Ferrari baarde opzien door voor 2025 voor een ander ontwerp te kiezen. De Italiaanse renstal kende mede daardoor een moeizame start van het seizoen, maar teambaas Frédéric Vasseur staat desondanks volledig achter de keuze van het team. De Fransman ziet dat zijn team in de afgelopen maanden McLaren steeds verder is genaderd, maar de Britse renstal heeft op één bepaald terrein nog een duidelijke voorsprong.
Het team van Ferrari besloot ondanks het sterke slot van 2024 om de bolide voor dit seizoen op verschillende fronten grondig onder handen te nemen. Door deze keuze werd al vroeg in het seizoen duidelijk dat de SF-25 niet opgewassen is tegen het strijdwapen van McLaren. In de voorbije maanden heeft Ferrari echter wel een stap voorwaarts weten te zetten en doet vooral Charles Leclerc steeds vaker mee in de strijd om de podiumplaatsen.
Het mag duidelijk zijn dat Ferrari McLaren dit seizoen niet van de troon zal stoten. Na de zomerstop vangt de renstal uit Woking de tweede helft van het seizoen immers aan met een voorsprong van maar liefst 299 punten. Toch is Vasseur van mening dat Ferrari richting 2025 de juiste keuze heeft gemaakt. 'Het was de juiste beslissing', zegt de 57-jarige teambaas in een interview met Auto, Motor und Sport. 'In het begin moesten we leren hoe we onze auto aan het ontwerp moesten aanpassen.'
Ferrari raakte door China de draad kwijt
Een jaar geleden zat Ferrari rond de zomerstop qua tempo aardig op het niveau van McLaren, dat is dit jaar anders. Vasseur is echter van mening dat het onderlinge verschil tussen beide teams in de voorbije periode wel flink kleiner is geworden. 'De afgelopen drie of vier weekenden hebben we het gat tot twee tienden kunnen dichten', stelt de teambaas. 'Aan het begin van het seizoen hadden we veel problemen met de afhandeling op het circuit. Er waren kwaliteitsproblemen en daarna kwamen de diskwalificaties', doelt Vasseur op het feit dat Lewis Hamilton en Leclerc in China uit de uitslag werden geschrapt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Daardoor zijn we een beetje de draad kwijtgeraakt. Het hangt zo sterk af van details, en de kwalificatie in Boedapest was daar een goed voorbeeld van', gaat Vasseur verder. 'Als je je op de verkeerde dingen concentreert, verlies je meteen veel terrein. Als Charles twee tienden langzamer was geweest, was hij zesde geworden in plaats van eerste. Het is erg moeilijk om te zien wat er op elk moment belangrijk is om snel te zijn', stelt de Fransman, die enkele weken geleden een nieuw contract tekende met Ferrari.
McLaren excelleert voornamelijk op één gebied
Als hem vervolgens gevraagd wordt op welke vlakken Ferrari tekortkomt op McLaren, kan Vasseur eigenlijk maar tot één belangrijk punt. 'McLaren is uitmuntend op het gebied van bandenmanagement, vooral bij natte of warme omstandigheden. De diskwalificaties in China hebben ons een beetje uit het veld geslagen. We moesten wat veiligheidsmarge inbouwen met betrekking tot de vloer. Zoals we allemaal weten, zijn deze auto's extreem gevoelig op dit punt.'
Vasseur stelt dat de kleinste aanpassing al behoorlijk wat verschil kan maken. 'Elke millimeter is een positie op de startgrid. Als je niet de volledige controle hebt over de hoogte van de auto, dan heeft dat invloed op de competitiviteit van de auto', geeft de 57-jarige aan. 'En om het probleem op te lossen, verlies je de focus op andere dingen, zoals bijvoorbeeld de bandenpreparatie voor de kwalificatie, de opwarmronde, of wat dan ook', aldus Vasseur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties