Update III | 'Ferrari zet geen veto in tegen Red Bull en gaat akkoord met motorreglement' Formule 1
Formule 1

Update III | 'Ferrari zet geen veto in tegen Red Bull en gaat akkoord met motorreglement'

Update III | 'Ferrari zet geen veto in tegen Red Bull en gaat akkoord met motorreglement'

Ferrari is niet blij dat Red Bull Powertrains de status van nieuwkomer zal krijgen voor de reglementswijziging van 2026 en dreigt haar vetorecht in te gaan zetten. De deadline voor de motorfabrikanten om zich in te schrijven voor 2026 is al verstreken, maar Ferrari heeft haar naam nog niet op papier gezet. De Italiaanse renstal vindt het niet eerlijk dat Red Bull Racing al gebruik kan maken van de technische kennis van Honda en voor 2026 meer budget zal krijgen en meer tijd op de testbanken.

Volgens de doorgaans goed ingevoerde Italiaanse tak van Motorsport.com wil Ferrari haar vetorecht gaan inzetten. De Italiaanse renstal heeft nog niet haar handtekening gezet onder de motorreglementen van 2026, ondanks dat de deadline al is verstreken. 'Maranello vindt het niet leuk dat Red Bull Powertrains als nieuwe motorfabrikant wordt gezien. Op deze manier kan de Oostenrijkse renstal net als Audi profiteren van de concessies die gedaan zijn.'

Ferrari wijst naar samenwerking met Honda

Momenteel hebben drie partijen zich ingeschreven, namelijk Mercedes, Audi en Red Bull Powertrains. Waar de twee laatstgenoemden dus profiteren van enkele voordelen, denkt Ferrari dat Red Bull al voldoende voordeel put uit haar relatie met Honda. De Japanse motorfabrikant ondersteunt het team van Max Verstappen en Sergio Pérez tot en met 2025. Bovendien is de kans aanwezig dat Honda verbonden blijft aan Red Bull en de technische kant van de krachtbron zal verzorgen, al spreken andere bronnen over een samenwerking tussen Red Bull en Ford.

'Ferrari is bang dat de meervoudig constructeurskampioen een technisch voordeel zal krijgen door alle concessies.' Zo krijgt Red Bull Powertrains meer budget en ook meer tijd om de krachtbron te testen. De Italiaanse renstal wil dan ook harde maatregelen nemen. 'De Scuderia is vaak heel erg meegaand in haar politieke keuzes, maar deze keer wil het team echt met de vuist op tafel slaan.' In 2021 werd vastgesteld dat Ferrari haar vetorecht zou behouden en daarmee is de Italiaanse renstal het enige team dat deze macht heeft.

Update 8:35u (21/12) | 'Ferrari laat veto achterwege, maar bedenkingen bij status Red Bull Powertrains houden aan'

Ferrari zal zijn vetorecht niet gaan inzetten wat betreft de motorreglementen voor 2026. De Italiaanse renstal heeft zich nog altijd niet ingeschreven als motorfabrikant voor het 2026-seizoen, aangezien het team problemen heeft met de nieuwkomersstatus van Red Bull Powertrains. Ferrari heeft nog altijd zijn bedenkingen omtrent de status van de motorafdeling van Red Bull Racing, waardoor er nog altijd discussies gaande zijn.

De deadline voor de inschrijving van motorleveranciers is al een tijdje verlopen, maar dat gold alleen voor nieuwkomers. Audi, Red Bull Powertrains en Honda hebben zich dan ook netjes ingeschreven. Renault en Mercedes hebben zich, puur als formaliteit, ook ingeschreven. Alleen Ferrari blijft momenteel achter, maar het team zal zijn vetorecht niet gaan inzetten, weet het doorgaans goed ingevoerde Formu1a.uno. De bedenkingen bij de status van Red Bull Powertrains houden wel aan.

De motorafdeling van de Oostenrijkse renstal geniet natuurlijk enkele voordelen met de status als nieuwkomer. Zo ligt het budgetplafond net wat hoger en krijgt Red Bull Powertrains ook net wat meer tijd in de testbank. Dat is volgens Ferrari niet helemaal eerlijk aangezien de samenwerking met Honda is verlengd tot en met 2025. Bovendien plaatst het team, en dan met name Mattia Binotto, ook zijn vraagtekens bij de technische reglementen. Desondanks bestaat er geen twijfel over de inschrijving van Ferrari voor 2026.

Update II 15:30u (04/01) | 'Tweedeling in F1 om status Red Bull Powertrains, Ferrari wil veto liever niet inzetten'

Ferrari is nog altijd niet blij met de status van Red Bull Powertrains als nieuwkomer voor het 2026 seizoen. De Italiaanse tak van Motorsport.com stelt zelfs dat de top van de renstal overweegt om zijn vetorecht in te zetten, ondanks dat het liever tot een compromis wil komen. Tegelijkertijd wordt bevestigd dat Ferrari niet was uitgenodigd voor een vergadering tussen de motorfabrikanten.

Ferrari lijkt momenteel nog de enige motorfabrikant te zijn die problemen heeft met de status van de motorafdeling van Red Bull Racing. De Italiaanse renstal leek een veto achterwege te laten, maar de optie is toch weer op tafel gekomen. Desondanks wil Ferrari ervoor zorgen dat er niet een nog grotere tweedeling ontstaat in de sport. Ferrari hoopt dan ook vooral dat er een oplossing gevonden kan worden waarbij iedereen tevreden is.

Update III 9:56u (16/01) | 'Ferrari zet geen veto in tegen Red Bull en gaat akkoord met motorreglement'

Ferrari zet geen veto in tegen Red Bull Powertrains en gaat akkoord met het motorreglement van 2026, zo meldt Corriere dello Sport maandagochtend. De Italiaanse renstal was de enige die nog niet akkoord was met de nieuwe regels, omdat het vraagtekens plaatste bij de status van Red Bulls motorafdeling als 'nieuwkomer'. Nu lijkt Ferrari echter een veto achterwege te laten.

De twijfels rondom Red Bull Powertrains ontstond doordat er een vermoeden was dat het mogelijk gebruik kon maken van het intellectual property van Honda. Daardoor zou Red Bull dus niet volledig een nieuwkomer zijn wanneer de Formule 1 het nieuwe motorreglement introduceert voor 2026. Echter is het zo dat Honda, dat mogelijk wil terugkeren in 2026, hoogstwaarschijnlijk niet terugkeert bij Red Bull.

Ferrari dacht in eerste instantie dat Mercedes en Renault hetzelfde zouden denken over Red Bull, maar dit bleek niet het geval. Zodoende raakte de Italiaanse constructeur als het ware geïsoleerd van de onderhandelingen over het motorreglement nadat ze op 30 november 2022 niet akkoord gingen en op 15 december niet eens meededen. Mede daardoor is de top van Ferrari nu wel akkoord met het reglement, aldus Corriere dello Sport.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws