Lammers ziet grote belangstelling bij kaartverkoop Zandvoort: 'Niet altijd even makkelijk' Interviews
Interviews

Lammers ziet grote belangstelling bij kaartverkoop Zandvoort: 'Niet altijd even makkelijk'

Lammers ziet grote belangstelling bij kaartverkoop Zandvoort: 'Niet altijd even makkelijk'

De Grand Prix van Nederland blijft langer op de F1-kalender, zo maakte de F1-leiding onlangs bekend. Het contract werd tot 2025 verlengd, waardoor de Nederlandse F1-fans ook voor de komende edities weer massaal mogen uittrekken naar de kustplaats. Op het eerste oog lijkt alles koek en ei te zijn, maar op de achtergrond spelen nog enkele problemen. F1Maximaal gaat met de sportief directeur van de GP van Zandvoort, Jan Lammers, in gesprek over het toekomstperspectief, de uitdagingen en positieven.

De Grand Prix van Zandvoort ontving de afgelopen twee jaar lof alom. Het management van de Formule 1, teams, coureurs en fans zijn allemaal uitzinnig over het evenement in de Nederlandse badplaats. Geen wonder dat het aflopende contract werd verlengd tot 2025. De cijfers en feiten stellen niet teleur en maken de 'Dutch Grand Prix' tot een succes. Te midden van alle lof zijn er echter ook enkele uitdagingen die op de achtergrond spelen. Zo stelde de coalitie van Zandvoort onlangs voor een vermakelijkheidsbelasting in te voeren. De bedoeling hiervan is om de stijgende kosten rondom het evenement op te vangen. Deze zogenaamde 'funtaks' is vooralsnog slechts een idee, maar de organisatie van de Zandvoort GP is er niet blij mee op zijn zachtst gezegd.

Desondanks wil Lammers zich vooral richten op de positieven. 'Laten we bij de funtaks vooral ook in ons achterhoofd houden dat het iets is wat overwogen wordt, maar nog zeker niet definitief is. Wij vinden het natuurlijk een heel slecht en immoreel idee. Een organisatie die zoiets moois weet neer te zetten zonder overheidssteun en de regio zo veel brengt, moet niet worden gedwongen meer te betalen. We hebben met ons evenement iets van 60 à 70 miljoen in de zakken van ondernemers weten te brengen, en ook de fans hebben wat bijgedragen aan de gemeente. Dat je dan als gemeente nog meer wilt, vinden wij geen goed idee.'

'Het glas is bij ons altijd halfvol'

De sportief directeur benadrukt dat deze belastingen echter niet de dominante situatie vormen. 'Zelf zou ik natuurlijk zeggen - in het kader van 'het glas is halfvol'- dat we superblij zijn dat we onze positie, zoals die nu is, eruit hebben kunnen onderhandelen', zo doelt Lammers op alle hobbels en pittige onderhandelingen die de afgelopen jaren zijn beslecht. 'Onze focus ligt natuurlijk gewoon op de hoofdzaak en dat is dat we weer een mooi evenement mogen organiseren. Voor ons is dat altijd de insteek.'

Dat de Grand Prix van Nederland in Zandvoort mag plaatsvinden, is op zich al een mooi feit. De concurrentie is zowel binnen als buiten de eigen landsgrenzen fors. 'We hebben geen gemakkelijke onderhandelingen gehad, want de F1 zou wel dertig GP's in een jaar kunnen organiseren als je naar alle geïnteresseerden kijkt.' Bijzonder is ook het feit dat de Dutch GP het enige evenement op de kalender is dat niet afhankelijk is van overheidssteun. 'Wereldwijd zijn er heel veel overheden die veel geld overhebben om een GP te organiseren. Dan snap je wel dat we supertrots zijn dat we zonder overheidssteun, voor eigen rekening en risico dit voor elkaar hebben kunnen krijgen. Dat gevoel van trots en vreugde overheerst.'

Dat de onderhandelingen wat tijd in beslag namen, is niet gek volgens Lammers. 'Er zijn gewoon veel issues, het is allemaal erg gecompliceerd. Je hebt te maken met supportprogramma's, allerlei nevenissues en alles verdient de aandacht.' Daarnaast is vooral de volle agenda een uitdaging. 'Zijn het niet onze volle agenda's, dan zijn het wel die van de FOM. Zij hebben natuurlijk allerlei afspraken staan door de enorme belangstelling van allerlei promoters en circuits over de hele wereld. Zij zijn continu aan het reizen en dat zorgt ervoor dat dit soort processen gewoon net wat langer duren. Tegen het eind van het seizoen kon je bijna niets plannen en dat zorgde voor wat uitloop, maar gelukkig waren er geen gecompliceerde issues of iets dergelijks.'

'Verduurzaming ook hoog op onze eigen agenda'

Zoals bij iedere GP, zijn er in Zandvoort ook vele belanghebbenden, waaronder vele natuurorganisaties. De organisatie heeft de afgelopen jaren ook veel moeten touwtrekken met natuurorganisaties, die de komst van een autosportevenement niet zagen zitten. Toch is de verstandhouding opvallenderwijs vrij goed geworden volgens de oud F1-coureur. 'Alles is in die zin stabiel dat wij voldoen aan alle vergunningen. Milieuorganisaties zijn het natuurlijk aan hun eigen ideologie verplicht om constant meer te bereiken, maar ik denk dat wij ook zonder hun druk altijd bezig zijn met duurzaamheid en vergroening. We ervaren geen echte druk, over het algemeen is er goed overleg.'

De goede verstandhouding is vooral te danken aan het feit dat Zandvoort er zelf al zo veel mogelijk aan doet om rekening te houden met het milieu. 'Zij (de milieuorganisaties, red.) weten dat wij niets liever willen dan het evenement zo groen mogelijk te maken. Kijk even wat er al is bereikt, maar het is goed dat zij ons scherp houden. We zijn steeds opnieuw weer plannen aan het uitwerken en ook voor volgend jaar hebben we weer enkele innovaties. De milieuorganisaties staan in principe los van ons. Beiden hebben we een eigen verhaal. Wij hebben een commerciële verplichting en dat maakt dingen soms lastiger. Wij hebben de inkomsten hard nodig om ook klaar te zijn voor de toekomst, ook om verder te kunnen blijven verbeteren.'

Ticketverkoop 'niet perfect'

Door de grote belangstelling ervoer de organisatie dit jaar enkele problemen met de ticketverkoop. De datum van toewijzing is enkele keren uitgesteld en dat is volgens Lammers ook niet gek. 'Het mag duidelijk zijn dat als je zo'n 330 duizend kaarten in de verkoop hebt, en er bijna 1,5 miljoen mensen interesse hebben, er een enorm tol van de organisatie wordt geëist. Het succes stelt ons in dat opzicht voor grote uitdagingen.'

Om alles zo snel mogelijk op te lossen, doet de organisatie dan ook zijn stinkende best. 'We weten ook dat het in ons eigen belang is om dit zo goed mogelijk aan te pakken, maar het is lastig om daar helemaal perfect in te zijn. Je moet ook redelijk zijn in wat je van elkaar kunt verwachten.' De fans mogen een mooi evenement verwachten, maar enig geduld is daarbij ook op zijn plaats. 'Het moge duidelijk zijn dat wij ons best doen om iedereen zo goed mogelijk te bedienen. Die honderd procent perfectie die je nastreeft, is natuurlijk niet altijd even makkelijk te bereiken.'

Krapte in de pitstraat

Ten slotte is er nog de pitstraat, die volgens Sainz ietwat te krap is. Tijdens meerdere sessies liet de Spanjaard weten de krappe pitstraat op Zandvoort gevaarlijk te vinden. Lammers neemt alle kritiek serieus, ook die van de coureurs. 'Je luistert natuurlijk naar alle kritiek die er gegeven wordt en natuurlijk gaan we kijken hoe we dat kunnen verbeteren. Wat daar in detail over wordt besproken, weet ik op dit moment niet, maar ze zijn ermee bezig', zo laat de sportief directeur weten. 'Je neemt alle kritieken ter harte en kijkt wat je eraan kunt doen. Als je iemand tegemoet kunt komen, al is dat maar één coureur, dan gaan we dat zeker proberen. Het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de andere coureurs en ook binnen de mogelijkheden vallen. Bij de pitstraat zit je natuurlijk ook gewoon met beperkte ruimte. Je kunt niet echt links of rechts, alles zit vrij vol, maar we gaan zeker kijken wat we wel kunnen doen', zo besluit Lammers.

Door: David Ruiter met dank aan Jan Lammers.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws