Interview | Opgeblazen headlines, 'waarheidsbeeld' van Abu Dhabi en meer in Drive to Survive seizoen 4 Interviews
Interviews

Interview | Opgeblazen headlines, 'waarheidsbeeld' van Abu Dhabi en meer in Drive to Survive seizoen 4

Interview | Opgeblazen headlines, 'waarheidsbeeld' van Abu Dhabi en meer in Drive to Survive seizoen 4

Sinds de Formule 1 is overgenomen door Liberty Media in 2018, kent de sport een grote metamorfose. In positieve zin, want sindsdien is de populariteit van de Formule 1 enorm toegenomen. Een deel van die populariteit is te danken aan de Netflix-serie Drive to Survive, dat op 9 maart 2019 haar eerste seizoen uitbracht. Inmiddels is het de beurt aan seizoen 4, dat op 11 maart live gaat. F1Maximaal vroeg de regisseurs van de serie naar hun ervaringen tijdens het spannende 2021-seizoen.

Vanaf het Formule 1-seizoen 2018 volgt de Netflix-crew van Drive to Survive teams en coureurs op de voet om na het racejaar een seizoen van tien afleveringen uit te brengen op de streamingsdienst. Ook 2021, het bloedstollende jaar waarin Max Verstappen uiteindelijk wereldkampioen werd, is vastgelegd door de crew. Wil jij graag weten hoe een regisseur zo’n proces doormaakt? En wat te denken van die seizoensfinale in Abu Dhabi, wat heeft Netflix daarvan gemaakt? Dat en nog veel meer vroegen wij aan Paul Martin en James Gay-Rees, twee uitvoerend regisseurs van de Netflix-serie.

We kijken allemaal enorm uit naar seizoen 4 van Drive to Survive. Hoe was de algehele ervaring voor jullie om dit seizoen te regisseren en op te nemen?

Paul Martin (PM): ‘Het was fantastisch! En wat met name leuk is, is dat dit seizoen niet zoals de rest is. Voorheen ging de serie nooit per se over de titelstrijd, vooral ook omdat er niet zo’n spannende titelrace was. Dit jaar had dan dit intense gevecht tussen Mercedes en Red Bull. Dat betekende eigenlijk dat we een soort houvast hadden voor dit seizoen. Zo konden we de verhaallijn volgen tot en met de allerlaatste race. Dat was een unieke ervaring voor ons, en we hebben er echt van genoten! Net als iedereen die het F1-seizoen heeft gevolgd denk ik. We kregen constant te maken met ‘hart-in-je-keel-momenten’. Eigenlijk zijn wij ook fans van de sport en we hebben enorm genoten van dit seizoen en het mogen vastleggen van dit spektakel voor Drive to Survive.’

De coronamaatregelen over de hele wereld namen gedurende 2021 steeds meer af, in hoeverre heeft dat jullie als producers geholpen?

PM: ‘Op sommige vlakken heeft het ons wel geholpen. De Formule 1 was geloof ik één van de eerste sporten die na corona weer ‘open’ gingen. En zelfs toen de coronamaatregelen over de hele wereld afnamen, bleven de strenge protocollen vaak wel in de paddock. Het was dus niet alsof het ineens een stuk makkelijker werd. Onze teams en wij hebben alsnog heel veel coronatests moeten doen, we moesten in bepaalde ‘bubbels’ werken et cetera. Het verschilde uiteindelijk niet zo veel met het voorgaande seizoen.’

Je noemde de titelrace een soort houvast die jullie konden volgen gedurende het seizoen. Waren er nog meer dingen die jullie als anders hebben ervaren in vergelijking met de drie voorgaande seizoenen?

PM: ‘Het voornaamste is denk ik dat onze toegang door de jaren heen beter is geworden en daarmee is onze manier van het verhaal vertellen ook verbeterd. Zo hebben we bijvoorbeeld veel betere banden met de teams en coureurs dan toen we begonnen. Je kunt het ook echt terugzien in de uiteindelijke producties. Als ik zelf kijk, kan ik echt zien waar onze toegang erop vooruit is gegaan en waar onze banden dieper zijn geworden. En er is altijd die druk om meeslepende en dramatische verhalen te vertellen waarmee we tien afleveringen kunnen volmaken. Soms denken we wel van: ‘oh mijn God, gaat ons dat wel lukken dit jaar?’, maar eigenlijk hebben we gedurende deze vier jaren meer dan genoeg verhalen gehad om uit te kiezen. Het was wat dat betreft niet echt een ongewoon seizoen, het is gewoon een enorm leuke wereld om deel van uit te maken.’

Verstappen uitte zich eerder negatief over Drive to Survive, toch zit hij in seizoen 4

Ik geloof dat Max Verstappen niet meer nadrukkelijk onderdeel wilde zijn van de show met betrekking tot interviews. Klopt dat? Zo ja, heeft dat jullie mogelijkheden beperkt? Uiteindelijk praten we hier wel over de wereldkampioen natuurlijk.

James Gay-Rees (JGR): ‘Luister, ik denk dat die headline een beetje is opgeblazen. De realiteit is dat de show en Max’ perceptie van de show niet zoveel verschillen. En hij zit wel degelijk in de serie. We hebben constant met zijn teambaas, teamgenoten en ingenieurs gefilmd en Max zit zelfs best veel in dit seizoen. Sterker nog, hij zit in de allerlaatste scène van het seizoen. Ik geloof dat het niet heel merkbaar is en je voelt echt dat hij deel uitmaakt van de show. Zo hebben we goede content van hem, met name in de laatste paar races. Ik denk dat mensen verbaasd zullen zijn over hoeveel hij te zien is in dit seizoen.’

Interview | Opgeblazen headlines, 'waarheidsbeeld' van Abu Dhabi en meer in Drive to Survive seizoen 4
Red Bull Racing-teambaas Christian Horner achter de schermen bij Netflix

Gedurende het seizoen werk je naar tien afleveringen toe. Hoe beslissen jullie welke verhalen jullie wel en niet meenemen? Ik kan me zomaar voorstellen dat je soms hele gave verhalen achterwege moet laten omdat er zoveel gebeurt in de wereld van de Formule 1.

PM: ‘Er zijn de hele tijd dialogen gaande en het is een constant proces. Bepaalde dingen komen erin, maar gaan er uiteindelijk toch uit en sommige dingen, waarvan je niet verwacht dat ze de serie halen, komen er wél in. Dat gebeurt allemaal in een poging om, met name dit jaar, een goede balans te vinden tussen de titelrace en andere verhalen. En we weten ook dat ons publiek fan is van bepaalde karakters dus we zoeken ook nadrukkelijk verhalen rond die figuren. We proberen dus constant te kijken naar het seizoen als geheel en daarin zoeken we naar de beste combinaties. We kunnen simpelweg niet iedere race en ieder verhaal meenemen, daar hebben we de middelen én de afleveringen niet voor. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. En ik denk dat we er tot dusver ieder jaar redelijk in geslaagd zijn om de juiste keuzes te maken. Ieder jaar zijn er natuurlijk mensen die zich afvragen waarom bepaalde verhalen niet in de serie zitten, maar dat zal altijd een gevolg blijven van het hebben van slechts tien afleveringen van 35 minuten om een heel Formule 1-seizoen te vertellen.’

Hebben jullie dan ook het idee dat jullie dit seizoen een heel goed verhaal hebben gemist waarvan jullie persoonlijk hoopten dat het erin zou komen?

JGR: ‘Er was natuurlijk een aantal races waar we bij waren die echt fantastisch waren en sommigen daarvan konden we helaas niet gebruiken omdat we tijd tekort kwamen, dat is wel een beetje frustrerend. Maar dat is onvermijdelijk. Zoals Paul al zei, we kunnen niet alles gebruiken en we moeten goed nadenken bij wat een goede aflevering zou zijn. Dat geldt overigens voor alle filmmakers. Soms moet je tijdens het bewerken bepaalde stukken weglaten, wat wel pijnlijk kan zijn omdat je ook in die stukken enorm veel moeite gestoken hebt. Het zijn van die scènes waarvan je zo zeker weet dat ze het eindproduct halen en tóch komt het er niet in omdat het simpelweg niet past. Dat kan ik soms echt niet geloven maar het gebeurt in ieder project. En naarmate je meer ervaring opdoet, zal je je realiseren dat het onderdeel is van het vak.’

'Je kunt eigenlijk niet echt anticiperen op onverwachte momenten'

Ocons overwinning is bijvoorbeeld een scenario waar niemand op gerekend had. Hoe anticiperen jullie op dit soort situaties?

PM: ‘Eigenlijk kun je niet echt anticiperen op zulke momenten. Ons idee van de show is dat we van tevoren een plan maken met een schets van wat we denken dat er zou kunnen gebeuren. Maar de race zelf is zo’n onderdeel dat we zelf niet onder controle hebben. Zolang we maar vlot genoeg kunnen handelen is het prima, want een overwinning op zichzelf is voor ons niet eens zo heel belangrijk. Wij proberen onze verhalen bijvoorbeeld rondom de gevolgen van zo’n overwinning te maken, daar kunnen we namelijk een verhaallijn bij gebruiken. Ocons overwinning is wel een goed voorbeeld, het zit namelijk wél in de serie. En dat is met name omdat het heel goed past bij Estebans verhaal en de dingen die hij heeft meegemaakt in de eerste seizoenshelft, hij had het soms moeilijk. En ook omdat hij een goede band heeft met Fernando (Alonso, red.) wordt het een heel goed verhaal omdat het allemaal samenkomt in Hongarije, dat maakte het geweldig.’

Dus jullie zouden zeggen dat de resultaten van de races niet per se uitmaken voor de serie?

PM: ‘De resultaten van de races zijn secundair voor onze manier van het vertellen van de verhalen. Soms zullen bepaalde resultaten een mooie aflevering opzetten omdat het past bij het persoonlijke verhaal van de winnaar, maar soms ook helemaal niet. Soms zijn er zelfs teams die naar ons toekomen en zeggen: ‘wacht eens, wij hebben die race gewonnen. Waarom zit dat er niet in?’ Maar dat komt omdat we er niet zijn om de winnaars een podium te geven, wij werken gewoon aan een heel ander product. Of het nou overwinningen, podiumplaatsen of uitvalbeurten zijn, als het niet naar een bepaald verhaal wijst, is het niet per se nuttig voor ons.’

Interview | Opgeblazen headlines, 'waarheidsbeeld' van Abu Dhabi en meer in Drive to Survive seizoen 4
Foto van de herstart in Baku, een race gewonnen door Sergio Pérez

Ik hoor je zeggen dat er soms teams zijn die gefrustreerd zijn over wat er wel en niet in zit. Hebben zij veel invloed op wat er gemaakt wordt?

PM: ‘Ze hebben in principe minimale invloed op wat er gemaakt wordt. Wat we wel doen is dat we bepaalde scènes met de teams delen voordat ze worden uitgebracht. Dat gebeurt met name omdat we willen voorkomen dat we ergens geheime informatie delen die andere teams bijvoorbeeld zouden kunnen gebruiken. Maar redactioneel gezien hebben ze weinig tot geen invloed op wat we maken. Ik zeg dat trouwens nu wel maar aan het begin van het jaar gaan we wel met ze (de teams, red.) om tafel en bespreken we het aankomende seizoen en wat er zou kunnen gebeuren. Maar het is dus niet zo dat teams bepaalde verhalen bij ons pitchen. Het eindproduct zal uiteindelijk zijn waarvan wij denken dat het beste beeld geeft van dat racejaar en dat heeft niks te maken met wat bijvoorbeeld de teams willen.’

Nog geen oordeel over Abu Dhabi, aflevering wordt 'waarheidsbeeld' van die dag

Dan wil ik het graag hebben over de seizoensfinale. In de wetenschap dat de FIA haar onderzoek naar wat er gebeurd is in Abu Dhabi nog niet heeft afgerond, hoe willen jullie dat die race overkomt op het publiek?

JGR: ‘Het was een erg ingewikkeld scenario, laten we eerlijk zijn. Maar wij gaan niet in op de nasleep van die race. We moesten ook al vrij snel na die laatste race richting de afrondingsfase van het bewerken. Wij zien de situatie als een neutraal medium en we laten de politieke kant van de Formule 1 lekker haar gang gaan, dat is misschien voor een andere keer. Maar wij willen ons niet mengen in die nasleep.’

Dus als ik het goed begrijp brengen jullie de race als een overwinning voor Verstappen en laten de emoties zien die op dat moment loskwamen en niet wat er mogelijk nog zou kunnen komen na het onderzoek van de FIA?

PM: ‘100 procent. Ik bedoel, wij van Drive to Survive hebben ook niet per se een mening hierover. Voor ons zat er ongelooflijk veel drama bij maar wat mensen er ook van vinden, goed of fout, Max wint. En dat is het einde van ons verhaal. Het discussiëren over de goede- en foute dingen is voor andere media. Onze productie zal een waarheidsbeeld geven van wat er die dag is gebeurd.’

Om het af te sluiten: jullie hebben eerder al drie seizoenen gemaakt en de vierde staat op het punt van uitkomen. Waar zouden jullie dit seizoen rangschikken? Zowel vanuit het perspectief van een regisseur als de kijker.

JGR: ‘Ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten. Sommige keren ging het meer over de teams die achteraan de grid staan en soms gaat het meer over de titelstrijd. Het is iets dat we altijd zo goed mogelijk proberen te balanceren zodat we de gehele sport eerlijk behandelen. Maar goed, alleen een gek zou ontkennen dat dit seizoen buitenproportioneel dramatisch was. Zeker als je het vergelijkt met voorgaande seizoenen. Dit jaar volgden we daarom het racen iets meer. Maar om eerlijk te zijn, ieder seizoen heeft dingen die het uniek en interessant maken. Of het nou een teaminterne rivaliteit is of een strijd om de wereldtitel. En wie weet wat volgend jaar ons gaat brengen, met de nieuwe reglementswijziging zou het heel interessant kunnen gaan worden. Dus we proberen zo ruimdenkend te zijn als we kunnen en er zoveel mogelijk plezier uit te halen.’

Ik hoor dat jullie het al hebben over 2022. Hebben jullie enige wensen voor komend seizoen waardoor het maakproces voor jullie wellicht extra leuk kan worden?

JGR: ‘Nee, ik denk het niet. We zullen zien wat er gaat gebeuren. Het zou natuurlijk erg leuk zijn als we te maken krijgen met een competitief strijdveld en dat de nieuwe reglementen ook daadwerkelijk het verschil gaan maken waar mensen op hopen. Maar goed, dat zal afwachten worden. Het is nog te vroeg om dat soort conclusies te trekken. Laten we eerst maar eens zien of er wel een vijfde seizoen komt.’

Dus er is nog geen zekerheid over seizoen 5?

JGR: ‘Nee, we zijn nog druk in overleg daarover.’

Door: Mika Hofstra

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws