max-verstappen-helmut-marko-gianpiero-lambiase-italië-2025-12 Formule 1
Formule 1

Marko deelt simulatie van Red Bull en zorgen over de race: 'Dat is zorgwekkend'

max-verstappen-helmut-marko-gianpiero-lambiase-italië-2025-12

Helmut Marko was na afloop van de kwalificatie gematigd tevreden met de tweede startplek van Max Verstappen. De Oostenrijker denkt dat Verstappen in de buurt van de poleposition had kunnen komen als de wereldkampioen niet gehinderd was door Lando Norris. Marko deelt verder een zorgpunt richting de Grand Prix.

Verstappen pakte nog niet eerder een poleposition of overwinning in Singapore, en veroverde ook in 2025 niet zijn eerste poleposition in het Aziatische land. Marko staat bij ServusTV wel stil bij het feit dat Red Bull Racing een stap vooruit heeft gezet op een circuit waar het in de afgelopen jaren moeizaam ging. 'Over het algemeen zijn we tevreden dat we eindelijk ook hier in Singapore competitief zijn. Het is wel zonde', zegt Marko over het mislopen van de poleposition.

'Max was namelijk anderhalve tiende sneller onderweg dan zijn eerste Q3-ronde', weet de 82-jarige adviseur. 'In de laatste sector kwam hij Lando Norris tegen. Ik weet niet in hoeverre hij daardoor gehinderd werd of dat hij hem blokkeerde. Daardoor bleef de poleposition buiten bereik. Volgens onze berekeningen was het heel krap geworden', zegt Marko over de cijfers van Red Bull. Russell was 0,182 seconde sneller dan Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-2025-singapore-mclaren-kwalificatie
Kostte Norris Verstappen de poleposition?

Zorgpunt voor de race

Christian Klien vraagt aan Marko hoe Red Bull het voor elkaar heeft gekregen dat de renstal nu ook sterk presteert op een high downforce-circuit. 'We hebben veel verschillende stappen gezet. Zo hebben we enkele nieuwe onderdelen geïntroduceerd', deelt de topman van Red Bull. 'De grootste winst komt echter voort uit een andere benadering.'

Marko legt vervolgens uit wat die nieuwe benadering inhoudt. 'We zetten niet meer op de waarden uit de simulator in, maar de engineers en coureurs gaan nu echt om tafel zitten om te discussiëren over de situatie. Daarna komen we tot een compromis. Het is duidelijk dat we daarmee op alle circuits competitief zijn', zo trekt Marko een zeer belangrijke conclusie over het restant van het seizoen.

Verstappen moet in de race wel nog afrekenen met polesitter George Russell. Waar Marko normaal vertrouwen uitstraalt, is dat nu zeker niet het geval. 'De Mercedes-coureurs waren allebei sterk', baalt Marko. 'Kimi Antonelli was haast nog sneller, als hij zijn snelste sectortijden had kunnen combineren. Wat zorgwekkend is, is dat ze in de eerste sector de helft van hun voorsprong pakten. We hebben dus vooral tijd verloren op de rechte stukken', zo vreest Marko dat het inhalen van de Mercedes-coureur lastig kan worden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george-russell-mercedes-singapore-2025-13
Russell was de snelste man in Singapore.

Onvrede bij Hadjar

Marko keek ook nog naar de prestatie van Isack Hadjar, die de achtste startplek pakte. 'Hij was het hoofd aan het schudden, ik weet niet of hij een fout had gemaakt', reageert Marko. 'Hij had wel de snelheid om bij de eerste vijf coureurs te eindigen. Helaas is dat niet gelukt.' Hadjar staat achter de coureurs van Mercedes, McLaren, Ferrari, en Verstappen als beste middenvelder op P8.

Toch denkt Marko dat er meer in het vat zit voor de debutant. 'We moeten kijken hoe het in de race gaat. Ik geloof dat het lastig wordt om een éénstopper te doen', zegt hij over Hadjar. 'We mikken wel sowieso op punten, en hopelijk kan hij nog een of twee plekken winnen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws