Waarom Red Bulls dunne achtervleugel in Saoedi-Arabië een goed teken is voor Verstappen Formule 1
Formule 1

Waarom Red Bulls dunne achtervleugel in Saoedi-Arabië een goed teken is voor Verstappen

Waarom Red Bulls dunne achtervleugel in Saoedi-Arabië een goed teken is voor Verstappen

Mark Hughes heeft goed nieuws voor Red Bull Racing-fans. Na een analyse van de prestaties van de Oostenrijkse renstal in Bahrein en Saoedi-Arabië komt hij tot de conclusie dat Red Bull óf de afstelling al helemaal op orde heeft, of dat het team met een flinke snelheidstoename kan komen in het huidige seizoen. In beide gevallen betekent dit dat Red Bull er aan het begin van 2022 heel erg goed voor staat.

In de analyse van de Britse Formule 1-expert, te lezen bij Motorsport Magazine, richt hij zich vooral op het gebruik van de achtervleugel dit jaar. Net zoals in de voorgaande jaren kunnen de teams ervoor kiezen om met een dunne of een dikke achtervleugel te rijden, afhankelijk van de eigenschappen van het circuit. Rijd je met een dikke achtervleugel dan kost dat je snelheid op het rechte stuk, maar genereer je meer snelheid in bochtige sectoren.

In 2022 maken de teams wederom deze afweging, maar wel met een extra overweging. Men moet in het huidige seizoen namelijk rekening houden met porpoising. Hughes legt uit dat teams die meer last hebben van porpoising profiteren van een afstelling met een dunne achtervleugel: 'De lagere mate van downforce drukt de achterkant van de bolide namelijk minder hard tegen het asfalt.'

'Daarmee houdt zo'n achtervleugel de auto dus langer weg bij het kritieke omslagpunt in de rijhoogte waarbij het fenomeen geactiveerd wordt', beargumenteert de expert. Hoe lager de rijhoogte, hoe groter de kans op porpoising, en hoe dunner de vleugel, hoe kleiner de kans op porpoising. Logischerwijs kan je dus met een dunnere achtervleugel de rijhoogte verder verlagen dan met een dikkere achtervleugel zonder al te veel risico te lopen.

Wat betekent dit voor Red Bull?

Deze gedachtegang is na de Grand Prix van Saoedi-Arabië van waarde gebleken. Daar zagen we namelijk dat Ferrari en Red Bull beide voor een andere afstelling kozen. Ferrari reed met relatief veel achtervleugel en won daarmee tijd in de bochten. Red Bull koos voor een dunnere achtervleugel en verloor daarmee tijd in de bochten, maar won op het rechte stuk aan snelheid.

De vraag blijft of Red Bull dit deed vanwege het feit dat ze meenden met de gekozen afstelling de pijlsnelle Ferrari's makkelijker van zich af te kunnen houden, of omdat Red Bull porpoising wil voorkomen middels de dunne achtervleugel. Is dit laatste het geval? 'Dan betekent dat dat Red Bull slechts een fractie van haar potentieel toont, een onderliggend porpoising-probleem kent, en enorm veel tijd kan winnen wanneer ze dat oplossen', denkt Hughes.

Het alternatief is dat Red Bull koos voor de dunne achtervleugel omdat dat in lagere rondetijden resulteerde, en met een kleinere achtervleugel rijdt omdat de vloer van de Red Bull meer downforce presteert dan de rest, en ze zich die dunne vleugel dus kunnen veroorloven. 'In dat geval heeft Red Bull de optimale lift/drag-ratio al gevonden', concludeert Hughes. Ook dat zou goed nieuws zijn voor de renstal, want dat betekent dat ze al vroeg in het seizoen begrijpen hoe ze de meeste snelheid uit de RB18 kunnen halen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws