Gaat Red Bull de naar Aston Martin vertrokken Fallows missen? Formule 1
Formule 1

Gaat Red Bull de naar Aston Martin vertrokken Fallows missen?

Gaat Red Bull de naar Aston Martin vertrokken Fallows missen?

Dan Fallows zal dit seizoen de overstap maken van Red Bull Racing naar Aston Martin. Hiermee verliest de Oostenrijkse renstal zijn hoofd aerodynamica aan het team van Lawrence Stroll. De overstap van Fallows kwam niet zonder enige schermutselingen tussen de beide partijen. Red Bull dacht langer recht te hebben op de diensten van de aerodynamicus en vocht de overname van Fallows aan in de rechtbank. Daar werd besloten dat Fallows toch eerder de overstap mocht maken.

Voorafgaand aan de overstap was er al onenigheid tussen Fallows en het team van Red Bull. Al sinds 2006 is de 48-jarige Brit werkzaam bij de viervoudig constructeurskampioen. In 2014 maakte Fallows promotie en werd hij benoemd als hoofd aerodynamica. Toch zag Helmut Marko in 2020 een andere taak voor Fallows, aangezien de reglementen rondom de aerodynamica van de auto's werden bevroren. De aerodynamicus werd van het Formule 1-project afgehaald om mee te draaien op de wegauto-afdeling.

Een vertrek leek onafwendbaar, want Fallows was, op zijn zachts gezegd, niet te spreken over deze stap. Toch deed Red Bull er alles aan om Fallows te behouden tot 2023, dat zou namelijk in het contract hebben gestaan. Fallows beargumenteerde vanaf zijn kant dat hij een 'gardening leave' zou hebben staan in zijn contract. Die gardening leave is een bepaalde tussenperiode om te voorkomen dat een werknemer, in dit geval Fallows, gevoelige informatie meeneemt van het ene naar het andere team. In eerste instantie werden de argumenten van Fallows van tafel geschoven, maar nu heeft de Aston Martin het potje touwtrekken toch gewonnen.

Het lijkt slechts een kleine overwinning, maar het team uit Silverstone hoeft nu niet meer een jaar te wachten op de kennis van Fallows. In april gaat de aerodynamicus al aan de slag als technisch directeur bij Aston Martin. Dat betekent dat het team van Stroll dit seizoen al gebruik kan maken van de kennis van Fallows. Deze diensten kunnen vooral op aerodynamisch gebied goed van pas komen dit seizoen.

Red Bull verliest bakken ervaring

Het zal voor Red Bull vooral ook een vervelend gevoel zijn dat Fallows met zoveel bombarie is vertrokken. Toch heeft het team uit Milton Keynes vooral zichzelf in de voet geschoten. Fallows heeft het team zes jaar lang door het hybride tijdperk gesleept op basis van aerodynamica. Dat is precies het gebied waarop Red Bull de afgelopen jaren sterk was. Ondanks dat Fallows in 2020 al de overstap maakte naar de andere afdeling, heeft hij wel degelijk een hand gehad in de aerodynamica van de RB16B.

Vanaf 2006 was Fallows al werkzaam bij de Oostenrijkse renstal, maar de ervaring van Fallows gaat nog een stuk verder. De Brit werkt al sinds 2001 in de Formule 1 en hij is eigenlijk al twintig jaar onderdeel geweest van het team in Milton Keynes. Aan het begin van zijn carrière begon Fallows bij Jaguar, de voorloper van Red Bull. In 2005, toen Ford vertrok uit de Formule 1, moest Fallows even een onderkomen vinden en die vond hij bij chassisbouwer Dallara. In 2006 was Red Bull geboren en ging Fallows terug naar zijn oude vlam.

Met het vertrek van de topman gaat Red Bull natuurlijk veel ervaring verliezen binnen het team, terwijl Aston Martin deze ervaring juist weer gaat winnen. Fallows zal bij Aston Martin misschien een iets andere rol bekleden als technisch directeur, maar hij zal nog steeds voor het grootste gedeelte de aerodynamica overzien bij het Britse team. Daarnaast zal hij ook verantwoordelijk zijn voor het algehele design van de bolide en strategie van het team voor de lange termijn.

Hiermee slaat Aston Martin natuurlijk een geweldige slag op aerodynamisch gebied. Het Britse team krijgt met de Mercedes-motoren al één van de beste krachtbronnen van het veld en heeft nu ook goud in handen op het gebied van aerodynamica. Een ingenieur die weet hoe races gewonnen moeten worden en uiteindelijk ook hoe een kampioenschap moet worden gepakt. Fallows was immers al ingenieur bij Red Bull tijdens de dominante periode van Sebastian Vettel. Bij Aston Martin wordt hij dus met de viervoudig wereldkampioen herenigd.

Contractduur Fallows zeldzaam

Twintig jaar lang heeft Fallows rondgelopen in Milton Keynes en dit vertrouwen in een werknemer bij Formule 1-teams is een zeldzaamheid. Bovendien is het ook zeldzaam dat een werknemer zolang trouw blijft aan één team. Bij Red Bull wordt het echter wel wat vaker gezien. Adrian Newey werd in 2006 ook aangetrokken door de viervoudig constructeurskampioen en is een hoeksteen binnen het team van Red Bull. Ook teambaas Christian Horner kent een onvoorwaardelijke status bij het team. Recentelijk werd er nog gesproken over een contractverlenging van de teambaas.

In de wereld van de Formule 1 wisselen niet alleen de coureurs, maar ook andere werknemers binnen het team regelmatig van stoeltje. De hoofd aerodynamica van Mercedes, Jarrod Murphy, werkt weliswaar al acht jaar voor het topteam, maar begon zijn jaren in de Formule 1 bij Lotus en Renault. In 2012 werd Murphy verleid door de Duitse renstal en is nog altijd werkzaam bij de 'Zilverpijlen'. Ook Tony Salter, hoofd aerodynamica bij McLaren, heeft de stoelendans tot in de perfectie uitgevoerd. De Brit heeft posities bezet binnen Williams en Sauber en is nu op zijn plek bij McLaren. De meeste teams binnen de Formule 1 hebben in de afgelopen tien jaar dus meerdere aerodynamici gezien. Williams heeft Salter zien vertrekken, maar bijvoorbeeld ook Dirk de Beer. Hij is nu werkzaam bij Alpine en heeft bijvoorbeeld ook de fabriek van Ferrari van binnen gezien.

Bij Red Bull lijkt stabiliteit dus hoog in het vaandel te staan, als het tenminste niet gaat over het stoeltje naast Max Verstappen. Horner, Newey en Fallows zijn alle drie vanaf het begin onderdeel geweest van de opmars van Red Bull. Dit vertrouwen in Fallows heeft zich meerdere malen uitbetaald, maar het is wel heel erg zeldzaam binnen de Formule 1. Dat Fallows zijn kennis nu meeneemt naar een andere renstal zal niet goed vallen bij Red Bull. Uit het juridische proces dat het team bereid was aan te gaan, bleek dit al wel. Het huwelijk tussen team en werknemer leek jarenlang onaantastbaar, totdat Stroll sr. Fallows waarschijnlijk een aanbod deed dat hij niet af kon slaan.

Red Bull gaat dus niet alleen een hoop ervaring verliezen, maar ook één van de steunpilaren van het team. De posities van Newey en Horner overschaduwen het belang van Fallows, maar het is niet voor niets dat iemand vijftien jaar lang een bepaalde taak wordt toevertrouwd, zelfs als het jaren kent dat er niet elke race voor zeges gevochten kan worden. Het is dan ook niet gek dat Red Bull alles op alles zette om Fallows nog een paar maanden extra te behouden.

Komst Fallows past bij strategie Aston Martin

Vorig jaar werd het duidelijk dat Aston Martin, met de dirigerende hand van Stroll senior, alles overhoop zou halen in Silverstone. Het team krijgt een grotere fabriek, en neemt talentvolle techneuten en ingenieurs weg bij andere Formule 1-teams. Zo werd bijvoorbeeld ook Andrew Alessi, head of technical operations, overgenomen van Red Bull. Luca Furbatto werd overgenomen van het team van Alfa Romeo. Furbatto heeft veel ervaring, aangezien hij ook jaren bij McLaren heeft gewerkt. Hiermee bouwt Aston Martin verder aan de toekomst.

Fallows past perfect in dit plaatje. Iemand met veel ervaring binnen een bepaald aspect van een Formule 1-team, die daarmee het team uit Silverstone kan komen versterken. Het zal een gemis zijn voor Red Bull, aangezien zij nu de kennis uit andere bronnen moet gaan halen. Vijftien jaar lang zat Fallows op zijn plek bij de Oostenrijkse renstal als hoofd aerodynamica, maar nu vertrekt een onderdeel van het succes van het team. Het is natuurlijk de vraag hoe Red Bull het gaat opvangen en hoe Fallows opgevangen wordt, maar dat ze de aerodynamicus kwijt zijn, zal ongetwijfeld steken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws