Winters weekoverzicht | Hamilton tekent bij Mercedes, Alonso betrokken bij ongeluk Formule 1
Formule 1

Winters weekoverzicht | Hamilton tekent bij Mercedes, Alonso betrokken bij ongeluk

Winters weekoverzicht | Hamilton tekent bij Mercedes, Alonso betrokken bij ongeluk

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: In dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe week in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de Formule 1-wereld? Check hier het in het winters weekoverzicht van F1 Maximaal!

TIP: Klik op de URL-links om naar het desbetreffende nieuwsartikel te gaan.

Maandag 8 februari: Hamilton tekent voor één jaar bij

Het grootste nieuws van afgelopen week verscheen maandagochtend, toen Mercedes bekendmaakte dat Lewis Hamilton heeft bijgetekend voor het 2021-seizoen. De langverwachte contractbevestiging maakte veel los in de Formule 1-wereld, want er was veel te doen om de verlenging. Veel journalisten en kenners speculeerden volop over een breuk tussen de twee partijen, maar uiteindelijk kwam een verlenging er toch van. Wel tekent Hamilton 'maar' voor één jaar bij, wat betekent dat hij voor 2022 een vrij man is.

Ook verschafte Mercedes duidelijkheid over de al dan niet aanwezige 'Verstappen-clausule' in het nieuwe contract van Hamilton. Volgens meerdere media zou Hamilton namelijk een clausule hebben geëist waarin opgenomen wordt dat Max Verstappen niet naar Mercedes kan zolang Hamilton er een stoeltje heeft. Met die clausule zou Hamilton willen voorkomen dat hij naast de Nederlander komt te rijden. Volgens Mercedes zijn die geruchten echter 'onzin' en is er geen sprake van een Verstappen-clausule.

Dinsdag 9 februari: Mogelijke sprintraces in 2021 een derde van de raceafstand 

Dinsdag werd er meer informatie gelekt over het format van de mogelijke sprintraces in 2021. De FOM (Formula One Management, red.) zou bij drie Grands Prix willen experimenteren met een nieuw raceweekend, waarbij er sprake is van twee races. Allereerst zou de extra sprintrace een derde van de raceafstand gaan bedragen en ook werd bekend dat alleen de acht hoogst geëindigde coureurs in de sprintrace zouden punten toebedeeld krijgen. Of het plan uiteindelijk doorgang gaat vinden is onduidelijk, want er zijn maar liefst 28 van de 30 stemmen nodig.

Ook werd het eerste bezoek van Sergio Perez aan de Red Bull-fabriek in Groot-Brittannië uitgebreid in beeld gebracht. Daarbij kwam ook de Mexicaan lang aan het woord. De nieuwe teamgenoot van Verstappen had het met name over ingenieur Adrian Newey. 'Newey maakt gebruik van een enorm tekenbord en altijd als je langs zijn kantoor loopt, is hij aan het ontwerpen', zei hij. 'Hij weet precies wat coureurs willen. Als je met Adrian praat, is het net alsof je met een coureur in gesprek bent.'

Woensdag 10 februari: FOM wil naar Portugal, maar stopt met regenboogvlaggen

Afgelopen woensdag doken er verschillende geruchten op over een mogelijk nieuwe Grand Prix van Portugal in 2021. De race werd in 2020 al verreden en bleek een erg geschikte locatie voor een Formule 1-Grand Prix. In de 2021-kalender bestaat nog altijd een gat tussen de derde en vierde wedstrijd en dus wil de FOM dat graag opvullen met een raceweekend in Portugal. De geruchten werden naderhand door de FOM bevestigd. Alleen enkele administratieve details zouden een nieuwe Grand Prix van Portugal, die zal worden gehouden op 2 mei, in de weg zitten.

Daarnaast werd bekend dat de Formule 1 in 2021 een klein stapje terug doet in de strijd voor meer diversiteit. De FOM zou voor 2021 de regenboogvlag, die in 2020 volop aanwezig was, niet meer willen gebruiken. Ook het knielmoment voor de race verdwijnt mogelijk tijdens de raceweekenden. Het nieuws maakte veel mensen op sociale media boos, zij vinden dat de gebaren in 2020 juist een stap in de goede richting waren.

Donderdag 11 februari: Red Bull krijgt motorenbevriezing voor elkaar, Alonso aangereden op de fiets

Red Bull Racing kreeg donderdag eindelijk waar het al maanden op had gehoopt: Een 'bevriezing' van de motorontwikkeling vanaf 2022. Het team van Verstappen gaat vanaf volgend jaar zelf de motoren ontwikkelen en produceren, omdat Honda uit de sport stapt. Hiervoor moet wel de ontwikkeling stoppen, omdat men anders niet meer bij kan blijven met Mercedes, Ferrari en Renault. Om Red Bull te behouden in de Formule 1 stemden alle teams donderdag unaniem in met het voorstel. Hierdoor mogen teams na dit jaar hun motoren niet meer verbeteren tot en met 2026.

Fernando Alonso was donderdag betrokken bij een fietsongeluk, toen hij in Zwitserland werd aangereden door een auto. Het nieuws was voor velen even schrikken, want de wintertests in Bahrein staan voor de deur. Gelukkig bleek het letsel van de Spanjaard enigszins mee te vallen en de coureur kampt mogelijk 'slechts' met gebroken tanden en een kaakblessure. Zodoende verwacht Alpine hem 'gewoon' in de auto tijdens de wintertests.

Vrijdag 12 februari: Pirelli-banden 2021 zullen anders aanvoelen

Helmut Marko liet op vrijdag weten dat Red Bull opzoek is naar een titelsponsor voor haar nieuwe motor in 2022. Het team gaat haar krachtbron zelf produceren en dus kan het geld vangen door een naam te koppelen aan de motor. Red Bull deed dit al eens eerder, toen horlogemerk TAG Heuer gekoppeld werd aan de naam van de Renault-motor in de auto van Verstappen.

Ook gaf Mario Isola, directeur van bandenleverancier, aan F1Maximaal aan dat de nieuwe banden voor 2021 anders zullen aanvoelen voor Formule 1-coureurs. 'De structuur is komend jaar zeker verschillend, zal voor wat meer onderstuur zorgen en de banden zijn wat zwaarder. Daarom hebben we de teams de mogelijkheid gegeven om ze alvast uit te testen zodat ze weten wat ze kunnen verwachten voorafgaand aan de wintertests in Bahrein', zei de Italiaan.

Zaterdag 13 februari: Verstappen kan vertrekken als RB16B tegenvalt

Zaterdag kwam Helmut Marko met opmerkelijke quotes naar buiten. De invloedrijke adviseur van Red Bull liet weten dat Verstappen in 2021 de deur uit kan lopen bij zijn team als de auto niet competitief genoeg is. Zodoende is de Limburger bij een slechte auto vrij om naar een ander team te gaan aan het einde van het jaar. 'Het antwoord is 'ja': er is een prestatieclausule. Ik wil daar niet in details over treden, maar het gaat er min of meer om dat Verstappen races moet kunnen winnen en ook moet kunnen strijden voor het wereldkampioenschap', zegt Marko.

De quotes van Marko zette de deur wagenwijd open voor speculaties, die binnen de kortste keren volgden. Het feit dat Hamilton voor maar één jaar heeft getekend betekent namelijk dat, mocht de RB16B in 2021 tegenvallen, Verstappen in feite kan overlopen naar de concurrent waarbij hij Hamilton dan zou kunnen vervangen. Anderzijds aast Mercedes-protegé George Russell ook op een stoeltje bij de wereldkampioenen.

Zondag 14 februari: Haas op het nippertje binnenboord gebleven

Zondag liet weten dat het team van Haas in alle opzichten is gered door de intrede van het budgetplafond vanaf dit jaar. 'Zonder de nieuwe verdeling van het prijzengeld, maar vooral het budgetplafond, zouden wij niet meer in de Formule 1 rijden dit jaar', vertelde de teambaas. 'Het had geen zin meer om geld te blijven pompen in ons Formule 1-project, want de 'grote' teams zouden altijd meer uitgeven. We staarden altijd naar een diepe put waarin het geld verdween. Met de nieuwe regels hebben we meer perspectief.'

Volg jij F1Maximaal al op Instagram?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws