Max Verstappen bewees zichzelf in Spanje geen dienst door een tijdstraf te pakken, die leidde tot een tiende plaats en slechts één punt voor het kampioenschap. Allard Kalff heeft er desondanks nog vertrouwen in dat de coureur wereldkampioen kan worden, ook al lijkt het nu een strijd tussen de McLaren-coureurs te gaan worden. Kees van de Grint is wat terughoudender, maar ook hij weigert de Nederlander volledig uit te sluiten voor de eindoverwinning.
Wanneer aan hem gevraagd wordt of Verstappen kansloos is in de race voor de wereldtitel, reageert Kalff zeer overtuigd. ‘Nee, natuurlijk niet’, roept de analist tijdens In de Slipstream. ‘Er zijn nog vijftien Grands Prix, er zijn nog 375 punten te halen en die Mercedes-motoren kunnen ook kapot’, benadrukt de commentator. ‘Je moet niet opgeven.’ Presentatrice Anne-Greet Haars wijst Kalff op het flinke gat tot de leider in het kampioenschap, dat momenteel bijna vijftig punten bedraagt. ‘Dat is wel groot’, geeft de analist lachend toe.
Van de Grint is minder enthousiast dan Kalff, maar sluit zich wel bij zijn collega aan. ‘Na Suzuka vroeg je mij: Ligt de strijd weer open? Toen zei ik ook nee. Toen viel je bijna van je stoel af’, parafraseert hij een conversatie die hij eerder dit seizoen met de presentatrice had. ‘Allard heeft gelijk, er kan nog van alles gebeuren’, erkent hij. Toch rekent Van de Grint erop dat het uiteindelijk Lando Norris of Oscar Piastri wordt. ‘Normaal gesproken stond het al aan het begin van het seizoen vast dat één van de twee McLaren-coureurs, als ze geen blunders maken, wereldkampioen wordt’, stelt de voormalig ingenieur.
Verstappen maakte geen kans, met name door de degradatie
De analist wijst op de Grand Prix van Spanje als voorbeeld. ‘Met alle respect voor het enthousiasme, ook bij het verslag, Max was kansloos voor de overwinning’, luidt de conclusie van Van de Grint. Verstappen ging goed van start op het Circuit de Barcelona-Catalunya, maar dat was het dan ook. ‘Als je de race goed kunt lezen, dan zag je dat hij ze (de McLarens, red.) de eerste twee ronden na de start bij kon houden. Sterker nog, hij was wat sneller en liep in’, beschrijft hij de beginfase van de Grand Prix van Spanje.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Na de openingsfase viel Verstappen terug. De oud-ingenieur wijst de banden van de Nederlander aan als de schuldigen. ‘Toen begon de degradatie van zijn banden en werd het gat steeds groter’, aldus Van de Grint. Hij neemt aan dat Red Bull ook wel wist dat een zege er normaal gezien niet in zat, en dat het team om die reden iets wilde proberen. ‘Het was ook niet de missie om te winnen. Het was goed dat ze iets anders probeerden’, stelt de analist. ‘Probeer je niets anders, dan ben je kansloos’, weet hij.
Waar komt de frustratie van Verstappen vandaan?
Met de nieuwe set banden deed hetzelfde scenario zich voor. ‘Op het moment dat ze weer tegelijk een pitstop maken, zat hij weer achter Norris en liep hij in. Meteen na twee of drie ronden sloeg de degradatie toe en zakte hij af’, merkt de voormalig ingenieur op. ‘Hartstikke mooi, en hij was zonder de safetycar en dat incident ook verdiend derde geworden’, weet de analist zeker. ‘Meer zit er niet in. Dat weet hij ook en dat is de frustratie’, concludeert Van de Grint.
Kalff is het niet met zijn collega eens. Volgens hem is de mislukte uitvoering van de race een groter punt van frustratie voor de Limburger. ‘De frustratie is nog meer dat ze de race niet perfect uitvoeren’, stelt hij. ‘Dat ze op waarde geklopt worden kan gebeuren, daar moet je aan werken. Je moet wel die race tot in perfectie uitvoeren en dat hebben ze niet gedaan’, sluit de Viaplay-commentator af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties