Zal Red Bull Racing in Oostenrijk het DAS-systeem aanvechten? Hoewel de meest recente woorden van Helmut Marko suggereren van niet, blijven de meningen verdeeld. De eerste race van het seizoen succesvol laten verlopen, zou volgens de Red Bull-top prioriteit hebben over het aanvechten van het Mercedes-onderdeel.
Mercedes heeft tegenover Auto, Motor und Sport bevestigd dat ze inderdaad van plan zijn het DAS-systeem te gebruiken in Oostenrijk. De technologie maakte in Barcelona al veel los. 'Mercedes wilde het systeem in eerste instantie in Melbourne al gebruiken, maar besloot uiteindelijk dit toch niet te doen. Red Bull had al een protest klaarliggen.'
'Red Bull gelooft nog steeds dat het DAS-systeem illegaal is. Omdat het stuursysteem niet daadwerkelijk stuurt, maar een duw- en trekbeweging maakt.' Volgens de regelgeving moet de auto van richting veranderen wanneer het stuursysteem gebruikt wordt.
Mercedes is, daarentegen, van mening dat zonder DAS-systeem ook al niet aan deze eis voldaan wordt. Hoe dit argument precies onderbouwd is, is niet duidelijk. Hoewel het DAS-systeem vanaf 2021 definitief verboden is, zou er dit jaar nog gewoon mee gereden kunnen worden - mits de stewards de interpretatie van de Mercedes-ingenieurs kunnen volgen.
Red Bull Racing wil rustig Grand Prix-weekend
In Australië bood Red Bull-teambaas Christian Horner zijn collega Toto Wolff aan om de legaliteit van het systeem voor te leggen aan de wedstrijdleiding op vrijdag. Zo zou een protest en diskwalificatie op zaterdag en zondag voorkomen kunnen worden. Om niet nog meer stof te doen opwaaien tijdens een al lastig F1-weekend, besloot Mercedes om het systeem niet in te zetten.
In Oostenrijk zijn de rollen omgedraaid. Red Bull wil deze keer de aandacht niet vestigen op het controversiële stuursysteem. 'Daar hebben we het later wel over. We willen nu eerst deze Grand Prix veilig organiseren', gaf Marko aan volgens de Duitse website.
Red Bull zou de huidige wereldkampioenen het trucje kunnen laten gebruiken om te zien hoeveel verschil het écht maakt. Twee tienden tot een halve seconde wordt gesuggereerd. 'Als het voordeel groot is, zitten er problemen aan te komen.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties