Zandvoort-directeur wil de wereld laten zien wat ze waard zijn: 'Zandvoort moet in je top drie staan' Formule 1
Formule 1

Zandvoort-directeur wil de wereld laten zien wat ze waard zijn: 'Zandvoort moet in je top drie staan'

Zandvoort-directeur wil de wereld laten zien wat ze waard zijn: 'Zandvoort moet in je top drie staan'

Imre van Leeuwen, de directeur van het Circuit Zandvoort geeft aan dat ze alles uit de kast halen om de Grand Prix van Nederland goed op de kaart te zetten. Dit doen ze onder andere met stroopwafels en koffie, die bij McLaren-coureur Daniel Ricciardo al goed in de smaak vielen, en met entertainment. De Grand Prix van vorig jaar bewees al dat de organisatie een aardig feestje in de duinen kan bouwen. Volgens Van Leeuwen moet Zandvoort in de top drie van races staan die iemand wil bezoeken.

Naast zijn rol als een van de directeuren van het circuit is Van Leeuwen ook een kopstuk van het sportmarketingbureau Sportvibes. 'Een lokale promotor hangt er vaak maar een beetje bij, maar wij proberen zelf initiatief te tonen en dingen neer te zetten die worden opgepakt door de FOM of de teams in de paddock. Zoals Ricciardo met de stroopwafels', vertelt Van Leeuwen bij NOS. McLaren liet ook deze week een video zien waarin ze een stroopwafel van de kombocht naar beneden lieten rollen om te tonen hoe stijl de banking van Zandvoort is.

Daarnaast moet de Grand Prix van Nederland drie dagen lange volle bak entertainment zijn. De directeur van Zandvoort verwijst naar de race in Barcelona, waarbij er vrijwel alleen geracet wordt. Van Leeuwen vindt dat de Nederlandse Grand Prix voor zowel de bezoeker als de televisiekijker een feestje moet zijn. 'Mensen betalen een best bedrag voor een kaartje, dan wil je minder afhankelijk zijn van het succes op de baan en toch wat bieden als het sportieve tegenvalt', legt Van Leeuwen uit. De optredens van onder andere Emma Heesters en Kriss Kross Amsterdam maken onderdeel uit van het entertainment programma.

'Er is wel Europese concurrentie, maar we willen zowel Nederlandse als internationale fans trekken'

'We willen aan de rest laten zien: als je een raceweekend wilt bezoeken, dan moet je naar Zandvoort gaan. Zandvoort moet in je top drie staan', zegt Van Leeuwen. 'Races als Miami and Las Vegas zijn voor de gemiddelde Europeaan wat te duur. We hebben wel Europese concurrentie, maar we willen zowel Nederlandse als internationale fans trekken.' Volgens hem hebben de organisaties achter de Grands Prix van Spa en Monza niet zoveel verstand van marketing. Daarom is er naast de racerij om niet veel te kijken.

'Als sportmarketeers beslissen we dat er artiesten moeten komen', legt de directeur uit. 'Achter de schermen hier denken we daar zo over. In Mexico had je ook zo'n promotor. Daarom zit een weekend in Mexico ook vol met entertainment.' Terwijl Van Leeuwen erg ambitieus is het geen doel om de Grand Prix van vorig jaar te overtreffen. Het verschil tussen de edities is juist goed. 'Als het elk jaar gaat zoals het jaar ervoor, willen mensen dan opnieuw komen? Het wordt spannend als je strijd hebt, nieuwe dingen onderneemt, als het een keer regent. Daarvan krijgt een evenement karakter en kun je mensen jaren lang vasthouden', aldus Van Leeuwen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws