Het nieuwe tijdperk van de Formule 1 nadert en achter de schermen wordt er hard gewerkt aan de nieuwe motoren en bolides. Onlangs waren er nog discussies tussen Christian Horner en Toto Wolff over een aantal aspecten van het motorenreglement. Oud-teambaas Günther Steiner snapt die discussies niet, want geen enkel team weet van elkaar waar ze mee bezig zijn.
Er wordt gewerkt aan de auto van het 2025-seizoen terwijl de teams en fabrikanten ook een deel van de ontwikkeling aan het 2026-seizoen besteden. Sommigen denken dat Mercedes, zoals in 2014, weer dominant zal worden. Dat wordt gezegd op basis van de ervaring die Mercedes heeft als motorfabrikant. De FIA erkent de zorgen van de andere teams dat het 2014-scenario, waarin één team heel dominant wordt, voor kan komen.
'Ik denk dat het speculatie is', zegt Steiner bij de Red Flags-podcast over de mogelijke dominantie van Mercedes vanaf 2026. 'Het zijn niet eens geruchten, het is speculatie, gebaseerd op eerdere ervaringen. Mercedes stond bovenaan toen de eerste hybride motor kwam. Dus iedereen verwacht dat Mercedes het sterkste team zal zijn. Ik denk dat ze de meeste ervaring hebben, maar veel van de mensen die er toen waren, zijn er nu niet meer.'
Brandstofleverancier
Mercedes heeft door de jaren heen een aantal kopstukken verloren aan andere teams, waaronder Red Bull Racing. 'Dat moet je ook in overweging nemen', zegt de Zuid-Tiroler. 'Normaal gesproken is Mercedes wel heel goed in dit soort dingen', erkent Steiner. 'Hun motorfaciliteit is top. Ferrari is ook sterk in dit soort zaken, maar je moet ook denken aan hoeveel de brandstofleverancier investeert in de ontwikkeling van de brandstof, want dat is heel belangrijk.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vanaf 2026 gaat de Formule 1 over op honderd procent sustainable fuel. 'Het is compleet nieuwe brandstof, compleet nieuwe technologie', vervolgt de oud-teambaas. 'Daar kun je veel winst behalen. Het is niet zo dat iedereen met dezelfde brandstof rijdt. Iedereen ontwikkelt het op een andere manier. De grootste factor bij brandstofontwikkeling is hoeveel tijd en geld je erin steekt, dus hoeveel je wil investeren.' Steiner denkt dat Aramco en Petronas het meeste werk erin steken.
FIA weet het ook niet
De voormalig teambaas van Haas verwacht wel dat een fabrieksteam het best voor de dag zal komen in 2026. 'Zij ontwikkelen de motor samen met de chassismensen. De chassismensen geven aan wat ze nodig hebben qua koeling, de water- en olieverdeling, al dat soort dingen. Die krijgen direct alle info', zegt Steiner. 'Maar als je klant bent, dan doen zij al dat werk en pas als ze beslist hebben hoe ze de motor maken, hoe die eruitziet, hoeveel die weegt, dan krijg jij de motor.'
Steiner wijst naar het eerste jaar waarin McLaren met de Mercedes-motor reed. 'Ze moesten wennen aan de motor. De tweede of derde keer dat je een auto bouwt met dezelfde motorleverancier, weet je wat je kunt verwachten, want er verandert dan weinig. Als het principe eenmaal vastligt, blijft het meestal zo. Dus in het begin heeft het fabrieksteam meestal een voordeel ten opzichte van de klantenteams – of zou dat moeten hebben.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Overige voorspellingen kan Steiner amper doen, zegt hij: 'Ik kan alleen afgaan op het verleden. In het verleden deed Mercedes het gewoon het best. Er is verder niks bekend. Ik bedoel, zelfs zij weten niet wie het beste of slechtste is. Ik denk niet dat de FIA weet wie wat aan het doen is', haalt Steiner zijn schouders op. De podcasthost begint vervolgens over de klachten van Horner over het komende reglement. 'Ja, maar dat is niet de eerste keer dat Red Bull ergens over klaagt', lacht Steiner.
'Want hoe weet Red Bull dat ze achterlopen, als ze niet weten wat de anderen hebben?' zegt Steiner. 'Daarom neem ik het allemaal met een korreltje zout. Misschien hebben zij het moeilijk, maar misschien heeft Mercedes het ook moeilijk, en gaan ze er gewoon vanuit dat iedereen met dezelfde problemen zit. We weten het niet, want niemand weet wat de ander aan het doen is. Ik denk niet dat de FIA het weet, alle fabrikanten houden dat namelijk heel geheim.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties