Russell vindt aanpassing aan chicane geen verkeerd plan: 'We krijgen gewoon de kans om de bocht te missen' Formule 1
Formule 1

Russell vindt aanpassing aan chicane geen verkeerd plan: 'We krijgen gewoon de kans om de bocht te missen'

Russell vindt aanpassing aan chicane geen verkeerd plan: 'We krijgen gewoon de kans om de bocht te missen'

George Russell, coureur voor het team van Mercedes, vindt dat de Rettifilo chicane op het circuit van Monza enkele aanpassingen nodig heeft. Tijdens de race werd het regelmatig duidelijk dat de escape route die de bocht mogelijk maakt voor de coureurs vaak de voorkeur heeft als er een fout aan dreigt te komen. Volgens de Brit zou het echter een goede aanpassing zijn om ervoor te zorgen dat de chicane aangepast wordt, om ervoor te zorgen dat coureurs niet zomaar wegkomen met fouten.

Russell reed op the Temple of Speed een voor zijn doen kleurloze race. De Brit kon aan het begin van de race het gevecht nog aangaan met Sergio Pérez, maar al snel bleek dat zowel de Ferrari- als Red Bull Racing-bolides een hogere snelheid hadden. Russell trok aan het kortste eind en moest uiteindelijk genoegen nemen met de vijfde plek. In gevecht met Sergio Pérez besloot de Brit om een poging te wagen tot een undercut, om zo weer voor Pérez uit te komen. Bij zijn terugkeer op de baan kwam hij echter Esteban Ocon tegen in de chicane. Ruimte was er amper, waardoor Russell besloot de escape route te nemen aan de binnenkant van de bocht. Meerdere coureurs kozen voor deze optie toen ze in het nauw gedreven werden, maar volgens Russell moet daar dus iets mee gebeuren.

Race op Monza viel tegen, Russell hoopt op verbetering in Singapore

Na het akkefietje met Ocon gaf Russell de gewonnen plek niet terug aan de Fransman. Hiervoor ontving de Brit een tijdstraf van vijf seconden, omdat hij door het afsnijden een plek gewonnenn had. Toch had de keuze van Russell nog een achterliggende gedachte, benadrukte hij tegenover RaceFans. ‘Ik wist dat ik voor Ocon uit moest komen, anders was mijn kans op een undercut op Pérez sowieso al verkeken.’ Bij het ingaan van de chicane zat de Brit dus al naast Ocon, wetende dat er een kans bestond dat hij de bocht niet zou halen. ‘Maar in Monza, en dat is eigenlijk best wel zonde, is er altijd nog die escape route met de run-off daar. Coureurs krijgen gewoon een kans om de bocht te missen, vooral als we midden in gevecht zijn. Daar zou wel wat aan verandert mogen worden.’

Ongeacht de eventuele veranderingen en de straffen die het op kan leveren, zou Russell in andere situaties niet veel anders gehandeld hebben. ‘Ik wist dat de vijfde plek echt het maximaal haalbare zou zijn, gezien het gat ten opzichte van de zesde plaats. Alleen een Safety Car had dat verschil nog kleiner kunnen maken.’ De vijfde stek was ongetwijfeld het maximaal haalbare voor de Brit, voornamelijk vanwege de hoge snelheden van de Ferrari- en Red Bull-bolides. Toch wist Russell zichzelf te verrassen in het gevecht met Pérez. ‘Ik was verrast dat het Pérez zo lang koste om me in te halen, vooral met de superieure snelheid van die auto. Ik was blij dat ik hem zo lang achter me kon houden, dat zeker.’

Voor het volgende raceweekend vertrekt het veld naar Singapore, waar de omstandigheden er altijd ook net iets anders uitzien dan op andere circuits. ‘Ik verwacht dat we daar wel sterker en competitiever zullen zijn, zeker tijdens de race, dan we dit weekend konden zijn.’ Voor het team van Mercedes is het nog altijd een raadsel waarom ze zo anders presteren bij verschillende downforce-niveaus. ‘We moeten gaan begrijpen waarom de verschillen tussen onze verschillende afstellingen zo groot zijn. We lijken het op circuits als Spa, Monza, Baku en Oostenrijk altijd moeilijk te hebben, terwijl we op circuits met meer downforce juist sneller lijken te zijn.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws