Waarom Mercedes zich zorgen moet maken over de RB16B in Hongarije Formule 1
Formule 1

Waarom Mercedes zich zorgen moet maken over de RB16B in Hongarije

Waarom Mercedes zich zorgen moet maken over de RB16B in Hongarije

Mark Hughes, de technische redacteur van Formula 1, denkt dat Red Bull Racing sterk voor de dag gaat komen in Hongarije. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez heeft de afgelopen weken op technisch gebied naar een model toegewerkt dat met name in de trage bochten effectief is. Laat het nou net zo zijn dat de Hungaroring, het circuit waarop de Grand Prix van Hongarije verreden wordt, aan trage bochten geen tekort heeft.

Red Bull is op zoek gegaan naar houvast in de tragere bochten van de circuits en wist deze houvast te vinden in aanpassingen van de vloer. Hiermee begonnen ze op de Red Bull Ring en op Silverstone zagen we verdere wijzigingen, waarvan foto's hier te vinden zijn. 'Sinds de updates die gekomen zijn tijdens de twee races in Oostenrijk oogt de Red Bull met name in de trage bochten sterk. In Silverstone kwamen ze met verdere verbeteringen aan de vloer van Verstappen', laat Hughes weten.

'Kleine, driedubbele deflectors bevonden zich aan de achterkant van de vloer (ter hoogte van het Honda-logo, red.). Dit is een onconventionele oplossing die we verder bij nog geen enkele auto gezien hebben en volgt de introductie van de haaientanden-diffuser', aldus de analyse van de technicus. Die haaientanden-diffuser moet er vooral voor zorgen dat de diffuser op alle rijhoogtes effectief is. De achterkant van de Red Bull ligt immers relatief hoog.

Red Bull op zoek naar downforce

De deflectors die recent toegevoegd zijn aan de RB16B hebben als primair doel om de luchtstromen onder de auto binnen de vloer te houden. Zodoende wordt meer downforce gegenereerd dan wanneer Red Bull zonder deze details aan de vloer aan zou treden. Met name voor Red Bull zou deze oplossing nuttig zijn, gezien de rijhoogte van de bolide van Oostenrijkse makelij relatief hoog ligt ten opzichte van die van concurrent Mercedes.

Hughes: 'Met die grotere mate van rake kan het zijn dat de vloer aan de achterkant moeite had met het vasthouden van de energie (in essentie downforce, red.) die gegenereerd wordt door de vloer. Daar kunnen deze vleugeltjes een oplossing voor zijn.' Voor de Hungaroring is deze toevoeging van Red Bull veelbelovend. Het Hongaarse circuit staat erom bekend dat het downforce-intensief is. Niet geheel onterecht noemt Hughes het dan ook 'Red Bull-terrein'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws