Simons: 'FIA heeft nieuwe brandstof ontwikkeld voor 2025-motoren' Formule 1
Formule 1

Simons: 'FIA heeft nieuwe brandstof ontwikkeld voor 2025-motoren'

Simons: 'FIA heeft nieuwe brandstof ontwikkeld voor 2025-motoren'

De FIA heeft haar eerste monsters van duurzaam geproduceerde brandstof uitgedeeld aan de vier motorfabrikanten in de Formule 1. Het bestaat volledig uit afvalproducten, waarvan de meeste uit hernieuwbare bronnen komen. Met de nieuwe benzinevariant wordt geprobeerd om brandstofmotoren relevant te houden binnen de sport, maar ook voor de toekomst van transport in het algemeen. De verwachting is dat de brandstof voor iets minder krachtige motoren zal gaan zorgen. Hoe groot dat verschil is, zal moeten blijken uit de eerste tests van de motorfabrikanten.

In een interview met Auto, Motor und Sport legt Gilles Simon, motorexpert bij de FIA, uit hoe de ontwikkelingen ervoor staan. 'We hebben een prototype ontwikkeld, omdat we zelf wilden weten welke verschillende technologieën er op de markt zijn en in hoeverre deze beschikbaar zijn. Het door ons ontwikkelde prototype is zeker niet perfect, maar het voldoet wel aan de fysieke eisen voor een Formule 1-motor. Ons doel is om het zo snel mogelijk beschikbaar te maken tegen een redelijke prijs.'

De voorlopig gekozen brandstof

De FIA heeft gekozen om zich te focussen op een combinatie van biobrandstoffen en elektrische ondersteuning. Het prototype dat nu is ontwikkeld bestaat volgens Simon uit drie componenten: 'Biologisch afval is de basis. Hieruit halen we duurzame koolwaterstoffen. Vervolgens wordt 20 procent ethanol toegevoegd, eveneens geproduceerd uit landbouwafval. Om de kwaliteit van benzine te verbeteren, hebben we speciaal tolueen nodig, dat wordt ook uit afval gemaakt.' Het eindproduct is volledig nieuw en recentelijk gepatenteerd door de FIA.

In eerste instantie werd er ook nagedacht over andere brandstoffen en vormen van aandrijving. Echter, de meeste daarvan konden vrijwel direct weggestreept worden, vanwege hoge kosten of tekorten in beschikbaarheid. 'E-fuels die in een laboratorium worden gemaakt zijn nog in onvoldoende mate beschikbaar. Bovendien is het octaangehalte te laag en kan de brandstof daardoor niet in de motorsport gebruikt worden. Synthetische brandstoffen waren ook een mogelijkheid, maar de bedrijven die dit ontwikkelen focussen zich alleen op dieselvarianten. We hebben simpelweg de tijd niet om zelf een benzine-variant ervan te ontwikkelen.'

Het plan met de nieuwe brandstof

Elke motorfabrikant heeft 200 liter brandstof gekregen om mee te experimenteren. De bedoeling is dat het getest wordt met motoren die op dit moment achterin Formule 1-auto's liggen. Hierdoor kunnen Simon en zijn team achter de verschillen in prestaties komen ten opzichte van de huidige brandstof. 'We verzamelen de gegevens van alle vier de fabrikanten, analyseren ze en kijken wat de volgende stap is. Ik denk dat we goed op schema liggen. De eerste resultaten zullen over ongeveer een maand bekend zijn.'

Betrouwbaarheid en consistentie staan voorop bij het verfijningsproces en daarbij wordt een vermindering in paardenkrachten niet als een probleem gezien. 'Ik verwacht wel enig vermogensverlies, maar stabiliteit is belangrijker voor ons.' De FIA accepteert ook hulp van buitenaf, volgens de motorexpert kan dat helpen met het versnellen van de ontwikkeling. 'We zijn hierover in gesprek met verschillende brandstofproducenten. Het plan is om alle FIA-kampioenschappen met duurzame brandstoffen te laten werken. We kunnen het proces versnellen door benzinebedrijven elk een eigen motorsportklasse aan te wijzen om zich op te focussen.'

Het voorlopige toekomstbeeld

Volgens Simon kan de Formule 1 zich niet alleen aanpassen aan de toekomst, de sport kan ook de toekomst beïnvloeden. Wereldwijd ligt de focus op dit moment bij elektrische aandrijvingen. 'Als we met ons onderzoek kunnen aantonen dat we vooruitgang boeken op het gebied van duurzame brandstoffen, dan kan de politiek daar niet omheen.' Dat betekent niet dat de koningsklasse de huidige elektrische ondersteuning van motoren zal verwerpen. 'We zijn juist van plan om dat uit te breiden.'

Dat heeft te maken met het doel om de motoren zuiniger te maken. 'We willen het verbruik verminderen en daarvoor is een hoger aandeel elektrisch vermogen nodig. De efficiëntie van de aandrijving kan met tien procent worden verbeterd. We zitten momenteel nog in de onderzoeksfase. Binnenkort gaan we alle informatie uitwisselen met de motorfabrikanten en beginnen we met het maken van een set regels.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws