt daar heel makkelijk een fout maken. Als je de rem iets te vroeg loslaat, krijg je onderstuur, en als je gas geeft, verlies je de achterkant. Lando wilde zeker weten dat hij de bocht goed zou nemen, waardoor hij inhield. Een rijdersfout dus, honderd procent.'
De voormalig Toro Rosso-coureur vindt dat McLaren beter moet kwalificeren. 'Wat Max in de kwalificatie doet, dat is Max', vervolgt de Spanjaard. 'Heb je gezien hoe hij de eerste bocht neemt? De gevoeligheid die hij heeft voor grip als hij de rem loslaat, de minimumsnelheid die hij in de bocht weet te houden als hij de rem loslaat, met de auto zó op het randje. Hij voelt perfect aan wanneer de auto grip verliest', gaat Alguersuari verder, wild gebarend hoe dat in de auto eruit ziet.
'Het is zo moeilijk om sneller te zijn dan deze kerel als hij de auto zo goed begrijpt en de auto precies doet wat hij wil', looft hij. 'Want echt, de auto draaide perfect op dat moment. Hij draait door, wacht op de gewichtsverplaatsing en remt dan. Zo doet hij dat de hele tijd, en daar komen natuurlijk die magische rondes vandaan. Het is dan ook makkelijk om een fout te maken, maar die maakt hij niet. Daarom rijdt hij op 120 procent. De twee McLaren-jongens kwalificeren niet op 120 procent zoals Max', luidt zijn conclusie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mechanische grip van McLaren
Alguersuari vindt het eigenlijk niet kunnen dat Verstappen de McLarens al zo vaak heeft verslagen, al helemaal niet als hij de auto van Piastri en Norris beoordeelt. 'Lando pakte de pole niet vanwege die laatste bocht in sector 3. Dat was duidelijk een fout van Lando. Als je de rondes vergelijkt zie je precies waar Max tijd wint, vooral in de snelle bochten. In Silverstone zal de auto (van Red Bull, red.) wat competitiever zijn.' Zolang McLaren zo superieur blijft op de banden, gaat het lastig zijn om ze in de race te verslaan.
'In langzamere bochten, waar je veel moet accelereren, verbruikt Max de banden meer dan McLaren', vervolgt Alguersuari. 'Waarom? Omdat McLaren meer mechanische grip heeft en meer mechanische downforce dan Red Bull. Daarom, in dat soort situaties, spaart McLaren de banden meer en gaan ze langer mee. Op de lange termijn zijn ze daardoor beter in de race dan in de kwalificatie, heel simpel.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties