Voor, tijdens en na het Grand Prix-weekend van Miami werd er veel gepraat over de 'bandentruc' van McLaren. Red Bull Racing is op onderzoek uitgegaan waarom de Britse renstal de bandentemperaturen zo goed onder controle kan houden en trok na wat beelden van een warmtecamera conclusies. George Russell werd ook gevraagd naar de kwestie, en naar de aanstaande regelwijziging.
Er is hoop in de paddock dat het veld vanaf de Grand Prix van Spanje wat dichter bij elkaar komt. De races zijn al spannend, maar de veertigsecondenvoorsprong van McLaren in Miami was wel even slikken. Ook Mercedes weet dat McLaren een maatje te groot is momenteel. Red Bull verdenkt McLaren van een foefje met de banden waardoor de temperaturen veel beter beheerst kunnen worden.
Het debacle rondom de vleugels leek men even te zijn vergeten. Alle ogen waren gericht op het remsysteem en hoe McLaren niet lijdt onder hoge temperaturen. 'Het weekend in Barcelona wordt interessant vanwege de reglementswijziging, maar het geheim van McLaren zit in de banden, niet in iets dat door die nieuwe regel wordt geraakt', zegt Russell tegenover DAZN. Mercedes presteert vaak beter als het koeler wordt, maar kwam in Bahrein en Jeddah ook goed voor de dag.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren is overal goed
Volgens Russell is het voor de concurrentie ook een probleem dat McLaren momenteel overal goed is. Het maakt niet uit hoe warm of koud het is, de MCL39 is zo veelzijdig dat die onder alle omstandigheden en op alle circuits goed presteert. 'In China en Japan presteerde McLaren waarschijnlijk op haar slechtst', vervolgt Russell bij Sky Sports. 'Wat we hebben gezien in Bahrein en Miami, dat is hun beste scenario. Op hun slechtste dagen zijn ze nog steeds het beste team.'
De Brit lijkt echter niet te denken dat McLaren iets doet wat niet mag. Dat heeft Christian Horner overigens ook niet gezegd. De teambaas van Red Bull heeft aangekaart dat elk dominant team onder de loep komt te liggen, en het nu de beurt is aan McLaren. Zak Brown kon dat niet waarderen. 'Het ligt duidelijk aan de bandentemperatuur, want McLaren maakt een stap als het heel warm is', wijst Russell aan.
Hij sluit zich aan bij de woorden van Max Verstappen. 'Hij heeft het ook al een paar keer gezegd: het is alsof negen teams iets verkeerd doen, want er is maar één team dat dat echt goed doet. We moeten dus verbeteren', zegt Russell. 'Ik geloof niet dat ze iets verkeerds doen. Ze zijn nu al achttien maanden zo dominant, dus je moet ze alle eer geven die ze toekomt. De rest van de teams moet zich verbeteren. We hebben zelf ideeën waarop dat mogelijk is, maar dat is een langetermijnproces.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wat Verstappen zei
Verstappen lijkt die opmerking over McLaren te hebben gemaakt in een andere context. De Nederlander besprak met de aanwezige pers dat het wel opvallend was dat McLaren het zo goed deed met de bandentemperaturen. Of hij het team ergens van verdacht, is niet bekend. Eerder in het jaar gaf hij wel commentaar op de flexi-wings van McLaren. 'Iedereen ziet waarschijnlijk hetzelfde als wat ik zie', zei hij toen cynisch.
Pirelli en de FIA hebben het verhaal over water in de banden van tafel geveegd. McLaren doet mogelijk iets met het materiaal van de remmen en hebben een slim systeem in de remtrommel om lucht efficiënt te geleiden. Het helpt dat de MCL39 een heel efficiënte bolide is. Red Bull had dezelfde luxe in 2023, al zagen ze toen wel al kleine signalen van de problemen die ze in 2024 en dit jaar hebben.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties