Verslag VT1 | Verstappen op P2, spanning tussen Ferrari en Red Bull Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Verstappen op P2, spanning tussen Ferrari en Red Bull

Verslag VT1 | Verstappen op P2, spanning tussen Ferrari en Red Bull

Carlos Sainz heeft de eerste vrije training als snelste afgesloten. De Spanjaard wist in zijn Ferrari Max Verstappen en teamgenoot Charles Leclerc achter zich te houden. Wel is het gat tussen Red Bull Racing en Ferrari klein, wat doet vermoeden dat ons wederom een spannende strijd te wachten staat. Relatief gezien vielen Sergio Pérez en Haas tegen, terwijl Mercedes aansluiting leek te vinden, maar in de slotfase toch weer tijd moest laten liggen ten opzichte van de andere topteams.

De Formule 1 werd nog voordat het pitlicht op groen ging herinnerd aan een nieuwe realiteit: dit is het laatste jaar van Sebastian Vettel. De Duitser meldde zich als allereerste op het asfalt in de Aston Martin met een vernieuwde achtervleugel. De Hungaroring vergt veel downforce, en daar speelt de Britse renstal goed op in. Meteen wilde het team weten of de achtervleugel het gewenste effect had.

De andere renstallen volgden dit voorbeeld en na vijf minuten waren vrijwel alle coureurs op het asfalt te vinden. Enkele teams, zoals Red Bull Racing, hebben zich in 2022 gericht op rechtelijnsnelheid, en moesten dus met dikkere achtervleugels aankomen om zo veel mogelijk downforce te genereren voor de wedstrijd in Boedapest. Zodoende ging men met aero-rakes het asfalt op. Daarmee kwamen de teams meer te weten over de aerodynamische eigenschappen van de aanpassingen aan het materiaal.

Spoedig werden de eerste tijden neergezet, en Sainz meldde zich aan de top van de tijdstabel. Hij trok een gat naar Verstappen, die na zijn eerste snelle ronde een halve seconde toe moest geven. Allebei de heren begonnen de sessie op de softband, Leclerc eveneens. De rest van het veld dook veelal op de mediums of hards naar buiten. Die eerste softtijden van Red Bull en Ferrari bleken niet representatief, want Daniel Ricciardo passeerde Verstappen en Leclerc op de mediums in de eerste tien minuten.

De eeuwige Red Bull-Ferrari-strijd

Sergio Pérez deed het aan het begin rustig aan, maar zette na een kwartier zijn eerste rondetijd neer. Hij liet acht tienden liggen ten opzichte van Sainz en Leclerc, die in deze volgorde een één-twee in handen hadden. Ogenschijnlijk had hij in sector 2, waar hij acht tienden liet liggen, geen verkeer, wat dus betekende dat hij puur op kracht van de Red Bull tijd liet liggen. De eerste en derde sector van de Mexicaan waren prima. In de laatste sector kwam hij nog een Ferrari tegen, maar dat schaadde zijn rondetijd niet écht. Enkele ronden later verkleinde hij het gat naar een halve seconde.

Leclerc zette vervolgens aan en meteen werd duidelijk dat Ferrari de favoriet is voor de overwinning dit weekend. De Monegask snoepte drie tienden van de tijd van zijn teamgenoot af en klom naar P1. De F1-75 van Ferrari genereert meer downforce dan welke bolide dan ook. Zodoende waren die indrukwekkende eerste tijden geen verrassing, maar meer een bevestiging van wat in vrijwel elke voorbeschouwing al aangehaald is: Ferrari is in Hongarije de favoriet.

Toch lijkt Red Bull er niet al te ver vanaf te zitten. Verstappen zette aan op softs en klokte een rondetijd die negen duizendsten van de tijd van Leclerc af zat. De Nederlander lijkt de bolides van Italiaanse makelij dus wel degelijk aan te kunnen vallen dit weekend, al is een overwinning geen gegeven. In de eerste twintig minuten bleven de Mercedes-coureurs op P7 en P8 haken, maar wél op de hardste bandencompound. Dat gat van circa twee seconden moest nog krimpen.

Ricciardo doet het goed, Alfa Romeo, AlphaTauri en Aston Martin niet

In het eerste half uur was het bij McLaren vooral Ricciardo die indruk maakte. Teamgenoot Lando Norris had namelijk nog geen tijd neergezet. Wat er aan de hand was, werd niet duidelijk. Wel werd duidelijk dat ook Alpine het aardig doet. Esteban Ocon plaatste zich vóór de Mercedessen, maar deed dit wel op een compound zachter. De Franse renstal moet zich dit weekend dus vooral richten op McLaren, want op de zachte band bleek Mercedes competitiever.

Alexander Albon stond lang negende in de Williams. Daarmee lijkt hij veel uit het materiaal te halen, want een puntenfinish is voor het team uit Grove beslist niet makkelijk. Voor Alfa Romeo, AlphaTauri en Aston Martin geldt datzelfde. Geen van de coureurs maakten indruk in de eerste helft van de sessie, maar wel reden veel van de heren die eerste stints op de harde band. Op de zachtere bandenset kregen de Aston Martins de top tien in zicht, maar de tijden van onder meer McLaren en Alpine zijn nog wat te hoog gegrepen.

Mercedes vindt aansluiting

Het was even wachten op Lewis Hamilton en George Russell, maar na een half uur meldden ze zich op de softband. Meteen toonden ze dat de snelheid er goed in zat in Boedapest. Russell zette een tijd neer die binnen twee tienden zat van die van Leclerc, en daarmee sprong hij naar P2, vóór Verstappen dus. Wel klaagde hij over porpoising aan boord bij de W13.

Hamilton zette ook een prima tijd neer, al kwam hij niet aan de snelheid van zijn teamgenoot. Met een gat van bijna drie tienden naar de top moest hij Sainz en Verstappen ook nog voor zich dulden. Van de topcoureurs was het in deze fase duidelijk dat Pérez de aansluiting niet kon vinden. Het gat naar de rest was zo'n vier tienden. Duidelijk de vreemde eend in de bijt tijdens de eerste vrije training.

Mercedes wisselde naar de softs, de AlphaTauri's en de Haas-coureurs deden dit ook. Op die zachtere band lijkt de AlphaTauri het beter te doen, want Yuki Tsunoda en Pierre Gasly klommen spoedig richting de top tien. Albon en Mick Schumacher leverden op het rood omrande rubber juist wat posities in, en moesten het dus vooral hebben van de mediums.

Topteams vallen aan op Hungaroring

De topteams bleven in VT1 maar op zoek gaan naar die snelste rondetijd. Sainz en Leclerc openden het bal, maar werden vergezeld door Verstappen, die met nog iets meer dan een kwartier op de klok drie tienden onder de tijd van de Ferrari's dook. Sector 1 en sector 3 waren duidelijk voor de Red Bull, terwijl Ferrari in sector 2 veel tijd won. Leclerc kwam op een nieuw setje softs anderhalve tienden tekort, Sainz niet. Met een 1:18.750 schoot hij 0.13s onder de tijd van Verstappen.

Norris sloot in de slotfase aan bij de top en bleef op een halve seconde hangen van de snelste tijd. De Mercedessen lieten de zoektocht naar de snelste tijd in de slotfase varen, en bleven daardoor zo'n negen tienden achter de toptijd van Sainz zitten. Pérez had in de slotfase zijn tijd nog moeten verbeteren, maar werd gehinderd door een Haas. Daardoor was zijn laatste sector verpest, en eindigde hij uiteindelijk als zesde, zelfs na in de laatste minuten nogmaals een poging te doen.

Sainz pakte dus P1, met Verstappen achter zich. Leclerc, Norris en Russell completeerden de P5. De eerste signalen doen vermoeden dat de voorste startrij dus van Ferrari én Red Bull kan zijn, terwijl Mercedes gelukt moet hebben, wil het de tweede startrij bereiken. Punten lijken voor McLaren en Alpine zeker weggelegd dit weekend, met Haas toch wel als grootste tegenvaller van de sessie. Kevin Magnussen kon in een verbeterde Haas niet van P17 komen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws