Max Verstappen heeft zijn tweede Grand Prix van 2025 gewonnen. De 65-voudige Grand Prix-winnaar greep de macht al via een fenomenale start. De race werd vervolgens gekenmerkt door een strategisch schouwspel, veel inhaalacties, een Safety Car, en een Virtual Safety Car, maar Verstappen kraakte nooit. Hij won uiteindelijk voor Lando Norris terwijl Oscar Piastri de laatste podiumplek behield.
Voor de start van de race werd duidelijk dat de gehele top tien voor de mediumbanden gekozen had. Vijf coureurs kozen voor de alternatieve strategie: Lewis Hamilton, Kimi Antonelli, Nico Hülkenberg, Oliver Bearman, en Yuki Tsunoda vanuit de pitstraat. Vooraan stonden Oscar Piastri, Max Verstappen, George Russell, en Lando Norris dus gewoon op de mediumbanden op de startopstelling. Na een opwarmronde namen zij hun plekken op de eerste twee startrijen weer in.
Waanzinnige start van Verstappen!
Wat volgde was een van de sterkste starts ooit van Verstappen. De Limburger kwam slecht van zijn plek en werd in eerste instantie zelfs ingehaald door George Russell. Verstappen bleef echter aan de buitenkant achter de Mercedes-coureur hangen en remde voor de eerste echte bocht niet alleen de Brit uit, maar ook raceleider Oscar Piastri. Verstappen reed vervolgens ook een fenomenale openingsronde en had na een ronde al meer dan een seconde voorsprong.
Russell had de beste start, maar zat richting de eerste bochtencombinatie opgesloten achter Piastri. De 27-jarige zag vervolgens toe hoe Verstappen beide mannen inhaalde. Russell baalde er blijkbaar van dat Piastri zo vroeg remde, want de Brit vroeg zich over de boordradio gefrustreerd af waar Piastri mee bezig was.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappens collega's konden die actie niet nadoen, want in de top acht zagen we verder geen positiewijzigingen. Isack Hadjar viel wel terug van P9 tot P11, ten koste van Pierre Gasly en Charles Leclerc. Beide goede vrienden gingen vervolgens het duel met elkaar aan. Gasly schoot daarbij door de grindbak in bocht 9 en verloor veel plekken. Kimi Antonelli haalde naast Gasly ook Hamilton in bij de eerste DRS-gelegenheid en schoof binnen drie ronden tijd zo twee plekken op.
Fenomenale strategie van Ferrari
Verstappen behield in de eerste tien ronden een voorsprong van zo'n 1,6 seconden op Piastri. Daarachter groeide het gat wel naar Russell, die na tien ronden al acht seconden achter Verstappen zat. Lando Norris haakte dan ook bij zijn landgenoot aan, terwijl Russell zich over het bandenmanagement beklaagde. Russell verdedigde echter fel en sterk en Norris had net als bij Verstappen in Miami veel moeite om in te halen.
In de elfde ronde slaagde Norris er eindelijk in om Russell in te halen, terwijl Charles Leclerc het pitstopbal opende. Die keuze pakte heel goed uit, aangezien de bandenslijtage op de mediumbanden bij veel coureurs erg hoog lag. Russell en Alonso stopten een ronde later en kwamen achter Leclerc terecht, die met een waanzinnige undercut zo een groep van vijf coureurs inhaalde.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
McLaren toont tekenen van zwakte
Na de openingsfase zou je nog kunnen denken dat Piastri zijn moment afwachtte, maar het werd steeds duidelijker dat Verstappen zijn bandenmanagement uitstekend voor elkaar had. Piastri gaf al snel aan dat 'plan A' lastig zou worden. De Australiër vreesde dus een tweestopper nodig te hebben. De achterstand op Verstappen groeide al snel tot drie seconden en na dertien ronden kwam Piastri dan ook al binnen voor harde banden.
Zelfs op nieuwe banden was Piastri niet veel sneller dan Verstappen. De Nederlander had dan ook de luxe om niet meteen te reageren op de pitstop van zijn grootste concurrent. Verstappen bleef doorrijden op de mediumbanden, al liep Norris op tien seconden achterstand wel lichtjes in. Red Bull vroeg Tsunoda vervolgens om Piastri op te houden, maar zelfs met DRS achter Oliver Bearman slaagde Tsunoda daar niet in. Piastri verloor toch veel tijd in verkeer.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Progressie Piastri valt tegen
Hoe meer de race vorderde, hoe duidelijker het werd dat een éénstopper veel beter haalbaar zou zijn dan in de beginfase van de race het geval leek te zijn. De progressie van Piastri, Leclerc, en Russell viel steeds meer tegen. Na 25 ronden reden Verstappen, Norris, Albon, en Hadjar nog altijd vooraan op de mediumbanden met grote onderlinge verschillen. Norris had in tien ronden tijd slechts één seconde op Verstappen gewonnen, waarbij beide mannen in vrije lucht reden.
Antonelli en Hamilton waren op de harde banden gestart en reden dus ook lang door. Na 25 ronden haakte Piastri achter het duo aan, maar Hamilton had ook DRS achter de Italiaan. De Ferrari-coureur slaagde er desondanks niet in om ook maar enige vorm van verdediging te bieden tegen de kampioenschapsleider. Een ronde later was Antonelli dus een sitting duck, waarmee Piastri na 27 ronden opschoof naar de vijfde plek. Piastri had dankzij al het verkeer echter twee seconden verloren op Verstappen in de veertien ronden sinds zijn pitstop.
Virtual Safety Car is bepalend
Na 28 ronden bleef Verstappen meer en meer versnellen. Het gat naar Norris begon weer te groeien, en in ronde 29 haalde McLaren de Brit dan ook binnen. Enkele seconden later viel Esteban Ocon stil, wat tot een Virtual Safety Car leidde. Verstappen kon nu dus profiteren van een goedkope pitstop, al had hij sowieso al een comfortabele positie. Ook Albon, Hadjar, Antonelli, en Hamilton profiteerden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De vroege stoppers betaalden juist de prijs voor dit moment. Piastri, Leclerc, en Russell werden voor een tweede pitstop binnengehaald. Hamilton en Antonelli kozen daarbij voor de mediumbanden. Niet veel later werd de race weer op gang gebracht, waarbij de hele top acht dus nieuw Pirelli-rubber had. Verstappen leidde daarbij met twintig seconden voorsprong op Norris, met Albon daar zes seconden achter op de derde plek. Piastri reed daar weer zeven seconden achter op P4, voor Antonelli, Hamilton, Alonso, Leclerc, Stroll, Hülkenberg, en nummer twaalf George Russell. Yuki Tsunoda reed een kansloze race op een veertiende plek.
Opmars Ferrari, drama voor Mercedes
In de tweede helft van de race kwam Ferrari beter op gang. Hamilton slaagde er met de nieuwe mediumbanden eindelijk in om Antonelli in te halen, en enkele ronden later nam hij de vijfde stek van Hadjar over. Antonelli had de smaak totaal niet te pakken en zag enkele ronden later ook Leclerc langszij komen. De Monegask was op harde banden sneller dan Hamilton op de mediumbanden en liep snel in.
Piastri dichtte ondertussen het gat op Alexander Albon voor de derde plek en had weinig moeite om de Williams-coureur in te halen. Met 23 ronden te gaan lag Verstappen op dat moment achttien seconden voor Norris en 31 seconden voor Piastri. De strijd voor de podiumplekken leek dus ver bepaald te zijn. Albon had negen seconden voorsprong op Hamilton, die Leclerc steeds groter in zijn spiegels zag worden. De laatste puntenplekken waren voorlopig in handen van Hadjar, Antonelli, Russell, en Hülkenberg, al stond de Sauber-coureur onder druk van Carlos Sainz. In ronde 42 nam de Spanjaard de tiende plek over.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Safety Car zet race (weer) op zijn kop!
Net op het moment dat de prijzen ver verdeeld leken vooraan viel Kimi Antonelli stil. Hoewel de thuisrijder op dezelfde plek stilviel als Ocon, koos de wedstrijdleiding nu wel voor een volledige Safety Car. Verstappen reed zo ver vooraan dat hij een gratis pitstop kon maken. Norris deed hetzelfde, maar viel daarbij terug tot achter Piastri. De Brit bleef wel nipt voor Albon. Hamilton en Hadjar kozen ook voor pitstops. Albon maakte een ronde later ook een pitstop en verloor daarbij één positie.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Bij de herstart waren de grote gaten dus helemaal weggevallen. Verstappen leidde met een bandenvoordeel op Piastri, voor Norris (nieuw), Leclerc, Albon (nieuw), Russell, Hamilton (nieuw) Sainz, Hadjar (nieuw), en Hülkenberg. Leclerc was niet blij met zijn banden en liet al tijdens de Safety Car weten dat hij betwijfelde of hij wel in de punten zou eindigen. Piastri, Leclerc, en Russell hadden echter alleen nog maar zachte banden over en hadden weinig keuze. Norris merkte ook op dat de banden van Piastri 'vrij dood' uitzagen.
Eindsprint met zege Verstappen
De Safety Car duurde extreem lang, waarbij achterblijver Oliver Bearman zichzelf ook nog van een ronde achterstand moest ontdoen. De race werd dus pas hervat met tien ronden te gaan. Verstappen had daarbij geen druk van Piastri met de oude banden en reed snel weg. Na twee ronden had Verstappen weer een gat van twee seconden opgebouwd. Piastri liet Norris ook niet voorbij, waardoor Verstappen alsnog onbedreigd op weg kon gaan naar de overwinning.
De mannen met oude banden kwamen onder steeds grotere druk te staan, en Hamilton was de eerste die toesloeg bij Russell. Een ronde later wist ook Norris een positie op te schuiven ten koste van Piastri. Tussen de McLaren-coureurs was daarbij nauwelijks ruimte. Albon probeerde Leclerc in te halen, maar werd de grindbak ingedrukt, waardoor hij een plek aan Lewis Hamilton verloor. Leclerc kreeg in de laatste ronde te horen dat hij Albon alsnog langs moest laten.
Verstappen wist uiteindelijk voor Norris, Piastri, Hamilton, Albon, Leclerc, Russell, Sainz, Hadjar, en Tsunoda te eindigen. Ferrari sloot het weekend zo alsnog met een goed resultaat af, al was Verstappen zonder enige twijfel de grote winnaar van het weekend. De upgrades van Red Bull blijken een schot in de roos te zijn, en Verstappen greep uiteraard meteen zijn eerste kansje.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties