mercedes-george-russell-gp-belgie-2025-zaterdag-3 Formule 1
Formule 1

Russell uiterst kritisch op auto: 'Onze slechtste kwalificatie van het jaar'

mercedes-george-russell-gp-belgie-2025-zaterdag-3

Mercedes sluit de zaterdag af met een iets beter gevoel dan op de vrijdag. De Zilverpijlen kenden een zeer teleurstellende eerste dag, waarop geen van beide coureurs Q3 haalden in de sprintkwalificatie, maar voor de hoofdrace pakte Russell P6.

Na de rampzalige vrijdag is de kwalificatie voor Russell een stuk voorspoediger verlopen dan de sprintkwalificatie. ‘Het was qua resultaat zeker een betere dag’, geeft de Brit toe. ‘Als je gisteren even vergeet, is dit echter onze slechtste kwalificatie van het jaar’, stelt hij bovendien. ‘Kimi ging eruit in Q1. Om de een of andere reden worstelen we enorm dit weekend, aldus Russell . ‘We moeten gaan begrijpen waarom’, zegt hij tegen het Britse Sky Sports.

Russell weet precies waar het probleem zit, maar er is weinig aan te doen gedurende het weekend, zo blijkt. ‘We hebben niet al te veel downforce’, benoemt de Brit het zwakke punt van de W16, die normaal goed presteert in koelere omstandigheden. ‘We hadden paars in sector 1 en sector 3. Daar kom je tot een compromis’, benadrukt hij dat de afstelling waarmee hij reed allesbehalve ideaal was.

Afstelling niet ideaal, maar wel nodig

Mercedes weet niet precies hoe ze het probleem op kunnen lossen. ‘We krabben onszelf een beetje achter de oren’, geeft Russell. Desondanks is hij niet geheel ontevreden met zijn startplek op de derde rij, ver voor zijn teamgenoot. De Italiaan haalde Q2 niet. Russell realiseert zich mede daarom dat hij het slechter had kunnen treffen. ‘P6 is geen verschrikkelijke plek om van te starten’, aldus de Mercedes-coureur, die nog steeds wacht op een contractverlenging.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes-george-russell-gp-belgie-2025-zaterdag-2
Russell maakt zich klaar voor de kwalificatie op Spa-Francorchamps.

De journalist van Sky Sports vraagt aan Russell of Mercedes is gegaan voor een afstelling die het in de regen wat minder goed zal doen. De Brit is heel duidelijk in zijn antwoord en geeft aan dat de prioriteit op zaterdag lag bij het kwalificeren. ‘We gingen voor de afstelling die ons de snelste auto zou geven in de kwalificatie’, vertelt de coureur. ‘Als ik een tiende langzamer was geweest lag ik er in Q1 uit. Ik was dan P10 geweest in Q3’, schetst Russell een beeld van hoe Mercedes ervoor had gestaan zonder de gekozen afstelling.

Afstelling volledig gericht op kwalificatie

Russell twijfelt er niet aan dat meer downforce ervoor had gezorgd dat ze er slechter voor hadden gestaan. ‘Als we voor hogere downforce waren gegaan, had dat de auto tenminste een tiende tot anderhalve tiende langzamer gemaakt’, weet hij zeker. Russell start de Grand Prix dus vanaf P6, maar dat was met meer downforce heel anders geweest, geeft hij aan. ‘In de kwalificatie kan dat zomaar vijf, zes, zeven, acht, tien plekken schelen’, aldus de Brit.

Mercedes heeft zeker niet vooruitgekeken naar de race zelf, blijkt uit de antwoorden van Russell. ‘Het antwoord is dus nee. We moesten de auto afstellen voor de kwalificatie’, komt hij terug op de eerdere vraag van de journalist. Bovendien is de coureur van de Duitse renstal wel tevreden met wat hij heeft neergezet. ‘Ik sta liever op P6 met een gecompromitteerde auto dan op P16’, stelt hij. ‘Als je niet de luxe van pace hebt, moet je ergens een compromis vinden’, sluit Russell af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws