'Red Bull creëerde extra gewicht tijdens ontwerpfase RB18 met porpoising-oplossing' Formule 1
Formule 1

'Red Bull creëerde extra gewicht tijdens ontwerpfase RB18 met porpoising-oplossing'

'Red Bull creëerde extra gewicht tijdens ontwerpfase RB18 met porpoising-oplossing'

Red Bull Racing zou volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com al in de ontwerpfase van de RB18 met een oplossing gekomen zijn voor porpoising. Wel levert de gevonden oplossing om het stuiteren van de bolide tegen te gaan een ander probleem op. Met name op het gebied van gewicht moet de RB18 flink inleveren.

Franco Nugnes, redacteur bij de Italiaanse motorsportsite, schrijft dat Red Bull een vloer maakte die veel minder doorbuigt dan de vloeren van de concurrentie. Het levert een aerodynamisch voordeel op, want de RB18 levert daardoor geen downforce in. Bovendien zou Red Bull zelfs met een lagere downforce-afstelling kunnen rijden, wat op het gebied van topsnelheid een goede zaak mag worden genoemd.

De Red Bull-auto is door de oplossing wel een stuk zwaarder dan het minimumgewicht van de 2022-bolides. Dat ligt momenteel op 798 kilo en de RB18 zou zo'n tien kilogram zwaarder zijn dan dat. Helmut Marko gaf wel al eerder aan dat daar een oplossing voor komt tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna, die plaatsvindt tussen 22 en 24 april op het circuit in Imola.

Red Bull krijgt extra kosten en downforce-probleem door wegwerken overtollige kilo's

Nugnes beschrijft dat er een flink kostenplaatje komt kijken bij het wegwerken van de overtollige kilo's van de RB18. Per kilo zou het Oostenrijkse team zo'n 250.000 euro moeten uitgeven om ze weg te werken. Om de overtollige tien kilo weg te werken, zou er in totaal dus zo'n 2,5 miljoen euro moeten worden besteed. Dat zal niet lekker zitten met het budgetplafond van 126,3 miljoen euro.

Nog een probleem dat bij het oplossen van het gewichtsprobleem komt kijken, is het inleveren van downforce. Volgens Nugnes helpen de overtollige kilo's enigszins bij het tegengaan van het doorbuigen van onderdelen, wat voor gestuiter kan zorgen. Teams als Mercedes en Ferrari moesten hun auto hoger zetten om het stuiteren tegen te gaan, maar dat ging ten koste van downforce. Red Bull moet dus een soort compromis vinden voor het kwijtraken van de overtollige kilo's, zonder dat het ten koste gaat van neerwaartse druk.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws