Dat Red Bull Racing niet meer zo sterk is als twee jaar geleden, is een understatement te noemen. Het verval van het Oostenrijkse team neemt extreme vormen aan, maar na de race in Silverstone is een nieuw dieptepunt bereikt. Dat heeft alles te maken met een sterk optreden van voormalig Red Bull Racing-coureur Pierre Gasly. Een pijnlijke statistiek laat zien dat Red Bull meer dan ooit tevoren afhankelijk is van Max Verstappen.
Ferrari, Mercedes, en Red Bull zijn al sinds de start van het hybride-tijdperk de topteams. In de afgelopen jaren is McLaren daar ook weer bijgekomen. Waar Ferrari, McLaren, en Mercedes al jaren twee zeer aan elkaar gewaagde coureurs hebben, is Red Bull al sinds 2019 een eenmansteam. Nadat Sergio Pérez enige jaren voor stabiliteit zorgde, is het verschil tussen Verstappen en de tweede coureur weer enorm gegroeid.
Tweede coureur draagt niks bij
In de afgelopen acht seizoenen is het maar liefst zes keer voorgekomen dat Red Bull zonder de punten van de tweede coureur op precies dezelfde positie in het kampioenschap geëindigd zou zijn. Om 2023 als voorbeeld te nemen: Red Bull pakte in haar dominante jaar 860 punten. Verstappen was verantwoordelijk voor 575 van die punten. Als Verstappen dus een constructeur was geweest, had hij met zijn 575 punten nog steeds de titel gepakt voor Mercedes (409) en Ferrari (406).
De tekst gaat verder onder de tabel.

In veel seizoenen droegen de teamgenoten van Verstappen dus niks bij aan de eindklassering van het team. Dat geldt voor Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, en Alexander Albon tussen 2017 en 2020, maar ook voor Sergio Pérez in 2021 en 2023. In 2022 werd Red Bull wél kampioen, maar zou het puntentotaal van Verstappen niet genoeg zijn geweest voor de titel. Afgelopen seizoen verzamelde Verstappen 439 punten. Zonder de bijdrage van Pérez (152) zou Red Bull één plek lager geëindigd zijn, net achter Mercedes (468).
Red Bull hekkensluiter zonder Verstappen
Dit jaar lijkt het zevende jaar in negen seizoenen tijd te worden waarin de teamgenoot van Verstappen geen meerwaarde heeft in het constructeurskampioenschap. Verstappen pakte namelijk 165 van de 172 punten van het team. Red Bull staat nu vierde, en dat zou zonder de zeven punten van Yuki Tsunoda nog steeds zo zijn. Verstappen zou met 165 punten dan nog steeds een grote voorsprong hebben op Williams, dat 59 punten heeft.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het wordt echter veel pijnlijker voor Red Bull als je de Verstappen-factor wegneemt. Liam Lawson en Yuki Tsunoda pakten in de eerste seizoenshelft, met twaalf Grands Prix en drie sprintraces, zeven punten. Die staan allemaal op naam van Tsunoda. De Japanner pakte in de sprintrace in Miami drie punten dankzij drie diskwalificaties. In Bahrein pakte hij zijn beste Grand Prix-resultaat met een negende plek en de laatste twee punten pakte hij in de Grands Prix van Miami en Emilia-Romagna. Lawson scoorde niet voor Red Bull.
Als Red Bull Verstappen dus niet had gehad, en de andere coureur van het team net zo goed had gepresteerd als de tweede coureurs, dan zou het team twee keer zeven punten hebben, een totaal van slechts veertien punten. Daarmee zou Red Bull na de race in Silverstone afgezakt zijn naar de laatste plek in het constructeurskampioenschap, nog achter de kleine teams als Williams, Sauber, Racing Bulls, Aston Martin, Haas, en nu ook Alpine.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Tsunoda is inmiddels dan ook afgezakt tot de zeventiende plek in het kampioenschap, nog achter Lawson, die bij Racing Bulls wel al twaalf punten verzameld heeft. Voor de race in Silverstone zou Red Bull zonder Verstappen nog op de voorlaatste plek gestaan hebben. Pierre Gasly perste in Engeland echter alles uit de Alpine, en greep met een zesde plek zijn beste resultaat van 2025. De Fransman is in zijn eentje verantwoordelijk voor het puntentotaal van Alpine.
Red Bull staat dankzij Verstappen maar liefst zes plekken hoger in het kampioenschap. Alleen daardoor al verdient Red Bull zo'n 55 miljoen dollar extra, waarmee de Nederlander zijn salaris al bijna helemaal terugverdient. De grootste financiële gevolgen zijn echter te ontdekken in de sponsordeals. Zo betaalt titelsponsor Oracle zo'n 500 miljoen dollar in een periode van vijf jaar. Deze deal, en vele andere deals, zouden zonder Verstappen totaal onhaalbaar zijn voor rodelantaarndrager Red Bull.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties