Terugblik | Lammers debuteert in de koningsklasse: 'Ik ging kapot, het was zo zwaar' Formule 1
Formule 1

Terugblik | Lammers debuteert in de koningsklasse: 'Ik ging kapot, het was zo zwaar'

Terugblik | Lammers debuteert in de koningsklasse: 'Ik ging kapot, het was zo zwaar'

Nu de Nederlandse trots recordhoogten heeft bereikt sinds het wereldkampioenschap van Max Verstappen, kunnen we ons amper voorstellen wat de F1-wereld zonder Nederlanders zou moeten. Oranje als kampioen in een sport waar de Oranjeleeuwen niet van oudsher succesvol waren, zo zal Jan Lammers zich ook herinneren. 42 jaar geleden stapte de Zandvoortenaar voor het eerst in een Formule 1-wagen voor de Grand Prix van Argentinië. F1Maximaal blikt terug op het begin van de F1-carrière van Jan Lammers.

Slechts enkele Nederlanders gingen hem voor in de koningsklasse van de autosport. Niet vaak krijg je de unieke kans om op het allergrootste podium te imponeren. Als groot talent uit de Europese Formule 3 jaagt Lammers op een stoeltje in de Formule 1, hetgeen hem in 1979 ook daadwerkelijk lukt. Bij het kleine team Shadow Racing Cars vond de Nederlander zijn kans op eeuwige roem. Ondanks dat het materiaal ruim ondermaats was, de resultaten van het vorige seizoen niet veelbelovend waren en er niet veel middelen waren, ging Lammers voor zijn kans. Racen op het allerhoogste niveau laat je niet aan je voorbij gaan.

Zo kwam het dat het destijds 22-jarige broekie aan de start van de Grand Prix van Argentinië verscheen in een Shadow DN9. Tijdens de kwalificatie had de Nederlander geen puike indruk gemaakt door een seconde achter zijn teamgenoot te finishen, die ook een rookie was. Vanaf de twintigste startplaats mocht de jongeling een poging wagen om een fantastische inhaalrace te rijden. De lichten gingen uit en het veld schoot van de startplekken af. Lang duurde het echter niet voordat de race weer werd stilgelegd. In de eerste ronde nog kwam het tot een flinke crash waarbij vijf coureurs uitvielen.

Enorme uitval

Nadat twee coureurs niet konden starten en vijf in de eerste ronde waren uitgevallen, scheurden na ronde een nog maar negentien pijlsnelle bolides rond het Argentijnse Autodromo. In de race, die geteisterd werd door crashes en technische problemen viel vervolgens om de zes à zeven ronden iemand uit. Met nog ruim tien ronden te gaan lijkt Lammers de finish te kunnen halen, zij het buiten de top tien. Zijn teamgenoot Elio de Angelis rijdt in de top tien en is op weg naar een topresultaat. Ineens komt de Shadow DN9 met nummer zeventien tot stilstand dankzij oververhitting. Lammers' eerste avontuur komt tot een droevig einde.

De Nederlander was bij uitstappen net zo kapot als zijn wagen. 'Mijn eerste race was niet al te spectaculair. De auto was natuurlijk niet fantastisch en ging kapot na een ronde of veertig. Ik moet zeggen dat ik ook aardig kapot was', zo herinnert Lammers zich tegenover Motorsport.com. De Argentijnse Grand Prix werd uiteindelijk maar door elf van de zesentwintig deelnemers tot een einde gebracht. De betrouwbaarheid was destijds een stuk lager dan nu en de fysieke inspanning een stuk hoger. 'In mijn tijd waren de auto's best zwaar om mee te rijden. Ik woog maar 58 kilogram, dus dat was best een pittige klus.'

De rest van het seizoen 1979

Na zijn harde kennismaking met de Formule 1 reed Lammers nog veertien races in 1979, met als hoogtepunt zijn negende plaats bij de Grand Prix van Canada. Voor de geboren Zandvoortenaar zijn beste resultaat uit zijn carrière. Tot 1982 bleef Lammers actief in de Formule 1, wisselend van teams en met weinig successen. Een record heeft hij echter nog wel in handen. Na zijn F1-exit in 1982 keerde hij tien jaar later kortstondig terug voor een kort maar krachtige comeback. Nooit eerder maakte een F1-coureur na zo'n lange periode van afwezigheid een comeback op het hoogste niveau.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws