andrea stella mclaren australie vrijdag 2025 Formule 1
Formule 1

Stella onthult potentiële verrassing en boodschap voor coureurs: 'Dit zal ik hen zeggen'

andrea stella mclaren australie vrijdag 2025

Andrea Stella heeft op basis van de sessies van de afgelopen dagen een inschatting kunnen maken van hoe de teams ervoor staan richting de race in België. Ondanks de één-twee van McLaren in de kwalificatie blijft hij waakzaam voor de kwetsbaarheid van zijn team. Zo heeft Red Bull Racing een update doorgevoerd, en het is de vraag of die al dan niet effect zal hebben. In aanloop naar de race heeft Stella bovendien een duidelijke boodschap voor zijn coureurs.

Stella besprak onder andere met F1Maximaal.nl de sprintrace van de Grand Prix van België. 'We hebben een paar inhaalmanoeuvres gezien. Wat onze auto’s betreft, gebeurden die vooral in de eerste ronde. Dit is niet de beste plek om van polepositie te starten.' Hij herhaalde zijn analyse van eerder in het weekend: je bent kwetsbaar voor de auto's die slipstream hebben, maar door de aerodynamische ontwikkeling van de auto's is het ook moeilijk om te volgen.

Inhalen nu moeilijker in Spa

Volgens de Italiaan leidt dat ertoe dat we anno 2025 een ander type race zien op Belgische bodem. 'Spa-Francorchamps was vroeger een van de circuits waar je makkelijk kon inhalen, maar nu is dat vrij moeilijk. De sprintraces van vorig jaar en dit jaar bevestigen dat. In ons geval zou een beetje meer topsnelheid in de eerste ronde geholpen hebben. Bij onze pogingen om Verstappen in te halen, verloren we te veel tijd in de tweede sector door het effect van de slipstream. De karakteristieken van Spa zie je nog steeds terug in de openingsronde, maar de sprintrace toonde aan dat de slipstream een grote rol speelt en inhalen bemoeilijkt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-mclaren-lando-norris-gp-belgie-2025-zaterdag-2
Norris heeft al laten zien dat het mogelijk is om te passeren.

Stella denkt te weten wat hij kan verwachten bij de start van de race. 'We weten dat we in de eerste ronde kwetsbaar zullen zijn. Lando Norris heeft laten zien dat je wel degelijk kunt inhalen als het snelheidsverschil groot genoeg is, zoals toen hij Leclerc passeerde. Spa-Francorchamps vertoont overeenkomsten met circuits als Silverstone en Suzuka, maar is niet volledig vergelijkbaar. Er is een sector waar we gemiddeld 200 kilometer per uur rijden, en daar presteert McLaren goed. Onder deze omstandigheden verwachtten we vergelijkbare rondetijden als een dag eerder. We waren sterk in de bochten waar we dat ook verwachtten. Ik wil het werk van het team prijzen, want de nieuwe achtervleugel maakt ons efficiënter.'

Snelle ronde PIastri op vrijdag voorlopig beste actie

McLaren heeft in de loop van het weekend al mooie dingen laten zien. 'Oscar Piastri reed vrijdag een perfecte ronde. Geen enkele ronde op zaterdag was even goed, zelfs niet de ronde die ons de polepositie opleverde. Als team zaten we op een vergelijkbaar niveau. In de sprintkwalificatie reed Lando op de enige set zachte banden. Hij had wat moeilijkheden, maar die konden vrij eenvoudig worden verholpen met aanpassingen.' Hoe zit het ondertussen met de concurrentie? 'Ik weet niet of de verhoogde downforce de Red Bull-auto sneller of trager maakt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari-charles-leclerc-gp-belgie-2025-zaterdag-3
Stella sluit niet uit dat Leclerc na de eerste ronde aan de leiding gaat.

Stella keert vervolgens terug naar de cruciale beginfase van de race. Zou Piastri bijvoorbeeld Norris kunnen inhalen? 'Het zou weleens doorslaggevend kunnen zijn of je vanaf P2 in staat bent de auto zo te positioneren dat je optimaal gebruik kunt maken van de slipstream. Als het regent, wordt het nog interessanter. Je moet zowel vooruit als achterom kijken. Ferrari zal qua snelheid in het voordeel zijn bij de start. Ik zou niet verbaasd zijn als Leclerc na de eerste ronde aan de leiding gaat.'

Stella verwacht moeilijke eerste ronde

'Je kunt bepaalde dingen plannen, maar je moet ook ruimte laten voor het oordeel van de coureurs. Dit zal ik hen in elk geval zeggen: de eerste ronde is slechts een van de 44', zegt Stella. 'Met een competitieve auto zoals de onze moet je in de openingsronde uit de problemen blijven. Daarna moeten we weer in positie kunnen komen om de race te winnen, zelfs als de eerste ronde niet volgens plan verloopt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws