Steiner reageert op afwijzing Andretti: 'Tegen zichzelf in bescherming genomen' Formule 1
Formule 1

Steiner reageert op afwijzing Andretti: 'Tegen zichzelf in bescherming genomen'

Steiner reageert op afwijzing Andretti: 'Tegen zichzelf in bescherming genomen'

Voormalig Haas-teambaas Günther Steiner heeft als gast van de Unlapped-podcast van ESPN gereageerd op het nieuws dat Andretti Cadillac in 2025 of 2026 niet mag deelnemen aan de Formule 1. Steiner vergeleek de poging van Andretti met het debuut van Haas, en vermoedt dat de Formule 1 Andretti vooral in bescherming heeft genomen.

Steiner kreeg zelf in januari te horen dat hij bij Haas, dat 2023 beëindigde als hekkensluiter, niet langer aan het roer staat. De Zuid-Tiroler werd vervangen door Ayao Komatsu, die het team naar een hoger niveau moet leiden. Steiner ging bij ESPN zelf in op de actualiteiten, waarbij de Andretti-afwijzing een van de hoofdpunten was. 'Ik heb niet precies gezien wat ze gedaan hebben om in 2025 de Formule 1 te kunnen betreden, dus het is altijd lastig om commentaar te geven als je de details niet kent', zo begint Steiner met een disclaimer, alvorens hij zijn ongezouten mening uit. 'De FOM (Formula One Management, red.) heeft de zaak bestudeerd, en vindt duidelijk dat ze beter in 2028 een nieuwe poging kunnen doen. Daar zullen ze hun redenen voor hebben.'

Geen noodzaak voor extra teams

Volgens Steiner drong de tijd behoorlijk voor Andretti, dat een ambitieus plan had uitgestippeld. 'Als je in 2025 mee wilt doen, gun je jezelf eerlijk gezegd niet heel veel tijd. De auto moet dan over een jaar klaar zijn. Dat is gewoon heel lastig, en in 2026 heb je geheel nieuwe reglementen, en dus weer een geheel nieuwe auto. Ze hebben de zaak dus bekeken en geoordeeld dat het toch wat te ambitieus was.'

'Toen wij de Formule 1 inkwamen, was de sport totaal anders dan nu', zegt de Italiaan over een periode waarin veel teams de grootste moeite hadden om te overleven. 'In 2016 waren er nog achterhoedeteams, en dus waren er teams die niet zo snel waren. Wij kenden dus veel minder druk dan een team dat nu de sport zou betreden. De verwachting is namelijk dat alle teams competitief zijn. Alle teams zijn stabiel, dus er is geen noodzaak voor extra teams. Toen wij (Haas, red.) de Formule 1 inkwamen, waren ze op zoek naar teams.'

'Het is niet er niet eenvoudiger op geworden, en je hebt nu ook met het budgetplafond te maken', vervolgt Steiner. 'Je kan dus niet een nieuw team opstarten en het eerste jaar gewoon meer uitgeven dan de rest, dat mag simpelweg niet. Je kan niet meer doen dan de rest, en het ontbreekt je dan aan ervaring. Als je nu de Formule 1 in wil komen, moet je echt de tijd pakken, en zorgen dat je competitief bent als je een team krijgt. Er zijn nu gewoon geen zwakke teams meer. Het is nu heel competitief.'

Andretti tegen zichzelf in bescherming genomen

Steiner legt uit dat het gebrek aan promotie en degradatie in de autosportklassen in dit geval tegen Andretti werkte. 'De Formule 1 staat het niet toe dat teams falen. Je moet dus laten zien dat het honderd procent zeker is dat je kunt bewijzen dat je niet zal falen. Als je meer teams hebt, moet je de inkomsten met meer teams delen. Dat betekent dus dat iedereen minder krijgt. Er is geen degradatie in de Formule 1, dus als teams niet presteren, moet je ze er toch bijhouden. Zodra je in de sport zit, heb je het recht om te blijven. Dat is het lastige.'

Een definitief einde aan de plannen van Andretti hoeft deze afwijzing overigens niet te betekenen. 'Als ze de tijd nemen, kunnen ze succesvol zijn. De Formule 1 probeert Andretti tegen zichzelf in bescherming te nemen, dat kan het geval zijn. Ik heb echter geen toegang tot de informatie die ze aangeleverd hebben bij de FOM. Misschien hebben ze wel gezegd: we willen Andretti, maar we willen er zeker van zijn dat ze dan succesvol zijn. Zo neem je ze dus in bescherming tegen zichzelf en help je hen. De Formule 1 beschermt alle teams en betrokkenen in de Formule 1.'

Andretti heeft zelf al aangegeven het gesprek met de Formule 1 aan te gaan, waarbij ze mogelijk kansrijker zijn als Cadillac ook als motorleverancier naar de Formule 1 komt. 'Ze hebben de deur niet volledig dichtgegooid voor Andretti, en gezegd dat 2028 een nieuw jaar en een nieuwe kans is. De deur is dus nog open, en ze kunnen laten zien dat ze dan succesvol kunnen zijn, en dat ze goed voorbereid zijn. Als ze dan competitief kunnen zijn, zijn ze alsnog welkom.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws