Update | 'Ook Ferrari kiest voor pull-rod ophanging in 2022' Formule 1
Formule 1

Update | 'Ook Ferrari kiest voor pull-rod ophanging in 2022'

Update | 'Ook Ferrari kiest voor pull-rod ophanging in 2022'

McLaren deelde recent een eerste foto van de 2022-bolide. Hoewel er op de foto weinig details te zien zijn, valt er voor de oplettende kijker toch wat uit op te maken. Craig Scarborough, bekend van zijn technische analyses voor onder meer F1TV, wees meteen na het zien van de afbeelding op enkele details die hem opvielen. Zo lijkt hij uit de foto al op te maken dat de teams met een pull-rod ophanging gaan werken vanaf 2022.

Scarborough deelde de foto van McLaren, maar zette er meteen bij wat hem opviel aan het nieuwe ontwerp. Zo wees hij op de relatief dunne roll hoop, de inlaat boven het hoofd van de coureur, en laag geplaatste sidepods. Ook merkte de Brit op dat de voorkant van de McLaren MCL36, zoals deze vermoedelijk gaat heten, geleidelijk afloopt. Die aflopende neus geeft volgens hem al wat vrij over de voorwielophanging.

Pull-rod ophanging verwacht bij F1-teams voor 2022

Onder de post reageerde de technische F1-expert als volgt: 'Ik zeg het alvast: pull-rod voorwielophanging', wat hij dus opmaakt uit die aflopende neus. In de afgelopen ontwerpen van F1-bolides liep de voorkant van de neus een lange tijd vrijwel volledig horizontaal, en dook de voorkant relatief laat naar beneden. Bij de 2022-bolides zal dit veel geleidelijker gaan, wat betekent dat er voor een pull-rod ophanging, waar voor het laatst effectief door Minardi en Arrows mee werd gereden, in 2022 ruimte is. Met de hoge neuzen van de afgelopen jaren is dit wel eens gepoogd, onder meer door Ferrari, maar alle teams gaven de voorkeur aan de push-rod.

Er zijn twee manieren om de ophanging van een F1-bolide te monteren. Teams kunnen kiezen uit een push-rod ophanging of een pull-rod ophanging. De naam zegt het eigenlijk al: de ene ophanging 'duwt' de rockers, die zich in de neus bevinden en de suspensie van de auto accommoderen, terwijl de andere ophanging aan deze rockers trekt. Het voordeel van een pull-rod is dat de neus lager komt te liggen, wat aerodynamische voordelen met zich meebrengt. Ook ligt het zwaartepunt van de auto lager bij het gebruik van een pull-rod.

Het nadeel van een pull-rod is dat het over het algemeen moeilijker te implementeren is. Bij de 2021-bolides lagen de neuzen van de auto's dusdanig hoog dat het vrijwel onmogelijk was om aan de onderkant van het onderdeel nog een rocker te installeren. Dit gaat nu makkelijker. Andere nadelen zijn dat het ontwerp zwaarder is en het lastiger aan te passen is naar de eigenschappen van een specifiek circuit.

Hoe het ontwerp verschilt van 2021

Hoe gaat dit eruit zien bij de nieuwe generatie Formule 1-bolides? De wielen zijn aan het chassis verbonden met één stang, die ongeveer horizontaal loopt (zie foto). Een push-rod ophanging, zoals in 2021 te zien, loopt vanaf de onderkant van het wiel naar de bovenkant van de neus. Een pull-rod ophanging is aan het wiel verboden op hetzelfde punt als die centrale verticale stang, en loopt naar de onderkant van de neus. Een duidelijk tekening vind je hier.

Zie je die stang die ongeveer 45 graden omhoog loopt vanuit een horizontaal oogpunt, en helemaal aan de bovenkant van de neus aan het chassis vastzit? Dat is de push-rod, die vermoedelijk vervangen gaat worden voor een pull-rod. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Zie je die stang die ongeveer 45 graden omhoog loopt vanuit een horizontaal oogpunt, en helemaal aan de bovenkant van de neus aan het chassis vastzit? Dat is de push-rod, die vermoedelijk vervangen gaat worden voor een pull-rod. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Door: Christian Moerman | Twitter: @ChristianMoerm1

Update 09.40u (11/01) | 'Ook Ferrari kiest voor pull-rod ophanging in 2022'

Na bovenstaande vermoedens over een mogelijke pull-rod ophanging bij McLaren is er ook vanuit bronnen rondom Ferrari bericht gekomen. Op Formu1a.uno wordt gesuggereerd dat de Italiaanse renstal tevens voor een pull-rod ophanging zal gaan in 2022, en daarmee dus afwijkt van de ophanging waar in 2021, en de jaren ervoor, gebruik van werd gemaakt.

Ferrari lijkt dus het tweede team dat voor een alternatieve oplossing gaat in haar voorwielophanging, in een poging aerodynamische voordelen te ontgrendelen. Bij het Italiaanse medium wordt namelijk gesteld dat de pull-rod ophanging gebruikt gaat worden om de luchttoevoer naar de onderkant van de bolide en de koeling te faciliteren. Deze luchtstromen worden naar een compactere achterkant geleid, wat voor stabiliteit moet zorgen bij de nieuwe versie van de Ferrari.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws