Het was opnieuw geen raceweekend om vrolijk van te worden bij Ferrari. Sterker nog: het weekend in Singapore vertoonde sterke gelijkenissen met de races in Italië en Azerbeidzjan. Toch wil teambaas Frédéric Vasseur niet spreken van een herhaling. Deze keer, zo benadrukt hij, begonnen de problemen al in een veel vroeger stadium. Zo is het onmogelijk om goede resultaten te behalen, zucht hij.
Het patroon bij Ferrari is de afgelopen raceweekenden telkens hetzelfde: de rondetijden op vrijdag zijn vaak veelbelovend, waardoor de hoop bij het team toeneemt. Vervolgens komt de teleurstelling: een tegenvallende kwalificatie, waarna het in de race niet meer rechtgezet kan worden. In Singapore liep het ook grotendeels zo en leek het verhaal zich op vergelijkbare wijze te herhalen.
Na eerste training loopt het mis bij Ferrari
Toch plaatst Vasseur bij de Italiaanse tak van Motorsport.com een kanttekening. Hij zag de problemen dit keer eerder opduiken dan anders. De ontgoochelende uitslag was dan in elk geval geen verrassing. 'De problemen begonnen al vóór de kwalificatie. We kenden een goed tempo in de eerste vrije training, maar daarna was de uitvoering niet goed meer. We konden niet het maximale uit de auto en de coureurs halen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Aan het begin van de kwalificatie leek er nog even sprake van hernieuwde hoop. 'In de kwalificatie waren we de snelste in Q1, maar we konden die tijd niet verbeteren in Q3. Het grootste probleem tijdens de race was dat we te ver naar achteren startten. We reden in het middenveld en hadden veel moeite met de afkoeling. In het begin speelde dat nog niet zo'n grote rol, maar vanaf de derde ronde tot en met de laatste ronde wel.'
Leclerc eerste Ferrari-coureur op zesde plek
Lewis Hamilton startte als eerste Ferrari op de grid. Voor een keer leek hij dus over betere papieren te beschikken dan zijn teamgenoot. 'Toen Hamilton harder kon pushen, was het tempo goed, meer dan goed zelfs. Het probleem is dat wij slechts één procent van de race konden pushen. Op die manier kun je geen goede resultaten behalen', aldus Vasseur, die het gebrek aan snelheid scherp bekritiseert. Uiteindelijk was het toch weer Charles Leclerc die met zijn SF-25 als eerste Ferrari over de finish kwam. Dat leverde hem echter slechts een zesde plaats op.
Zonde, vindt Vasseur, want volgens hem had Ferrari in theorie veel meer kunnen bereiken in Singapore. 'Er zat wel potentieel in de auto. Dat hebben we laten zien in de eerste vrije training en in Q1. Op de cruciale momenten van het weekend, bijvoorbeeld in Q3, konden we er niet uithalen wat erin zat. Tijdens de race hadden we een te grote achterstand. We waren aangewezen op de achtervolging, en dat was het grootste probleem.'
Mercedes steekt Ferrari voorbij bij constructeurs
Die teleurstelling op beslissende momenten achtervolgt Ferrari nu al meerdere raceweekenden. Het team uit Maranello lijkt maar niet los te komen van dat patroon. De situatie is inmiddels zo nijpend dat Ferrari is teruggevallen naar de derde plaats in het constructeurskampioenschap. Hoewel het seizoen sowieso al niet om over naar huis te schrijven was, bood de tweede plek bij de constructeurs nog enig soelaas. Die positie is nu echter overgenomen door Mercedes. Na de overwinning van George Russell moet Ferrari 27 punten goedmaken, en dat met het besef dat ook Red Bull Racing hen inmiddels op de hielen zit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties