De Formule 1 kent de laatste tijd ontzettend drukke en rumoerige tijden, al mogen we niet vergeten dat er inmiddels ook weer actie op de baan te zien is. Tom Coronel, Ho-Pin Tung en Ernest Knoors blikken tijdens de Viaplay Shakedown terug op de eerste twee vrije trainingen, maar bespreken ook de recente controverse rondom FIA-president Mohammed Ben-Sulayem én vellen een oordeel over de toekomst van Max Verstappen.
De laatste weken wordt er, gezien alle controverse omtrent de zaak van Christian Horner, met regelmaat gespeculeerd over de toekomst van Verstappen. Blijft hij bij Red Bull Racing, of maakt hij nog voordat zijn contract afloopt de overstap naar Mercedes? Tung sluit zich vooral aan bij wat Lewis Hamilton eerder zei over de situatie. ‘Dat klopte zeker en het is ook heel belangrijk om te onthouden dat Red Bull momenteel de beste auto heeft. Dat proberen ze in eerste instantie zo te houden, maar ze proberen ook iedereen daaraan te herinneren. Want Max zal altijd de beste auto kiezen.’
Volgens Knoors was het in ieder geval niet verrassend dat Verstappen een bepaalde clausule in zijn contract lijkt te hebben, al keek Coronel er niet vreemd van op dat de Nederlander het nog zou overwegen om de overstap te maken. ‘Natuurlijk is Mercedes een serieuze optie! Je mag je oude schoenen nooit weggooien voordat je nieuwe hebt, dus het contact tussen de familie Verstappen en Mercedes is zeker goed.’ Toch denkt de coureur dat de doorslaggevende factor een andere oorzaak zal hebben: ‘Als alles uit elkaar valt betekent dat dat iedereen vertrekt of dat de Ford-motor van 2026 niet goed zal zijn. Daar zal het om gaan.’
Eerste twee vrije trainingen voorspellen spannend raceweekend
Toch moesten de drie heren al snel weer terug naar de orde van de dag, want er werd ook gewoon geracet in Saoedi-Arabië. De snelste tijd van Fernando Alonso tijdens de tweede training toonde volgens Tung in ieder geval wel aan dat Aston Martin goed op weg lijkt te zijn. ‘Het lek is echt nog niet boven, want als je de data van de eerste training zag merkte je wel op dat hij snelheid verloor aan het einde van het rechte stuk. Maar dat ze een goede auto hebben staat buiten kijf.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens Knoors heeft de Britse renstal het gat met de top wel verkleind, al maakt het uiteindelijk niet zoveel verschil. ‘Het is wel verrassend, al zag je in Bahrein al wel dat ze de afstand tot poleposition gehalveerd hebben ten opzichte van 2023. Maar hun positie was alsnog slechter in vergelijking met vorig jaar, want die auto is wel verbeterd maar de concurrentie stond ook niet stil.’ Volgens Coronel zal het dit raceweekend echter allemaal draaien om de risico’s die de coureurs nemen: ‘De hele combinatie moet op dit circuit kloppen, al kan je dat gewoon opbouwen gaandeweg het weekend.’
Volgens Knoors zou het niet vreemd zijn als het tijdens de race allemaal dicht bij elkaar komt te zitten. ‘Het wordt echt wel interessant omdat alles zo dicht bij elkaar zit, dus het zal echt gaan om de beste vorm. Max zal dé coureur zijn die iedereen moet verslaan, maar Red Bull heeft niet die dominantie van vorig jaar. Max zal wel de nummer één zijn, maar de concurrentie zit hem op de hielen.’ Ook Tung ziet het wel gebeuren dat de rangorde er in Saoedi-Arabië heel anders uit komt te zien. ‘Het is een heel ander circuit ten opzichte van Bahrein, dus het is echt wel mogelijk dat alles door elkaar gehusseld wordt.’
De tekst gaat verder onder de afbeeling.
FIA-president maakt er ook een potje van
Tot slot kwam, voorafgaand aan het raceweekend in Saoedi-Arabië, ook nog naar buiten dat FIA-president Ben-Sulayem niet helemaal volgens de regels heeft gehandeld tijdens de editie van vorig jaar, in verband met de teruggedraaide straf van Alonso. Volgens Tung zat de fout echter niet in de actie zelf, maar in het zich bemoeien met de verkeerde zaken door Ben-Sulayem. ‘De acties van Aston Martin sloten op dat moment perfect aan bij de reglementen, dus ik vind het persoonlijk wel mooi dat de op papier machtigste persoon van de FIA geen invloed heeft op het sportieve gedeelte.’
Toch is het volgens Knoors alsnog een kwalijke zaak dat dit soort situaties aan het licht moeten komen. ‘Het feit dat de FIA-president het besef niet heeft dat hij zich niet met dit soort dingen moet bemoeien is simpelweg een blamage voor de FIA.’ Coronel denkt echter wel te weten waarom het al langer rommelt bij de FIA. ‘De FOM (Formula One Management, het commerciële deel van de sport, red.) gaat natuurlijk niet zo goed met de FIA, dus daar zal een groot deel wel vandaan komen.’
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties