Update II | Marko woest over Aston Martin-bolide: 'We hebben bewijs dat er data is gedownload' Formule 1
Formule 1

Update II | Marko woest over Aston Martin-bolide: 'We hebben bewijs dat er data is gedownload'

Update II | Marko woest over Aston Martin-bolide: 'We hebben bewijs dat er data is gedownload'

De FIA heeft de semi-nieuwe auto van Aston Martin onderzocht. De Britse renstal is naar de Grand Prix van Spanje gekomen met sidepods die verdacht veel lijken op het design van de RB18. Dat is enigszins verdacht, aangezien enkele werknemers van Red Bull Racing de overstap hebben gemaakt naar Aston Martin. De FIA heeft de AMR22 al groen licht gegeven.

Aston Martin is het seizoen niet op een goede manier begonnen. De renstal vocht in de openingsfase onderin mee, waardoor het team moest nadenken over het concept van de AMR22. Het team heeft uiteindelijk besloten om over te stappen naar een 'nieuw' concept. De auto lijkt verdacht veel op de bolide van Red Bull waardoor de AMR22 al de naam 'Groene Red Bull' heeft gekregen in de paddock. Volgens Auto, Motor und Sport besloot de FIA daarom een kijkje te gaan nemen in Silverstone.

De overeenkomsten tussen de auto's zijn duidelijk. Aangezien enkele voormalig Red Bull-werknemers de overstap maakte naar Aston Martin, besloot de FIA op dinsdag en woensdag langs te gaan bij de Britse renstal. 'Ze keken of er informatie was uitgewisseld, maar de FIA heeft Aston Martin al groen licht gegeven. De bevindingen van de FIA waren dat de auto in de fabriek is gemaakt zonder de hulp van iemand buitenaf.'

Aston Martin testte in november al B-versie

Aston Martin verwierp al snel de aantijgingen dat ze de auto van Red Bull hadden gekopieerd. Volgens de renstal zat deze B-versie al sinds november in de pijpleiding. 'Als we het programma pas waren gestart na de eerste race, dan hadden we helemaal geen B-versie gehad voor de race in Barcelona', vertelt een ingenieur aan Auto, Motor und Sport. 'We konden de FIA foto's en data van onze windtunnel laten zien van de afgelopen herfstperiode. We hebben aangetoond dat we niks hebben gekopieerd.'

Toch koos Aston Martin eerst voor een totaal ander concept. De renstal geeft toe dat het een foute keuze was. 'De waarden in de windtunnel werden steeds beter en het liet zien dat we uitstekende downforce zouden hebben. Een maand later kwamen we erachter dat we helemaal niet verder kwamen. We moesten de rijhoogte van de auto steeds verhogen naarmate de auto meer downforce genereerde. Daardoor zat de auto niet meer in het juiste werkvenster', aldus de ingenieur. De B-versie zou minder last moeten hebben van porpoising, waardoor de auto met een lagere rijhoogte zou moeten kunnen rijden.

Flexibiliteit ingebouwd bij de Aston Martin

Motorsportingenieur bij Aston Martin, Mike Krack, zegt bij Sky Sports dat Aston Martin geen illegale handelingen heeft verricht en haar auto flexibel heeft ontworpen om zo makkelijker updates aan te brengen: 'We brengen altijd updates. We hebben van Imola tot Miami de auto weten te verbeteren. Deze updates zijn heel zichtbaar en grote veranderingen voor de auto, dus hebben we het rustig aan gedaan en zijn we voorzichtig geweest.'

Volgens de ingenieur heeft het team geen problemen ondervonden: 'We hebben een normaal programma af kunnen draaien. Toen we de auto lanceerden meldde we al dat we flexibiliteit hebben ingebouwd waarbij we veranderingen kunnen aanbrengen. Dus we hebben daar gebruik van gemaakt met deze updates. Je zou Red Bull moeten vragen of ze er problemen mee hebben, wij hebben groen licht gekregen van de FIA dus we zijn tevreden', aldus Krack.

Update 15.30u (20/05) | Red Bull over Aston Martin-auto: 'Zullen stappen ondernemen wanneer deze illegaal blijkt'

Red Bull heeft middels een verklaring gereageerd op de situatie bij Aston Martin. Het team is samen met ingenieurs van Aston Martin bij de FIA geweest om de auto en het ontwerp te controleren. Daarbij werd er vooral gekeken of Aston Martin bij haar update niet bij Red Bull heeft afgekeken en de updates zelf heeft ontworpen. De FIA keurde de auto van Aston Martin goed maar Red Bull blijft een oogje in het zeil houden: 'Namaak is het grootste compliment, dus we zijn gevleid. Als de FIA de auto goedkeurt, zijn wij tevreden, maar mochten er toch illegale handelingen zijn verricht dan zullen we stappen ondernemen', aldus het bericht van het Oostenrijkse team.

Update II 15.45u (20/05) | Marko woest over Aston Martin-bolide: 'We hebben bewijs dat er data is gedownload'

Helmut Marko is wat minder genuanceerd over de auto van Aston Martin. De adviseur van Red Bull Racing heeft de auto van Aston Martin ook gezien en lijkt dit niet zomaar te laten rusten. De Oostenrijker zegt zelfs dat hij bewijs heeft tegen de Britse renstal. Als deze bewijzen kloppen dan kan het verhaal nog een flink staartje krijgen.

De reactie van Red Bull was nog enigszins rustig, maar Marko is overduidelijk woest over de auto van Aston Martin. De FIA heeft het team uit Silverstone al groen licht gegeven, maar de man uit Graz kan het niet loslaten. 'Volgens de huidige situatie is kopiëren inderdaad niet verboden', zegt Marko bij Sky Deutschland. 'Maar je moet niet vergeten dat ze ook zeven werknemers bij ons hebben weggehaald. Onze hoofd aerodynamica is bij ons weggehaald voor een disproportioneel hoog bedrag.'

Hiermee doelt Marko op Dan Fallows. De aerodynamicus stapte dit seizoen over naar de Britse renstal en dat is volgens Marko enigszins verdacht. 'Het gaat niet alleen om Fallows. We hebben bewijs dat ze data van ons hebben gedownload. Kopiëren is natuurlijk niet verboden, maar hoe is het mogelijk dat ze zo'n gedetailleerde kopie van onze auto hebben gemaakt zonder de juiste documentatie', aldus Marko.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws