Oscar Piastri heeft zijn derde poleposition van 2025 te pakken. De Australiër was aan het einde van Q3 0,034 seconden sneller dan Max Verstappen, die het veld aanvoerde na de eerste pogingen in Q3. George Russell ging met mediumbanden naar P3, waarbij Lando Norris dankzij weer een mislukte ronde terugviel tot P4. De Ferrari's en Kimi Antonelli vielen in Q2 af, terwijl Yuki Tsunoda in Q1 al hard crashte.
Na drie vrije trainingen was het in Imola tijd voor de kwalificatie, waarbij Max Verstappen wederom de grootste uitdager van de McLaren-coureurs leek te zijn. De Nederlander was in de laatste vrije training vooral snel op de mediumbanden en kon zich niet verbeteren op de zachte banden. Voor de kwalificatie was het dan ook al een realistisch scenario dat verschillende coureurs in Q3 voor de mediumbanden zouden kiezen.
Q1: Enorme crash van Tsunoda
In het eerste kwalificatiedeel kozen de coureurs wel gewoon voor de zachte banden. Fernando Alonso opende het bal, en leek zowaar een goede tijd neer te zetten in de Aston Martin. De Spanjaard was bij zijn eerste poging net wat sneller dan beide Ferrari's en Carlos Sainz. Alexander Albon nam de eerste plek van Alonso over met een klein voordeel. Vervolgens begon Verstappen aan zijn snelle ronde.
De Nederlander kwam echter niet verder dan twee sectoren, omdat de rode vlaggen gezwaaid werden na een enorme crash van teamgenoot Yuki Tsunoda. De Red Bull Racing-coureur ging te hard over de kerbstones bij de apex van de vierde bocht, en crashte vervolgens hard. De hele RB21 werd daarbij afgeschreven, met een langdurige rode vlag tot gevolg. Tsunoda kon ongedeerd uitstappen, maar zal de race vermoedelijk vanuit de pitstraat moeten aanvangen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q1: Verstappen met supersnelle tijd
Voor de rode vlag was Verstappen al een kwart seconde sneller dan de snelste tijd in de eerste sector. De wereldkampioen laat het hele weekend al zien dat hij juist uitblinkt in die snelle chicanes, waar Tsunoda juist crashte. Daar staat tegenover dat Verstappen zijn ronde met niet geheel nieuwe banden moest rijden, nadat hij zijn eerste poging dus moest afbreken. Dat weerhield Verstappen er niet van om zijn eerste sectortijd opnieuw aan te scherpen.
Met een 1:15,175 schoot Verstappen dan ook naar de eerste positie. De verrassende nummer twee was op dat moment weer Alonso, die sneller was dan de coureurs van Mercedes, Williams, en Ferrari. Ook Norris kon niet aan de tijd van Alonso tippen. De McLaren-coureur strandde op 0,767 seconden van Verstappen op de zesde plek. Oscar Piastri deed het veel beter, en ging wel sneller dan Alonso, maar stond nog altijd ruim drie tienden achter Verstappen.
Verstappen was in de slotminuten van Q1 dan ook de enige coureur die in de pitstraat kon blijven staan, terwijl de andere coureurs zichzelf nog probeerden te verbeteren. Franco Colapinto zorgde bij het vallen van de vlag met een nieuwe crash voor een nieuwe rode vlag. Liam Lawson, Nico Hülkenberg, Esteban Ocon, en Oliver Bearman haalden het tweede kwalificatiedeel niet. Verstappen ging als snelste door, voor Piastri en beide Aston Martins. Colapinto haalde Q2 wel als veertiende, maar kan dus niet deelnemen aan die sessie.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Na Q1 werd er nog lang gekeken of Bearman zijn tijd nu wel of niet neerzette voor de rode vlaggen. De tijd van de Brit werd namelijk wel geregistreerd, maar vervolgens weer afgenomen. De wedstrijdleiding was lang aan het onderzoeken of Bearman of Bortoleto nu het laatste plekje in Q2 mocht innemen. Het bewijs leek op het voordeel voor Bearman te duiden, maar toch was het Bortoleto die mee mocht doen.
Q2: McLaren troeft Verstappen af
Q2 ging pas om 16:58 uur van start, waarbij het nog steeds onduidelijk was wie nu de vijftiende deelnemer aan Q2 was. Sauber maakte een duidelijk statement door Bortoleto alvast richting het einde van de pitstraat te sturen. Verstappen volgde de Braziliaan, en opende met een 24,0 in de eerste sector. Daarmee was hij vier tienden langzamer dan in Q1. Met een 1:15,400 kwam hij dan ook ruim twee tienden tekort op zijn eigen snelste tijd in Q1, al was hij alsnog sneller dan zijn concurrenten waren in Q1.
Charles Leclerc strandde dan ook op twee tienden, terwijl Lewis Hamilton nog een tiende achter Verstappen stond. Ook de Mercedessen konden niet tippen aan de matige tijd van Verstappen. McLaren kon de Limburger nu wel verschalken, en profiteerde van de zwakke eerste sector van Verstappen. Piastri greep de eerste plek met een 1:15,2, waarmee hij een tiende sneller was dan Verstappen. Norris stond op 0,02 seconden achterstand van Piastri op de tweede plek.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Q2: Aston Martin dompelt Italië in mineur
Halverwege Q2 stonden zes coureurs van de topteams in de top zes. Hadjar, Alonso en Sainz waren voorlopig ook veilig, terwijl Kimi Antonelli met P10 in de gevarenzone zat. Alexander Albon maakte in zijn eerste Q2-ronde een fout, en stond dus slechts dertiende, terwijl ook Stroll, Gasly, en Bortoleto op beterschap hoopten.
Aston Martin was aan het einde van Q2 het eerste team dat voor de mediumbanden koos, puur omdat het team denkt met die hardere band een snelle rondetijd neer te kunnen zetten. In de slotminuten van Q2 regende het tijdsverbeteringen, waarbij vooral Antonelli onder een vergrootglas lag. De Italiaan kwam als eerste in actie en schoof op naar de achtste plek, waarmee hij dus nog altijd niet geheel veilig was.
Sainz reed een bloedsnelle eerste sector, en zat ook na twee sectoren nog op het niveau van de McLarens. De Williams-coureur schoot met een 1:15,1 naar de eerste plek. Albon was duidelijk minder snel, maar schoof met drie tienden achterstand wel op naar de zevende plek. De keuze van Aston Martin pakte geweldig uit. Beide coureurs eindigden in de top zeven met de mediumbanden.
Alle thuishelden werden daar het slachtoffer van. De Ferrari's vielen terug tot plekken elf en twaalf, waarbij Leclerc slechts vier tienden trager was dan de snelste tijd. Antonelli viel terug tot P13, en ook Bortoleto viel af. Colapinto kon dus niet rijden in Q2. McLaren, Aston Martin, en Williams waren nog compleet in Q3. Russell zorgde voor de zevende Mercedes-motor. Verstappen, Hadjar, en Gasly waren de enige coureurs met andere motoren.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Verstappen grijpt nipt naast poleposition
Na het voorbeeld van Aston Martin kon je erop wachten dat meer teams aan het einde van Q3 zouden proberen om op de mediumbanden hun snelste tijden neer te zetten. Aan het begin van Q3 kozen de coureurs wel nog allemaal voor de C6-band. Ditmaal gingen de McLaren-coureurs als eerste toppers voor een snelle ronde. Piastri was in de eerste sector duidelijk sneller dan Norris, terwijl Verstappen al drie tienden op Norris pakte in dat eerste deel.
Norris opende met 1:14,9 met de snelste tijd van het weekend tot nu toe. Piastri ging 0,14 seconden sneller, en daarna was het wachten op Verstappen. De Limburger dook 0,049 seconden onder de tijd van Piastri en greep zo de voorlopige poleposition. Russell was ruim twee tienden trager, en stond daarmee op een vierde plek. De rest stond voorlopig op een seconde achterstand van de top vier, omdat ze nog geen nieuwe banden gebruikten.
Met drie minuten te gaan gingen de coureurs weer naar buiten. Drie coureurs kozen hierbij voor de mediumbanden: Alonso, Stroll, en Russell. McLaren reed bij de laatste pogingen vooraan in de rij, terwijl Verstappen verder achteraan reed. Piastri verbeterde zich in de eerste sectoren en scherpte de snelste tijd daardoor met een tiende aan tot 1:14,670. Verstappen verbeterde zichzelf echter ook met twee tienden in de eerste sector.
Norris wist zijn tijd niet aan te scherpen en viel terug tot de vierde plek, aangezien Russell zich op de mediumbanden wel wist te verbeteren. Verstappen verloor zijn voordeel in het middengedeelte van het circuit, en kwam uiteindelijk 0,034 seconden tekort. Piastri pakt dus poleposition voor Verstappen, Russell, Norris Alonso, Sainz, Albon, Stroll, Hadjar, en Gasly.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties