Wolff wijst met vinger en heeft geen spijt: 'Meeste teams voldeden niet aan de test' Formule 1
Formule 1

Wolff wijst met vinger en heeft geen spijt: 'Meeste teams voldeden niet aan de test'

Wolff wijst met vinger en heeft geen spijt: 'Meeste teams voldeden niet aan de test'

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft uitgebreid teruggeblikt op de diskwalificatie van Lewis Hamilton in de Verenigde Staten. De Oostenrijker heeft geen spijt van de riskante keuze, en geeft aan dat hij niks anders zou doen als hij het opnieuw mocht proberen. Daarnaast wees hij met de vinger naar de concurrentie, en gaf hij toe dat Mercedes veel tijdsvoordeel uit de lage rijhoogte haalde.

'Het was een interessante sessie voor ons. We hebben het hele testprogramma kunnen afwerken. Dat is niet ideaal voor de rondetijden, maar het was wel nodig. We hebben vooral veel metingen verricht met de plank en de rijhoogte', zo wijst Wolff bij Sky Sports F1 lachend naar de diskwalificatie van Lewis Hamilton in de Verenigde Staten.

George Russell ontbrak vandaag, omdat elke coureur één keer per seizoen een vrije training het stuur moet overgeven aan een debutant. Die debutant was Frederik Vesti, de nummer twee in het Formule 2-kampioenschap. Zelf heeft Wolff er geen problemen mee. 'Iedereen moet het een keer doen, en Fred (Vesti, red.) werkte een testprogramma af. Daarom kon hij geen goede rondetijden neerzetten, en dat is zonde, maar het maakt deel uit van het programma', zo wordt de negentiende en laatste tijd van de Deense reservecoureur uitgelegd.

Mercedes zocht de limiet in Austin op

Vervolgens wordt er nog uitgebreid teruggeblikt op de diskwalificatie van Hamilton op het Circuit of the Americas. 'Het probleem bij een sprintweekend is dat je de auto niet kan aanpassen na de vrijdag, als de auto's in parc fermé gaan. Op zaterdag kwamen we er wel al achter dat we op de limiet zouden zitten, maar we dachten dat we nog wel wat marge hadden. In de sprintrace gebruikten we namelijk een aantal ronden DRS, en dat zorgt ervoor dat de auto op het asfalt stuitert. Het mocht gewoon niet zo zijn', concludeert de Oostenrijker.

Volgens verschillende geruchten zou de plank onder de W14 van Hamilton zelfs nog maar zeven millimeter dik zijn geweest. De plank is bij aanvang van de race tien millimeter dik, en mag maximaal één millimeter slijtage vertonen, maar bij Mercedes zou de slijtage dus maar liefst drie millimeter geweest zijn. Ondanks het risico, dat na de zaterdag duidelijk werd, overwoog Wolff geen start uit de pitstraat: Aston Martin begreep niet waarom de auto zo langzaam was, en wilde de afstelling omgooien, maar dat was bij ons niet het geval.'

Wolff denkt dat concurrenten de dans ontsprongen

Charles Leclerc werd ook gediskwalificeerd, terwijl alleen de auto's van Max Verstappen en Lando Norris goedgekeurd werden op basis van de slijtage van de plank onder de auto. Wolff heeft de nodige gesprekken gevoerd met collega's, en denkt dat veel van de overige zestien coureurs ook risico liepen. 'Ja, dat is de feedback die we van de andere teams en coureurs kregen. De consensus is dat de meeste teams waarschijnlijk niet aan die test voldeden. Wij hebben veel downforce, en dan raak je de hobbels wat sneller.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

m393333
Volgens Wolff had Hamilton pech, en ontsnapten veel anderen aan diskwalificatie.

Spijt heeft de Oostenrijkse teambaas niet van zijn riskante keuze. 'Achteraf zou ik hetzelfde doen, en de diskwalificatie pakken. Het is beter om zo voor de zege te vechten dan als derde of vierde te eindigen.' Een herhaling van de problemen verwacht hij niet: 'Dit was specifiek voor dit circuit en ook vanwege het sprintweekend. Nu hebben we de data, en kunnen we het een en ander aanpakken.'

Geen fan van sprintraces

Wolff sloot zich aan bij de woorden van Verstappen, die geen fan is van de sprintweekenden. 'Je moet Stefano (Domenicali, red.) steunen in keuzes die goed zijn voor de sport, maar ik houd niet van het sprintweekend. Je haalt de spanning voor de zondag weg, dus ik zou liever helemaal geen sprintraces hebben', geeft de teambaas te kennen.

Hamilton had de snelheid in Austin flink te pakken, en Wolff geeft toe dat dit veel te maken had met de rijhoogte, die dus te laag was om de plank in leven te houden. 'Elke millimeter lager levert heel veel tijd op met deze auto's met grondeffect. De rijhoogte is het belangrijkste bij de afstelling.' Verstappen gaf juist toe dat Red Bull Racing te conservatief was geweest, en dus was de goede snelheid van Hamilton grotendeels te verklaren door de lage rijhoogte.

Wolff geeft de hoop op een zege in 2022 nog niet op. 'Mexico en Interlagos lijken goede circuits voor ons, maar dit seizoen vielen we elke keer tegen als we dat dachten, dus dit zeg ik liever niet te hard.' In 2022 leverde de Grand Prix in Brazilië de enige overwinning van het seizoen op voor Mercedes. Russell pakte daar zijn vooralsnog enige zege.

Bekijk de Grand Prix van Mexico live via F1TV of Viaplay!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws