Voorbeschouwing GP Abu Dhabi | Verstappen kijkt aan tegen Mercedes-streak Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Abu Dhabi | Verstappen kijkt aan tegen Mercedes-streak

Voorbeschouwing GP Abu Dhabi | Verstappen kijkt aan tegen Mercedes-streak

Zoals altijd blikken we bij F1Maximaal vooruit op de aankomende race in de Formule 1. Dit weekend staat alweer de laatste race van het unieke seizoen 2020 op de planning. Zoals gepland eindigt dit seizoen met de Grand Prix van Abu Dhabi. De hoofdprijzen zijn al verdeeld, maar voor een aantal coureurs staat er op het circuit van Yas Marina nog wel wat op het spel. Check hier de voorbeschouwing van F1Maximaal en praat mee!

Abu Dhabi staat sinds 2010 op de kalender en is sinds 2014 de vaste afsluiter van het Formule 1-seizoen. Vanaf 2014 heeft Mercedes telkens de winst naar zich toegetrokken. Het circuit is ontworpen door Hermann Tilke, in zijn ontwerp heeft hij de nadruk gelegd op het bevorderen van inhaalacties. Met verschillende soorten bochten en lange rechte stukken heeft het circuit niet een eenduidig karakter. De baan in Abu Dhabi zorgt niet altijd voor de meest spannende races, maar heeft wellicht wel het meest opvallende decor van de kalender.

Het circuit heeft namelijk van alles wat, verdeeld over de drie sectoren. De eerste sector opent het circuit met een aantal snelle en medium snelle bochten. Het tweede deel bestaat uit snelle rechte stukken en harde inremzones. Met name het lange rechte stuk tussen bocht 7 en 8 is een plek waar we veel inhaalacties kunnen verwachten. Hier zullen de coureurs het fysiek het zwaarste hebben, met krachten van maximaal 5,6 G. Hiermee is bocht 8 een van de zwaarste bochten op de kalender. De afsluitende derde sector volgt de kustlijn en lijkt op het stratencircuit van Monaco, inclusief de langzame bochten.

De afstelling van de auto zal moeten passen bij de vele verschillende aspecten van het circuit. Te veel downforce zorgt wel voor snelle bochten in de derde sector, maar aan de andere kant verlies je dan veel snelheid op de lange rechte stukken. Coureurs kunnen met de afstelling van hun auto veel kanten op. De afstelling zal vooral afhangen van de bestaande kwaliteiten van de teams; Red Bull Racing zal haar gebrek aan topsnelheid moeten compenseren met relatief meer downforce dan Mercedes.

Wat betreft de banden is het circuit van Yas Marina erg vriendelijk. Het asfalt is glad en geeft een goede tractie aan de auto's. Pirelli heeft ook gekozen om de drie zachtste compounds mee te nemen naar Abu Dhabi. Dit is dezelfde samenstelling als vorig jaar. De bandenleverancier verwacht dat het relatief nieuwe circuit niet te zwaar zal zijn voor de banden. De race wordt in principe dus niet gereden met bijzonder hoge downforce-leves en er zijn weinig hele stevige remzones.

Bij het onderhouden van de banden tijdens de race zal de temperatuur een rol spelen. Doordat de race begint in de zon maar eindigt in het donker, zit er tot 15 graden verschil in de temperatuur van het asfalt aan het begin en het einde van de race. Dit zal invloed hebben op de slijtage van de banden. Vorig jaar reden Lewis Hamilton en Max Verstappen naar de eerste twee plekken met een eenstopper, net als bijna twee derde van het veld. De banden kunnen dus lange stints aan op de gladde baan in Abu Dhabi.

Kansen voor Verstappen en Red Bull

Hoewel Mercedes hier al enkele jaren met de scepter zwaait, doet Red Bull het niet slecht in Abu Dhabi. Verstappen werd vorig jaar tweede, achter Lewis Hamilton. Hoewel het op woensdag nog niet duidelijk is of Hamilton gaat racen, geeft dit de Nederlander perspectief voor de race van aankomend weekend en kan hij hier wellicht zijn eerste overwinning in Abu Dhabi behalen.

De hoofdprijzen voor het seizoen zijn al vergeven, maar Verstappen heeft nog uitzicht op de tweede plek in het kampioenschap. Met de laatste race in het vooruitzicht moet hij zestien punten goedmaken ten opzichte van Valtteri Bottas. Hiervoor moet hij wel op het podium eindigen en zal er met Bottas iets bijzonders moeten gebeuren waardoor de Fin flink wat punten laat liggen.

Maar zelfs dan is het nog een rekensom en is de coureur van Red Bull vooral afhankelijk van de plek waar Bottas eindigt. Een overwinning geeft Verstappen de meeste ruimte, Bottas mag dan tot P6 eindigen. Al hij tweede wordt, moet de Mercedes-man hoger dan de negende plek eindigen om de Nederlander voor te blijven. Als Verstappen derde wordt, moet hij ook de snelste ronde rijden en Bottas buiten de punten blijven om aanspraak te maken op de tweede plek in het kampioenschap.

Spanning in het middenveld

Bij de teams in het middenveld is het ook nog spannend. Drie teams maken nog aanspraak op de derde plek bij de constructeurs: Racing Point, Renault en McLaren. Racing Point heeft goede zaken gedaan door in de vorige race met twee auto’s op het podium te finishen, terwijl de eerste race in Bahrein eindigde met twee uitvallers de Britse renstal. Alles ligt dus nog open voor de drie teams, want McLaren en Renault volgen op korte afstand.

Kans op revanche voor Russell

Mercedes heeft al beslag gelegd op de constructeurstitel en de coureurstitel met Hamilton. Toch is het nog onduidelijk of de zevenvoudig wereldkampioen zelf aan de startlijn verschijnt. Dan zou het een herkansing betekenen voor George Russell om een goed resultaat neer te zetten in de Mercedes, na de pech die hij vorige race had. Daarmee zou hij kunnen bewijzen dat hij thuishoort bij het topteam, misschien komend seizoen al.

Albon moet zich bewijzen

Ook Red Bull heeft zijn team voor volgend jaar nog niet rond. Alexander Albon is nog niet zeker van zijn plek bij het team. Abu Dhabi is de laatste kans voor de Thai om te laten zien dat hij zijn plek verdient naast Verstappen. Hij staat nu achtste in het kampioenschap en een goed resultaat zou hem uitzicht geven op de vijfde, misschien zelfs de vierde plek in het kampioenschap. Dit kan voor de Thai belangrijk zijn om zijn plek in de Formule 1 te behouden.

Hoewel er geen grote prijzen meer te verdelen zijn is er nog genoeg reden voor de coureurs en teams in het middenveld om alles te geven tijdens deze laatste race. Het gevarieerde circuit vereist een goede topsnelheid en een goede balans in de bochten, dat geeft genoeg ruimte voor spektakel. Oftewel, genoeg reden om te kijken naar GP van Abu Dhabi dit weekend.

Onze redacteurs verwachten weer een Mercedes-feestje

Zoals altijd vragen we ook twee van onze redacteurs wat zij verwachten van de race. Bij deze laatste race zijn Gino Haverkamp en David Boorsma aan de beurt. Hoewel er nog niet duidelijk is wie een van de Mercedessen zal besturen, verwachten zij beiden toch wel een overwinning voor de Duitse bolides.

Gino: 'Zelf verwacht ik een typische Grand Prix van Abu Dhabi: mosterd na de maaltijd. Het is een race die vaak nergens meer over gaat en hoewel vaak wordt gezegd dat coureurs niets te verliezen hebben, zie ik dat bijna nooit terug in hoe er gereden wordt. Ik denk ook dat veel afhangt of Hamilton mag rijden of niet. Het geeft toch een wat interessantere strijd binnen Mercedes als Russell weer mag opdraven. Sowieso verwacht ik dat een Mercedes wint. Dat is hier standaard sinds 2014.'

David: 'Ik verwacht dat als Hamilton weer mee mag doen de race weer erg saai zal worden. Hij is alleen nog steeds niet negatief getest naar mijn idee. Ik verwacht dan ook dat Russell wederom in de auto zal zitten. In dat geval zou hij kunnen laten zien dat het geen toeval was dat hij zo sterk reed afgelopen zondag. Voor Red Bull denk ik dat Max weer genoegen moet nemen met een P3, Albon zien we niet terug in de top 10.'

Door Bas Wijnsouw, met dank aan Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws