Palmer over regen in Imola: 'Coureurs maakten het verschil' Formule 1
Formule 1

Palmer over regen in Imola: 'Coureurs maakten het verschil'

Palmer over regen in Imola: 'Coureurs maakten het verschil'

Met wisselende omstandigheden gedurende het hele weekend en de eerste sprintrace van het seizoen leek Imola op papier een van de zwaarste Grands Prix van het jaar voor de coureurs. Op zowel een natte als een droge baan en beperkte trainingstijd vormde het raceweekend in Imola een grote uitdaging waarin 'de coureurs het verschil maakten', aldus Joylon Palmer op Formule1.com.

Palmer gaat in zijn analyse verder in op de gebeurtenissen in Imola van afgelopen weekend: 'Interessant genoeg en misschien niet verrassend, waren het de trainingen van vrijdag die de meeste incidenten kenden met het grootste deel van het veld dat op een bepaald moment een gele vlag veroorzaakte met een glijpartij of door een fout. Die vrijdagtraining was cruciaal voor de coureurs om op snelheid te komen, want met het sprint-format was het de enige training voor de kwalificatie, vandaar dat de coureurs de limieten harder verlegden dan een typische vrije training.

Kwalificatie op vrijdag: 'Zekere voor het onzekere'

Palmer vervolgt zijn analyse met de kwalificatie in lastige omstandigheden. 'De kwalificatie in opdrogende en vervolgens vochtigere omstandigheden was ook een grote uitdaging voor de coureurs, omdat je voortdurend je referenties moet bijstellen en je lijnen moet beoordelen en of je al dan niet kerbs kunt nemen. Het is ook het moment waarop de coureurs het zekere voor het onzekere moeten nemen. In deze gemengde omstandigheden moet je er voortdurend voor zorgen dat je buiten gevaar van de cut-off bent, want zoals we zagen, weet je nooit zeker wanneer de volgende gele of rode vlag komt, de omstandigheden kunnen in een oogwenk veranderen.'

'Het maakte de ellende voor het Mercedes-duo nog groter, die beiden in Q2 werden uitgeschakeld nadat de regen was gevallen tijdens Sainz' opruimactie onder de rode vlag. Hetzelfde gebeurde in Q3 voor Sergio Pérez, die op poleposition leek af te stevenen voor hij in zijn laatste ronde een fout maakte. Valtteri Bottas viel uit voor de rode vlag en maakte een voortijdig einde aan de kwalificatie. In tegenstelling tot Kevin Magnussen en Lando Norris in Q3, resulteerde Perez' aanraking met de witte lijn van Acque Minerali niet in een spin, maar het kostte hem wel minimaal een startplek op de eerste rij en zorgde ervoor dat hij nog genoeg te doen had in de Sprint.'

'Wheel-to-wheel racen en briljante inhaalacties'

Volgens de Brit was de sprintrace spannend en waren er mooie acties op de baan. 'De sprintrace was een mooi staaltje wiel-aan-wiel racen, met een aantal briljante acties afgewisseld met DRS-inhaalacties, waardoor de grid dichter bij normale volgorde van de teams kwam dan tijdens de natte kwalificatie het geval was geweest.' Deze actie was er ook tijdens de Grand Prix, welke eveneens in natte omstandigheden verreden werd.

'Een natte start is altijd chaotisch, zoals we vorig jaar in Boedapest zagen. Met 20 coureurs opeengepakt in de aanloop naar de eerste bocht is het altijd een recept voor problemen als de grip op een onbekend, gereduceerd niveau is. De fouten van Daniel Ricciardo en Mick Schumacher waren klein, maar hadden grote gevolgen voor Sainz en Fernando Alonso. Over het algemeen leek het erop dat de coureurs en teams op zondag veel voorzichtiger waren, terwijl er grote punten op het spel stonden.'

'Het inschatten van het moment om over te schakelen van intermediates naar slicks was een cruciaal onderdeel van de racestrategie van de teams Normaal gesproken boekt degene die het eerst slicks monteert en ze aan de praat krijgt een grote vooruitgang, want zij krijgen ze het eerst aan de praat en kunnen zo profiteren van het enorme gripvoordeel dat de droge banden bieden. Daniel Ricciardo was kortstondig de snelste man op het circuit toen hij als eerste overschakelde op slicks.'

Fout Leclerc: 'dunne lijn tussen succes en falen'

'Charles Leclercs incident was waarschijnlijk de perfecte demonstratie van waarom coureurs in het algemeen aan de kant van de voorzichtigheid gingen op zondag. De leider in het kampioenschap was vastbesloten om Sergio Perez te verslaan voor de tweede plaats, maar hij reed iets te hard de Variante Alta in en liet zien dat er een dunne lijn is tussen succes en falen in deze omstandigheden.'

Tot slot geeft Palmer nog een compliment aan de coureurs: 'Na enkele briljante Grands Prix tot nu toe dit seizoen, zullen we Imola waarschijnlijk zien als een rustiger race die veel beloofde. Voor de coureurs zou het echter allesbehalve kalm achter het stuur zijn geweest, met concentratieniveaus die de pan uit rezen. Het is een bewijs van hun vaardigheid dat er niet eens een Safety Car was na het startincident op zondag.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws