Pirelli's 2021-banden zorgen voor hoofdpijn bij Formule 1-technici Formule 1
Formule 1

Pirelli's 2021-banden zorgen voor hoofdpijn bij Formule 1-technici

Pirelli's 2021-banden zorgen voor hoofdpijn bij Formule 1-technici

De Formule 1-teams maken zich zorgen over het besluit van Pirelli om vanaf 2021 nieuwe banden te leveren. Om te voorkomen dat de banden ook volgend seizoen te zwaar belast worden, heeft de FOM besloten om aerodynamica-verminderende maatregelen toe te passen. In combinatie met de nieuwe banden kan dit voor veel onzekerheid zorgen voor het nieuwe seizoen, vrezen diverse renstallen.

'We willen de veiligheid en stabiliteit van de banden vergroten. Hierdoor kunnen we de banden met een lagere bandenspanning aan de teams leveren', beargumenteerde Pirelli-topman Mario Isola toen hem door Auto, Motor und Sport naar de maatregelen gevraagd werd. De hoge druk die er tegenwoordig op de banden staat, vergroot de mate van degradatie bij de banden en was volgens de coureurs de afgelopen jaren een continu pijnpunt.

Tijdens de tweede vrije training in Portugal werd daarom al gereden met de nieuwe banden. In die sessie gingen de coureurs aan de haal met de nieuwe sets, maar werden er door Pirelli meerdere typen aangeleverd. Door niet te zeggen wie met welk type reed, kunnen de ingenieurs de betreffende data die tijdens de trainingssessies op Portimão vergaard werd dus niet gebruiken voor 2021.

In Bahrein en Abu Dhabi laat de Italiaanse bandenleverancier de Formule 1-teams niet meer in het duister tasten. Elke coureur ontvangt aankomend weekend twee sets van de C3-compound van 2021 en moet op deze sets minstens zes ronden rijden per trainingssessie. Ook tijdens de belangrijke tweede vrije training dus. Aan de hand van deze data kunnen de teams dus pas in schatten hoe de 2021-bolides zich gaan gedragen met gebruik van het nieuwe Pirelli-rubber.

Formule 1-teams steigeren na plannen Pirelli

De introductie van de nieuwe band valt niet bij iedereen even goed. 'De veranderingen zijn veel groter dan we dachten', lieten Racing Points Andrew Green, Renaults Marcin Budkowski en McLarens James Key dan ook weten toen duidelijk werd dat Pirelli in 2021 nieuwe banden zou gaan leveren. De reglementswijzigingen, in combinatie met de nieuwe banden, zorgen voor hoofdpijn bij de technici binnen de F1.

Mercedes-topman James Allison legt uit waarom het wijzigen van de bandentypen juist in het 2021-seizoen ongewenst is: 'Twee van de drie belangrijke componenten voor de prestaties van een F1-bolide zullen veranderen: de aerodynamica en de banden. We zullen na de testsessies in het Midden-Oosten pas weten of de nieuwe band geschikt is voor de huidige plannen voor de 2021-bolide.'

'En als we ze krijgen, weten we nog steeds niet hoe dicht deze prototypen bij het uiteindelijke model liggen', vervolgt de Brit. 'De ervaring leert dat dit niet altijd overeenkomt. Daar moeten we dus naast de aerodynamische wijzigingen van 2021 ook nog eens rekening mee houden. Dat zijn aanzienlijke veranderingen die niet verzekeren dat ons huidige ontwerp ook in 2021 succesvol is.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws