Verstappen zat te veel in over kwalificatie: 'Dan kan je je er niet overheen zetten' Formule 1
Formule 1

Verstappen zat te veel in over kwalificatie: 'Dan kan je je er niet overheen zetten'

Verstappen zat te veel in over kwalificatie: 'Dan kan je je er niet overheen zetten'

Het weekend van Max Verstappen was verre van perfect, vanwege fouten van het team en de coureur zelf. Christijan Albers blikt terug op het raceweekend van de Nederlander en geeft zijn visie wat betreft de teams die zich niet aan het budgetplafond zouden hebben gehouden.

De kwalificatie, waarbij Verstappen zijn snelle ronde niet kon afmaken, heeft volgens Albers effect gehad op zijn rijstijl tijdens de race. 'De hele avond is verstierd en dat loopt nog door tot en met de ochtend voordat hij in de auto stapt', vertelt hij in de Telegraaf Formule 1-podcast. 'Als je dan aan een race moet beginnen dan kan je je er niet helemaal overheen zetten.'

Dat was volgens de oud-coureur ook zichtbaar. 'Je zag dat hij tijdens de race soms net iets te gefrustreerd was en net iets te veel wilde. Dat heeft hem niet geholpen', vertelt Albers. Volgens hem heeft dat voornamelijk te maken met het karakter van de coureur die dit weekend jarig was. 'Verstappen is een sportman pur sang. Hij heeft gewoon de mentaliteit om alles te willen winnen. Hij doet altijd wel nonchalant en hij zegt dat hij het per race bekijkt, maar het hele doel van Max en Jos Verstappen is wereldkampioen worden. Die jongen is 25 geworden, dus hij heeft echt wel in het hoofd dat hij al die records kan pakken.'

'Het is allemaal niet te controleren'

De start van het weekend was voor Red Bull Racing wat onrustig, vanwege het verhaal dat naar buiten kwam over dat het team een mogelijke straf zou krijgen voor het overschrijden van het budgetplafond. 'Het is allemaal niet meer te traceren', vertelt Albers daarover. 'De kosten van het spuiten van de auto kan je op het marketingbudget gooien. Waar houdt het op? Straks zeg je dat de marketingmensen de koppeling nodig hebben voor een uitleg, waardoor die is betaald door de marketingafdeling.'

De voormalig coureur denkt dat meerdere teams gebruikmaken van hun klantenteams. Ferrari gebruikt bijvoorbeeld Haas geeft hij aan. 'Ferrari kan bepaalde opdrachten geven voor de windtunnel. Dat zou Red Bull ook wel gedaan hebben met AlphaTauri. Hoe weet je zeker dat Mercedes geen straatauto heeft ontwikkeld met elektrische motoren die ze gaan inzetten in de Formule 1?' Albers ziet dan ook niet het nut in van het budgetplafond. 'Het is helemaal niet te controleren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws