Oscar Piastri zette een sterke prestatie neer tijdens de kwalificatie op Silverstone, waar hij de tweede plaats veroverde. De jonge Australische coureur was tevreden, maar voelde ook dat er ruimte was voor verbetering. In een gesprek met Fia.com sprak de McLaren-coureur openhartig over zijn rondes, de uitdagingen tijdens de sessie en de nauwe concurrentie aan de top.
Piastri begon met het terugkijken op zijn eerste run in Q3, waarbij hij direct de snelste tijd noteerde. ‘Het was een goede ronde, ik was er erg blij mee, maar ik had wel het gevoel dat de baan steeds iets beter werd.' Daardoor wist hij dat hij nog iets harder moest werken. Zijn tweede ronde verliep wat minder goed. ‘De tweede ronde was wat slordig met een paar momenten die me verrasten. Ik hou er niet van om de wind de schuld te geven en ik moet nog uitzoeken of dat het was, maar het woei behoorlijk.’ Ondanks dat, bleek hij tevreden met de tweede plek: ‘P2 is geen slecht resultaat, de kwalificatie was een intense strijd waarin de verschillen tussen de coureurs heel klein waren.’
'Elke auto behaalt de rondetijd op een totaal andere manier'
De concurrentie in de kwalificatie was erg intens. Slechts twee tienden van een seconde scheidden de top vijf coureurs. Piastri merkte op dat het verrassend was hoe verschillend de auto's hun rondetijd behaalden. ‘Iedere auto behaalt de rondetijd op een totaal andere manier. Als je naar de snelheidsgrafieken kijkt, zien ze er allemaal compleet anders uit, maar uiteindelijk eindigen ze ongeveer op hetzelfde punt aan het einde van de ronde. Dat was best interessant om te zien.’ Hij was niet verbaasd dat Verstappen hier snel was, want volgens de jonge Australiër leken de omstandigheden sterk op die van Suzuka, waar de Limburger altijd snel is. Wel vond hij het verrassend hoe sterk Ferrari presteerde in aanloop naar de kwalificatie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik hoop op meer inhaalacties'
Tijdens het gesprek keek Piastri vooruit naar de race, waarbij hij hoopte op meer actie dan normaal. ‘Ik hoop dat we morgen meer inhaalacties gaan zien, dankzij de bandenmix van Pirelli.’ Volgens hem kunnen de banden dit keer een grotere rol spelen. ‘De gewijzigde bandenmix kan ervoor zorgen dat de race spannender wordt, vooral omdat de auto's morgen op verschillende manieren presteren. Het wordt interessant om te zien welk pakket het beste werkt.’ Piastri houdt er een realistische blik op na: ‘Ik hoop op veel inhaalacties, maar zelfs als het er maar één is, ben ik al tevreden. We moeten vooral afwachten hoe het gaat.’
Ook de technische aspecten kwamen aan bod, vooral de achtervleugel van Red Bull en de daarmee gepaarde lagere downforce. Piastri gaf aan dat het lastig is om nu al te zeggen of dit het inhalen makkelijker of juist moeilijker maakt. ‘Wat voor ons indrukwekkend is, is de hoge topsnelheid van de Red Bulls. Dus laten we morgen afwachten.’ Hij benadrukte dat een hogere downforce niet altijd betekent dat je in alle bochten sneller bent. ‘In sommige bochten zijn we nog steeds langzamer dan Red Bull en Max. Dus het is niet zo eenvoudig, maar het wordt zeker interessant om morgen te zien.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties