Technisch directeur Red Bull: 'Er waren minder briljante ideeën' Formule 1
Formule 1

Technisch directeur Red Bull: 'Er waren minder briljante ideeën'

Technisch directeur Red Bull: 'Er waren minder briljante ideeën'

Met de wintertest achter de rug, is aan het licht gekomen hoeveel nadeel Formule 1-teams hebben gehad van de coronacrisis. Samenwerken, zowel binnen als buiten de fabriek, werd zeer bemoeilijkt door de maatregelen die in het Verenigd Koninkrijk zijn getroffen. Geen enkele renstal heeft voordeel uit de situatie kunnen halen . Desondanks wisten verschillende teams met interessante ontwikkelingen te komen naar de wintertest in Bahrein.

De coronacrisis had in eerste instantie weinig impact op de werkzaamheden van ingenieurs, schrijft L'Equipe. 'Vanwege de bevriezing van veel reglementen hadden we een goede basis om op te bouwen', zei Mercedes technisch directeur James Allison destijds. Het probleem lag volgens Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull, eerder bij de uitwisseling van ideeën en informatie. 'We moesten het doen met alleen videoconferenties en die zijn veel minder natuurlijk. Er vonden geen plotselinge discussies meer plaats in de kantine en dat zorgde ervoor dat minder briljante ideeën werden uitgewisseld.' Ondanks de beperkingen, kwamen er toch opmerkelijke vondsten van teams naar voren tijdens de wintertest. 'Hoe moeilijk het ook was, we moeten het toch beter doen dan de concurrentie', omschreef Waché.

Logistiek ingewikkeld

Niet alleen de uitwisseling van ideeën binnen de fabriek was ingewikkeld, ook de logistiek was omringd door problemen. Zeven van de tien F1-teams zijn gebaseerd in het Verenigd Koninkrijk en werden aan het begin van dit jaar onderworpen aan een strenge lockdown. 'We hielden ongeveer 300 mensen in de fabriek', legde Piers Thynne, operationeel directeur van McLaren, uit. 'Door de beperkingen konden we het niet veroorloven om tijd te verliezen in het montageproces van de auto. Dan zouden de prestaties van de nieuwe auto te veel in gevaar zijn gekomen. We moesten dus het hele productieproces heroverwegen, evenals de bevoorrading.'

Het team dat wellicht het meest getroffen is door de pandemie, is Alpine. De renstal maakt gebruik van twee locaties voor de ontwikkeling van hun auto, de motor wordt ontwikkeld in Frankrijk en de rest in Engeland. 'We moesten meer marge nemen bij al onze bestellingen', verklaarde Marcin Budkowski, uitvoerend directeur bij Alpine. 'Daarnaast was het ontzettend lastig voor personeel om tussen de twee fabrieken te reizen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws