Ralf Schumacher reageerde in eerste instantie fel op de actie van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Spanje, maar heeft inmiddels zijn toon gewijzigd. De Duitser waardeert dat de Nederlander toegeeft dat hij het niet had moeten doen en geeft aan de frustratie van de Nederlander wel te begrijpen. De reactie van George Russell op het hele gebeuren is ondertussen een bron van vermaak voor Schumacher.
Schumacher prijst de gedurfde strategie van Red Bull Racing, die door de safetycar uiteindelijk slecht uitpakte. ‘Het was een geweldige beslissing drie pitstops te proberen, dat had McLaren totaal niet verwacht’, stelt de voormalig Formule 1-coureur op de podcast Backstage Boxengasse. De Duitser heeft bewondering voor hoe de Oostenrijkse renstal haar rivaal een loer probeerde te draaien. ‘Ze (McLaren, red.) hadden daardoor, zonder de safetycar, bijna de wedstrijd kunnen verliezen. De auto is echter te langzaam en je merkt de frustratie’, moet Schumacher concluderen.
De oud-coureur ziet de Japanse teamgenoot van Verstappen als een indicatie van waar de RB21 echt staat in de rangorde. ‘Als Max Verstappen er niet was… Je ziet waar Tsunoda rijdt, dus je kunt je voorstellen waar de Red Bull zou staan’, stelt Schumacher, die Verstappen meer uit de auto ziet halen dan erin zit. De moeite is echter tevergeefs. ‘Dan stijgt de frustratie. En wat er nog meer gebeurt door wat achteraf een fout blijkt (harde banden onder de auto van Verstappen, red.), is dat als hij de moed had gehad buiten te blijven, hij misschien eerste was geworden’, zegt de Duitser.
Verstappen had één McLaren achter zich kunnen houden
Schumacher denkt dat Verstappen met verdedigend werk zeker had kunnen zijn van in elk geval een tweede plaats. ‘Ze hadden hem dan voorbij moeten rijden, wat helemaal niet zo makkelijk is. Men had in elk geval één McLaren achter zich kunnen houden’, vermoedt de voormalig coureur. 'Een andere optie was geweest wel een pitstop te maken en voor gebruikte zachte banden te kiezen.' De keuze die Red Bull uiteindelijk maakte, was de slechtste optie. ‘Dat opwarmen (van de banden, red.) heeft hem uiteindelijk twee plaatsen gekost’, stelt Schumacher vast.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De beslissing Verstappen te vragen Russell voor te laten, wat achteraf onnodig bleek, maakte de ramp compleet. ‘Toen was hij zo gefrustreerd. Ik kan dat wel begrijpen’, aldus de analist. ‘Ik vecht met een stomp wapen, nu krijg ik waarschijnlijk een straf, ik moet een plaats teruggeven en het wereldkampioenschap is bijna verdwenen’, schetst hij de gedachtegang van Verstappen op dat moment. ‘Er vol tegenaan. Ik geef hem nog een duwtje na’, voegt hij eraan toe. ‘Dat was een flinke fout van hem’, blijft Schumacher bij zijn mening dat de Nederlander compleet fout zat.
Russell heeft alles in huis voor een loopbaan in de politiek
Schumacher ziet dat de paniek enigszins toeslaat bij Red Bull, wat voor frustratie zorgt. ‘Je ziet het ook bij Christian Horner, Helmut Marko en het hele team. Het glipt uit je handen’, stelt de Duitser, doelend op het kampioenschap. ‘Het succes van de update, die in Imola zo goed leek, was er in Barcelona niet. We weten dat Barcelona dé baan is’, legt hij uit. Red Bull presteert altijd goed op het Circuit de Barcelona-Catalunya, dus als de RB21 daar niet loopt, is dat extra vervelend. ‘Als het daar niet werkt, dan is de angst groot dat het zo blijft’, denkt Schumacher.
De analist vindt het sterk van Verstappen dat hij op Instagram toegaf dat hij niet tegen Russell aan had moeten rijden. De zaak is daarmee ook afgesloten voor de Duitser. ‘Sommigen hebben iets meer tijd nodig, maar hij heeft het gedaan. Het is goed zo, het getuigt van grootsheid’, stelt de voormalig coureur. De reactie van Russell op de zaak vond de analist overigens ook wel vermakelijk. ‘George Russell doet het geweldig, maar hij had ook politicus kunnen worden, zoals hij erop ingaat en nog een trap na geeft’, aldus een geamuseerde Schumacher.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties