'Recente snelheidsvoordeel Mercedes te danken aan agressiever gebruik ERS-systeem' Formule 1
Formule 1

'Recente snelheidsvoordeel Mercedes te danken aan agressiever gebruik ERS-systeem'

'Recente snelheidsvoordeel Mercedes te danken aan agressiever gebruik ERS-systeem'

In Italië wordt vermoed dat Mercedes niet zozeer meer snelheid gevonden heeft, maar agressiever omgaat met de motor. Het Formule 1-team nadert een slotfase waarin twee Grands Prix naar alle waarschijnlijkheid in het voordeel van titelconcurrent Red Bull Racing zullen zijn, en willen daarom alles op alles zetten om het gat zo groot mogelijk te maken, voordat men daar komt. Een agressiever gebruik van het elektrische systeem is hoe Mercedes dit poogt te doen.

Althans, dat wordt vermoed bij La Gazzetta dello Sport. Redacteur Paolo Filisetti heeft namelijk de telemetrie van de Grand Prix van Turkije bekeken en er is hem iets opgevallen: 'Een verschil in motormodus zou een verklaring kunnen zijn voor de toegenomen prestaties van het Mercedes-motorblok', denkt de Italiaan. 'In Turkije was het namelijk niet de topsnelheid die opviel, maar de acceleratie van de W12 uit de trage bochten.'

'Vergeleken met die van de RB16B lag die significant hoger, hoewel de Mercedes wel met meer downforce in actie kwam', vervolgt hij. Een deel van die snellere acceleratie is dus vanwege het feit dat de W12 makkelijker uit de bochten kwam door de hogere mate van downforce. Het andere deel zou dus vanwege effectief gebruik van het ERS-systeem kunnen komen.

'Mercedes neemt meer risico'

Het aangepaste gebruik van het onderdeel betekent echter ook dat Mercedes meer druk legt op het elektrische systeem, wat ze bij Lewis Hamilton bijvoorbeeld niet vervangen hebben in Turkije. Toch denkt men in Italië dat dit de oplossing is van de puzzel die onder meer Christian Horner en Helmut Marko proberen te leggen: 'De verklaring zou kunnen liggen in een agressiever gebruik van het elektrische systeem dan ze tot aan Monza gedaan hebben, waarmee Mercedes dus meer risico neemt.'

'De strategie van de regerende wereldkampioenen is om de komende drie races hard te pushen en uit te lopen, mogelijk ook met het oog op de aankomende races op grote hoogte. Red Bull moet dan dus reageren op die snelheidstoename', wordt geconcludeerd. Wellicht is het een plooi om de Japanse concurrenten in een zwaarder gebruik van het motorblok te dwingen, wat eventueel tot betrouwbaarheidsproblemen zou kunnen leiden.

Al het laatste F1-nieuws binnenkrijgen op Instagram? Volg F1Maximaal.nl voor je dagelijkse updates!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws