Review | Drive to Survive S4 doet jasje uit, ontroert en neemt je mee in 2021-hectiek Formule 1
Formule 1

Review | Drive to Survive S4 doet jasje uit, ontroert en neemt je mee in 2021-hectiek

De Formule 1-wereld staat aan de vooravond van een nieuw, veelbelovend seizoen en dat betekent eveneens dat de première van een nieuw seizoen van Drive to Survive voor de deur staat. De populaire Netflix-documentaire kent ook dit jaar nieuwe afleveringen en F1Maximaal heeft daar alvast inzage in gekregen, om je zo alvast een sneak preview te geven over het nieuwe seizoen. Wat zijn de plus- en minpunten van seizoen 4 en waar kan je je op verheugen? Wij zetten het voor je op een rijtje.

De afgelopen jaren waren de verwachtingen rondom een nieuw seizoen van Drive to Survive hooggespannen, al vielen de reacties na het derde seizoen tegen. Seizoen 3 bleek volgens velen een parodie op het verreden Formule 1-seizoen, met te veel aangedikte verhaallijnen en uit het verband gerukte quotes. Het devies voor de producenten was voor het nieuwe seizoen dus helder: minder drama, meer 'echt' en dus een lager Shownieuws-gehalte.

Voor wat betreft de eerste acht afleveringen die F1Maximaal te zien heeft gekregen, lijkt die opdracht goed begrepen te zijn. We konden de afleveringen nauwelijks betrappen op verdraaide verhalen en met het vorige seizoen nog in het achterhoofd leken de gebeurtenissen 'echt'. Natuurlijk ontkomt de kijker niet aan opgeleukte motorgeluiden en een dramatische Will Buxton, maar dat moet voor lief worden genomen. De serie is immers niet alleen bedoeld voor de doorgewinterde kenners, maar ook voor de nieuwkomers in de koningsklasse van de autosport. Vergeet niet dat de FOM en Netflix vooral hebben gemikt op de Amerikaanse kijker, die opgegroeid zijn met NASCAR en IndyCar.

Flitsende eerste aflevering zet de toon

Echtere en eerlijkere verhalen dus, maar seizoen 4 biedt vooral ook een betere navertelling van het verreden seizoen. Dat begint al met een sterke eerste aflevering, waarin de hoofdlijnen van het 2021-seizoen meteen goed uitgezet worden. De titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton wordt al vanaf het begin op een correcte manier onderstreept en er wordt tussen de andere verhaallijnen door op een leuke manier aandacht aan geschonken. Zo zien we in verschillende afleveringen het treffen tussen Christian Horner en Toto Wolff in de paddock, waarbij er over en weer heerlijke kille blikken worden uitgedeeld. Zo word je als kijker lekker gemaakt voor de knallende twee slotafleveringen, die overigens ook voor ons als journalisten nog even geheim zijn gehouden.

Zoals we inmiddels gewend zijn draait Drive to Survive om àlle verhalen van het afgelopen seizoen en niet alleen de strijd voorin het veld. Zo worden als vanouds de uitblinkers van minder grote teams in de schijnwerpers gezet, inclusief interessante inkijkjes in hun privéleven. Persoonlijke successen van coureurs die normaal niet altijd vooraan meedoen in de strijd om overwinningen worden mooi belicht en je wordt als kijker echt meegenomen in hun beleving van de Formule 1-wereld. Voor een team als Williams, Haas en Alfa Romeo draait het bijvoorbeeld allemaal om punten sprokkelen, een compleet andere werkelijkheid waar je als kijker goed in wordt geworpen. De inkijkjes bieden verfrissing, andere invalshoeken en uiteraard spanning en sensatie.

Hoofdpersonen opnieuw briljant

Het is ook leuk om te zien dat extravagante types in de Formule 1-paddock, die in de afgelopen seizoenen van Drive to Survive goed zijn uitgelicht, ook in seizoen 4 terugkomen. Zo keert de good old Gunther Steiner terug, met heerlijke one-liners, ongezouten meningen en gortdroge momenten. De momenten van Steiner komen natuurlijk over en bieden veel humor tussen de soms serieuze en spannende scènes, waarbij het niet lijkt aangedikt of zelfs in scène te zijn gezet. Gelukkig, want ook dat was hier en daar een irritatiefactor in de vorige seizoenen. De makers hebben overduidelijk oog voor de kleurrijke personen in de Formule 1-wereld, maar opnieuw zien we dat er een juiste balans is aangebracht in de mate en manier waarop die personen terugkeren. Dat maakt de grappige momenten juist nog grappiger en dat markeert bovendien het verschil tussen een overkill en een goed in elkaar gezette documentaire.

Als je het hebt over de kwaliteit van de documentaire en het kijkplezier, is ons absolute hoogtepunt aflevering 7. Hierin worden we op een fraaie manier meegenomen in het debuutseizoen van Yuki Tsunoda. We willen niet teveel spoilen over de inhoud, maar wat we wel kunnen zeggen is dat het kijkje in zijn privéleven en daartegenover de eisen en meningen bij zijn team AlphaTauri prachtig in beeld zijn gebracht. We zien een veranderende Yuki, die van een rommelige levensstijl ineens een volwassen, gedisciplineerde coureur moet worden. Het zijn soms ontroerende beelden, met de vaak aandoenlijke Japanner in de hoofdrol. De oprechte opmerkingen, acties en lachmomenten zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat Tsunoda veel punten zal scoren bij het Formule 1-publiek. Als je nog geen fan van Yuki was, ben je dat zeker na het kijken van seizoen 4.

Seizoen 4 van Drive to Survive een dikke aanrader

Alom lof dus voor seizoen 4 van Drive to Survive, maar zitten er dan echt geen minpunten aan het nieuwe seizoen? Het is duidelijk dat de makers hebben geleerd van hun fouten in de vorige seizoenen en daarom is het nieuwe seizoen, in onze ogen, fijn om naar te kijken. Voor de Nederlandse kijkers zal er echter een groot gemis zijn: de één-op-één interviews met Max Verstappen. De Red Bull-coureur wilde liever zo min mogelijk meewerken aan de serie, omdat hij het niet eens was met de manier waarop hij in de vorige seizoenen in beeld werd gebracht. We zullen dus geen interessante interviews met hem zien in deze nieuwe editie. Zonde, want juist dit jaar had dat zo veel extra waarde kunnen hebben. Desalniettemin blijft seizoen 4 van Drive to Survive voor alle motorsportfans en geïnteresseerden een must-watch. Emotie, spanning en realiteit komen allemaal bij elkaar en het nieuwe seizoen is beter dan zijn voorgangers.

Het nieuwe seizoen van Drive to Survive is vanaf vrijdag 11 maart te bekijken op Netflix.

Door: Maurits Kappetijn