Top vijf kwalificaties | Magistrale Verstappen-rondjes, en dagsuccessen voor het Ferrari-duo Formule 1
Formule 1

Top vijf kwalificaties | Magistrale Verstappen-rondjes, en dagsuccessen voor het Ferrari-duo

Top vijf kwalificaties | Magistrale Verstappen-rondjes, en dagsuccessen voor het Ferrari-duo

Max Verstappen wist in 2023 maar liefst negentienmaal als eerste over de streep te komen tijdens een Grand Prix. Vaak deed de Red Bull Racing-coureur dit ook op overtuigende wijze. Tijdens de kwalificaties had de 26-jarige Nederlander het echter vaak een stuk lastiger. Het leverde genoeg spannende kwalificaties op, waarin op en soms over de grens gereden werd. Nu het seizoen erop zit, is het tijd om terug de blikken op een aantal van de spannendste en meest verrassende kwalificaties van 2023. F1Maximaal heeft er voor dit overzicht vijf uitgezocht.

Fabelachtige derde sector brengt Verstappen eerste pole in Monaco

In dit overzicht mag de kwalificatie van Monaco natuurlijk niet ontbreken. De kwalificatie in het prinsdom zorgt eigenlijk altijd wel voor het nodige spektakel, al is het maar vanwege het feit dat de muren dicht langs de baan staan. Maar de editie van 2023 zou wel een heel speciale worden en menig F1-fan zal zich deze sessie ongetwijfeld nog wel voor de geest kunnen halen. Red Bull-coureurs Verstappen en Sergio Pérez begonnen als favoriet aan de kwalificatie en beide heren zouden de hoofdrollen uiteindelijk ook voor zich opeisen.

Om 16:00 uur Nederlandse tijd sprongen de lampen op groen voor de start van de belangrijkste kwalificatiesessie van het jaar. In Monaco is inhalen immers lastig en dus wil je koste wat kost vanaf de best mogelijke plek vertrekken. Voorafgaand aan de sessie was het vooral de vraag of Pérez zich kon herpakken nadat hij in Miami een flink pak slaag had gekregen van zijn teamgenoot. Het antwoord kwam al snel: nee, dat kon hij niet. Met nog twaalf minuten op de klok crashte de Mexicaan zijn RB19 hard in de muur bij het uitkomen van Sainte Devote. Zo zat zijn kwalificatie er al na een paar minuten op en erger nog: hij moest een dag later vanaf de laatste plek aan de race beginnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Top vijf kwalificaties | Magistrale Verstappen-rondjes, en dagsuccessen voor het Ferrari-duo
De kwalificatie in Monaco eindigde in mineur voor Sergio Pérez.

Met het wegvallen van Pérez leek de weg vrij voor Verstappen, maar een pole voor de Nederlander bleek niet vanzelfsprekend te zijn. Nadat, op Pérez na, alle kanshebbers zich hadden geplaatst voor Q3, ontbrandde er een felle strijd om de poleposition in het prinsdom. Verstappen opende het bal met een 1:12,1, maar Alonso dook meteen vier tienden onder de tijd van de coureur van Red Bull. Ook Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc waren een stuk rapper dan Verstappen. Zijn tweede poging bracht hem wel kortstondig naar de eerste plek, maar Leclerc en Esteban Ocon drukten Verstappen weer terug naar P3.

Verstappen kon echter nog een laatste poging doen, maar moest ook nog rekening houden met Fernando Alonso. Voor de Spanjaard was het de beste kans om sinds 2012 eindelijk weer eens een poleposition te kunnen pakken. Na twee sectoren zat de Aston Martin-coureur maar liefst 0,181 seconden onder de tijd van Leclerc, maar aan de streep hield Alonso daar nog 22 duizendsten van over.

Het laatste woord was aan Verstappen, maar na twee sectoren moest de 26-jarige al twee tienden toegeven. De pole leek voor Alonso, maar Verstappen perste alles uit zijn RB19 en kuste zelfs meerdere malen de muren. De Nederlander nam flink wat risico, maar dit betaalde zich uit. Aan de streep zette hij de achterstand om in een voorsprong van 84 duizendsten en ging de poleposition toch naar Verstappen. Hij moest er echter diep voor gaan.

Verstappen mazzelt in Q2, rijdt concurrentie in Q3 op een hoop

Voor de volgende kwalificatie in dit overzicht maken we een sprong naar het einde van juli, toen in België de laatste Grand Prix voor de zomerstop op het programma stond. Het weer speelde zoals wel vaker een belangrijke rol tijdens een raceweekend op het circuit van Spa Francorchamps. De omstandigheden waren lastig, zo ook voor Verstappen. De regerend wereldkampioen kwam met de schrik vrij in Q2, maar maakte in Q3 vervolgens gehakt van de concurrentie. Overigens zou Verstappen ongeacht de uitslag niet van poleposition mogen vertrekken. De Red Bull-man wisselde eerder op de dag zijn versnellingsbak en zou daarom sowieso vijf plekken naar achteren worden geplaatst op de startopstelling.

Waar er in Q1 bij de coureurs geen enkele twijfel bestond over de bandenkeuze op een nat Spa, daar kwam in het tweede deel van de kwalificatie het omslagpunt. Valtteri Bottas durfde als eerste de gok te wagen, maar de concurrentie volgde het voorbeeld van de Fin al snel. In de slotfase was het op een opdrogende baan van cruciaal belang om op het circuit te zijn en alle systemen op het juiste moment opgeladen te hebben. In de laatste minuten regende het paarse tijden en daardoor zakte Verstappen terug naar P11.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Top vijf kwalificaties | Magistrale Verstappen-rondjes, en dagsuccessen voor het Ferrari-duo
Verstappen heerste als vanouds in België, ook na een gridstraf op zondag.

De Red Bull-coureur was echter nog aan een ronde bezig, maar deze bracht hem slechts de negende plek. Zou Verstappen dan uitgeschakeld worden in Q2? Leclerc voerde de spanning nog wat op door de Nederlander nog een plekje naar achteren te duwen. Het lot van Verstappen lag in de handen van Kevin Magnussen en Pierre Gasly, maar zij besloten hem uiteindelijk te sparen.

Verstappen kwam met de schrik vrij en uitte over de boordradio zijn frustratie over de gevolgde strategie. Een getergde Verstappen is echter vaak een snelle Verstappen. Zijn eerste poging in Q3 was echter niet voldoende om Leclerc voor te blijven. Er zat echter nog flink wat marge in de 1:47,9 van de Monegask, die in zijn tweede poging een seconde van zijn snelste tijd af wist te halen. Ook Sainz haalde vervolgens een flinke hap uit zijn tijd en drukte Verstappen nog een plekje naar achteren. De laatste zet was echter aan Verstappen en de wereldkampioen reed alle hoop van de concurrentie aan flarden. Met een tijd van 1:46,1 bleef hij zijn eerste belager Leclerc maar liefst acht tienden voor.

Sainz brengt Tifosi in vervoering na spannende strijd met Verstappen en Leclerc

Het is voor iedere Ferrari-coureur een droom om in Monza onder luid gejuich van de Tifosi de poleposition te pakken. Het lukte Leclerc een jaar eerder, maar in 2023 moesten de Monegask en zijn teamgenoot Sainz dan wel af zien te rekenen met Verstappen. De Limburger was aan een indrukwekkende zegereeks bezig en mocht hij zondag als eerste over de finish komen, dan zou hij voor de tiende keer op rij zegevieren en het record van Sebastian Vettel (9) uit de boeken rijden. Er was Verstappen dus alles aan gelegen om zichzelf op zaterdag een zo goed mogelijke uitgangspositie te verschaffen.

Na de vrije trainingen wees alles erop dat er een zinderend gevecht om de poleposition voor de Grand Prix van Italië zou ontstaan tussen de Ferrari-coureurs en Verstappen. Het drietal wist Q1 eenvoudig te overleven en voerde in Q2 alvast een generale repetitie uit voor de laatste kwalificatiesessie. Verstappen was met een tijd van 1:20,937 de snelste, maar Leclerc en Sainz volgden respectievelijk op 0,040 en 0,054 seconden van de Nederlander. Achter de favorieten kwam Williams-coureur Alexander Albon uitstekend voor de dag. Vlak achter Pérez stuurde de Britse Thai zijn bolide naar P5 en dus een plek in Q3.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Top vijf kwalificaties | Magistrale Verstappen-rondjes, en dagsuccessen voor het Ferrari-duo
Carlos Sainz zorgde voor een stunt voor tribunes vol met Ferrari-fans.

Door de kleine onderlinge verschillen was een foutloze ronde noodzakelijk. De eerste getimede ronde van Verstappen was dat echter niet en na de eerste runs moest hij Sainz en Leclerc voor zich dulden. In de laatste poging moest het dus gebeuren. Leclerc was de eerste, die de tijd van zijn teamgenoot aanviel. De Monegask scherpte de tijd van Sainz met bijna twee tienden aan.

Verstappen moest de finish echter nog passeren. De Limburger was na twee sectoren echter vier honderdsten langzamer dan Leclerc. Met een goede laatste sector wist hij zijn achterstand echter om te buigen in een voorsprong van 54 duizendsten. Maar was het goed genoeg voor pole in het hol van de leeuw? Sainz zorgde enkele seconden later voor het antwoord: nee, het was niet goed genoeg! De Spanjaard dook 0,013 seconden onder de tijd van Verstappen en bracht de Tifosi in vervoering.

Sainz profiteert optimaal van Red Bull-problemen

Hoewel Red Bull zelf voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Singapore al aankondigde dat het rekende op een moeilijk weekend op het Marin Bay Street Circuit, was het toch wel verrassend om geen enkele coureur van het Oostenrijkse team terug te zien in Q3. Zowel Verstappen als Pérez werd uitgeschakeld in het tweede kwalificatiedeel. Ook Oscar Piastri zorgde voor een negatieve verrassing, terwijl Lance Stroll zijn team nachtwerk bezorgde.

Q1 eiste met Piastri en Stroll meteen al twee slachtoffers. Het was zaak om in de slotminuten op het circuit te zijn, want richting het einde van de sessie werd de baan steeds sneller. Magnussen, Nico Hülkenberg en Liam Lawson verbeterden zich allemaal naar een positie in de top vijf, terwijl Yuki Tsunoda even daarvoor al de snelste tijd had laten noteren. Piastri wist zijn tijd echter niet aan te scherpen en dat betekende het einde van zijn kwalificatie. Ook Stroll, die op dat moment laatste stond, probeerde zich uit de gevarenzone te rijden, maar in de laatste bocht verloor de Canadees de controle over de Aston Martin. Hij belandde hard in de muur en schreef daarbij zijn AMR23 volledig af.

Door de crash van Stroll begon Q2 een half uur later dan gepland en in deze sessie moesten de Red Bull-coureurs alles geven voor een plekje in Q3. Na een spin in zijn laatste poging kon Pérez een vroegtijdige uitschakeling niet meer voorkomen en ook Verstappen zat in de gevarenzone. Net als in België wist hij zich in zijn laatste poging weer de top tien in te rijden, maar het was slechts P10. Opnieuw spaarde Gasly hem, maar uitgerekend Lawson, uitkomend voor het zusterteam van Red Bull, zorgde voor een daverende verrassing door 0,007 seconden harder te gaan. Verstappen werd voor het eerst in 2023 op pure snelheid vroegtijdig uitgeschakeld.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

si202309170265
Verstappen en Pérez hadden in Singapore hun handen vol aan de RB19.

Met de uitschakeling van beide Red Bull-coureurs lagen er kansen voor Ferrari en Mercedes. Na de eerste pogingen had Sainz een comfortabele voorsprong op zijn teamgenoot Leclerc, maar de Spanjaard wist ook dat de baan steeds sneller werd. En dat het sneller kon, bewees Sainz zelf. De Ferrari-coureur dook als eerste onder de 1:31-grens, maar moest nog even wachten of het voldoende was. Leclerc kwam dichtbij, maar de Monegask beet zich stuk op de tijd van Sainz. Het gevaar voor de Spanjaard kwam nu enkel nog van Russell.

De Mercedes-coureur vormde na een paarse tweede sector een serieuze bedreiging, maar ook hij kwam nipt tekort. Sainz kon opgelucht ademhalen en pakte zo zijn tweede poleposition op een rij. Russell werd tweede op 0,072 seconden en Leclerc maakte de top drie compleet op 0,079 seconden.

Ferrari als een duveltje uit een doosje, Verstappen afgetroefd 

De laatste plek in dit overzicht had net zo goed naar de kwalificatie van Hongarije kunnen gaan. Daar wist Lewis Hamilton de poleposition in de slotseconden voor de neus van Verstappen weg te kapen. In Mexico stond het echter bol van de verrassingen. Ferrari, Daniel Ricciardo en Lando Norris zouden de hoofdrollen voor zich opeisen op het Autódromo Hermanos Rodríguez.

De eerste verrassing diende zich al aan in Q1. Norris kende geen foutloze eerste ronde en had nog één kans om zich uit de gevarenzone te rijden. Een spin van Alonso zorgde er echter voor dat de gele vlag werd gezwaaid en Norris van zijn gas moest. Voor de McLaren-rijder zat de kwalificatie er al na één sessie op. Even later zorgden Alfa Romeo-coureurs Bottas en Guanyu Zhou, en Ricciardo voor een sensatie door zich te plaatsen voor Q3.

Na de eerste kwalificatiedelen had het er alle schijn van dat Ferrari geen rol van betekenis zou spelen in de strijd om de poleposition voor de Mexicaanse Grand Prix, maar de coureurs van de Italiaanse renstal leken duidelijk wat gevonden te hebben. Verstappen bracht als eerste een serieuze tijd op de klokken, maar de regerend wereldkampioen werd afgetroefd door zowel Leclerc als Sainz.

Waar de Ferrari-coureurs in hun tweede poging geen verbetering lieten noteren, daar deed Verstappen dat wel. Het was echter niet genoeg om een plekje op te schuiven. Achter Verstappen sloot Ricciardo aan op P4, waarmee de Australiër vriend en vijand verraste. In Q1 en Q2 had hij immers nog kunnen rekenen op de hulp van zijn teamgenoot Tsunoda, die vanwege een straf sowieso als laatste aan de race zou moeten beginnen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws