Wolff en Seidl willen een verplicht roulatiesysteem: 'Werkdruk is te groot' Formule 1
Formule 1

Wolff en Seidl willen een verplicht roulatiesysteem: 'Werkdruk is te groot'

Wolff en Seidl willen een verplicht roulatiesysteem: 'Werkdruk is te groot'

Het wordt steeds moeilijker om de Formule 1 draaiende te houden. De sport blijft groeien wat het aantal races betreft en het vele reizen begint voor het personeel een steeds grotere logistieke uitdaging te worden. Mercedes-teambaas Toto Wolff en McLaren-teambaas Andreas Seidl hopen daarom dat er reglementen komen voor personeelsroulatie in 2022.

Tijdens een bespreking op het circuit van Sochi kwamen de hoge werkdruk, het grote aantal races en de daarvoor geformuleerde maatregelen opnieuw aan de orde. Het ging in die bespreking, met onder anderen de beide teambazen, vooral over het rouleren van races en personeel.

Wolff is overwegend tevreden met de aanpak van Stefano Domenicali, de CEO bij Liberty Media. 'Hij is op het moment de beste persoon in deze rol om de werkdruk voor ons als teams in evenwicht te brengen. Hij heeft een team geleid en kent de druk die wij hebben. Die is enorm, vooral op de monteurs die ruim van tevoren op het circuit moeten zijn', opent Wolff tegenover Autosprint.it.

Roulatieschema nodig voor verlagen werkdruk

'We hebben zelf een roulatieschema om die druk wat weg te nemen van onze medewerkers. Maar ik denk dat we met een innovatief idee moeten komen en rotatie binnen de teams en de races zo veel mogelijk verplicht moeten maken', legt Wolff uit.

Ook Andreas Seidl, teambaas bij McLaren denkt dat het nodig is om zo vele mogelijk te roteren met personeel en races. 'Onze positie hebben we altijd al duidelijk gemaakt. We moeten de juiste balans vinden tussen de zakelijke belangen die er zijn, en de werkdruk die we neerleggen op onze medewerkers. Het is daarbij funest dat we een kalender opbouwen met twintig races', vertelt Seidl over zijn standpunt.

Circuits nodig om te rouleren

Seidl vindt dat circuits daarin ook flexibel moeten zijn. 'We kunnen daarnaast ook kijken of er binnen die twintig races gerouleerd kan worden met circuits. Zo kunnen we beschikbaar blijven voor nieuwe markten', gaat de McLaren-teambaas verder. Hij denkt wel dat Domenicali alles op rolletjes zal krijgen. 'We hopen dat hij hier rekening mee houdt. We hebben er in ieder geval vertrouwen in dat het goed al komen', sluit Seidl af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws