Tung analyseert Ferrari: 'Fantastisch bandenmanagement is succesformule' Formule 1
Formule 1

Tung analyseert Ferrari: 'Fantastisch bandenmanagement is succesformule'

Tung analyseert Ferrari: 'Fantastisch bandenmanagement is succesformule'

Het team van Ferrari kent beleeft in 2019 een jaar van uitersten. De eerste helft van het seizoen was er voor de Italianen een om snel te vergeten. Zo werd er geen enkele overwinning behaald, lag het team van Mercedes een straatlengte voor qua performance en zag men ook regelmatig de achterkant van de Red Bull van Max Verstappen. Verbazingwekkend genoeg werd dit direct na de zomerstop rechtgezet met diverse pole-positions en overwinningen. Oud WEC-coureur en Le Mans-winnaar Ho-Pin Tung geeft zijn analyse over het seizoen van uitersten bij Ferrari.

In gesprek met Formule1.nl geeft Tung aan dat hij wel had verwacht dat Ferrari met z'n sterke motor na de winterstop sterk zou zijn op hoge snelheidscircuits als Spa-Francorchamps, Monza en Sochi. Echter was hij net zo verbaasd als menig ander toen Ferrari ook in Singapore de lijst aanvoerde. 'Dat Ferrari in Singapore zo sterk was had ik niet verwacht nee. Maar als je terugkijkt, dan zie je dat ze op de Red Bull Ring ook heel competitief waren, dus dat maakt het weer een stukje logischer', geeft Tung aan.

Banden, banden en nog eens banden

In eerste instantie zullen veel mensen de wenkbrauwen fronsen wanneer iemand stelt dat de glooiende baan in Oostenrijk en het hoekige stratencircuit in Singapore veel gemeen hebben. Tung kan zijn opmerking echter goed verklaren. 'Het zijn allebei banen met asfalt met relatief weinig grip, terwijl het beide weekends bloedheet was. Dat lijkt het verband te zijn, dat Ferrari de banden onder dat soort omstandigheden heel goed in het juiste operating window weet te krijgen', zo stipt Tung een belangrijk element aan.

Volgens Tung weet Ferrari namelijk veel winst te boeken met de banden in de juiste operating window, het raamwerk waarin de banden optimaal presteren. te krijgen. 'Met starts en herstarts zie je dat ze daar vaak direct een gat weten te trekken. Dit seizoen zijn de banden enorm belangrijk gebleken en Ferrari laat zien dat ze er goed mee om kunnen gaan na de winterstop. Daar ligt voorlopig hun geheim', meent de Nederlander.

Prikkelbare Pirelli's

Dat de banden van Pirelli in het Formule 1-seizoen van 2019 regelmatig onderwerp van gesprek zijn is een understatement. Volgens Tung zijn de Pirelli's dit jaar moeilijker te voorspellen dan ooit, mede omdat de banden dit jaar dunner zijn dan anders. 'Een band bestaat uit verschillende lagen. De compound is de bovenste, buitenste laag rubber boven het canvas van de band. Nu deze dunner is, gedraagt ie zich anders en genereren de coureurs al rijdend minder temperatuur', zo analyseert hij helder. 'Mede door het geweldige bandenmanagement en de update in Singapore is Ferrari nu zo sterk. De upgrade kan er uiteraard ook onbedoeld voor gezorgd hebben dat het bandenmanagement nu zo goed gaat. Ze hebben in ieder geval een flinke stap gezet.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws