max verstappen red bull racing las vegas 1284571291 wereldkampioen red bull racing 1251 Max Verstappen
Max Verstappen

Column | De vijfde wereldtitel in 2025? Die kan Verstappen rustig vergeten

max verstappen red bull racing las vegas 1284571291 wereldkampioen red bull racing 1251

Wat twee overwinningen op rij wel niet losmaken bij Formule 1-fans. Max Verstappen is terug na een matige eerste seizoenshelft. De Nederlander heeft aan het begin van 2025 materiaal gekregen van Red Bull Racing waarin een derde plek vaak zelfs lastig bleek, maar op Monza en Baku City Circuit was hij de snelste coureur van de grid. Ineens gelooft men weer in de wereldtitel. Juich niet te vroeg: die vijfde wereldtitel gaat er toch niet komen.

Nee, dat zeg ik niet met vreugde, of een glimlach op mijn gezicht, maar met een gezonde portie realisme. Super dat Red Bull met de upgrade in Italië wellicht wat meer snelheid ontgrendeld heeft dan voorheen en super dat Verstappen daardoor in staat is om mee te doen om overwinningen. Helaas zijn er diverse factoren die je mee moet wegen om te schetsen hoe de rest van het seizoen er waarschijnlijk uit zal zien, en als je die factoren meeweegt, krijg je een bleker beeld.

Piastri ligt te ver voor

Allereerst moeten we eerlijk zijn over hoe groot het gat is tussen Verstappen en de leider in het kampioenschap, Oscar Piastri. De Australiër heeft met een ondermaats optreden 25 punten ingeleverd ten opzichte van concurrent Lando Norris en semi-concurrent Verstappen, en ligt nog steeds 69 punten voor op laatstgenoemde. Wiskundig gezien een gat dat te overbruggen is, maar Verstappen moet dan gemiddeld meer dan negen punten per weekend inlopen.

Een crash van de WK-leider zou verandering brengen in dit verhaal, maar het zou onverstandig zijn om een WK-droom af te laten hangen van de crash van een ander. Negen punten per wedstrijd is niet onmogelijk veel, maar het is heel erg veel. Het betekent dat Piastri vanaf nu alleen nog maar derde moet worden en Verstappen eerste, met Norris ertussen. Dat kan, maar is hoogst onwaarschijnlijk. Al helemaal omdat McLaren met teamorders een dergelijke uitkomst simpelweg zou kunnen pareren.

Het gat naar Norris is nu 44 punten, wat betekent dat Verstappen in de komende wedstrijden per race gemiddeld zes punten in moet lopen. Dat is nou wél weer te doen, want dat betekent dat als Verstappen elke race zou winnen dat het niet uit maakt wat Norris zou doen. Een tweede plek in het wereldkampioenschap zie ik dan als een waarschijnlijker scenario.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

max verstappen 2024 wereldkampioen schoenen 1
Max Verstappen-fans hopen stiekem toch nog dat er dit jaar een vijfde ster bij komt.

Piastri is te goed, en Norris waarschijnlijk ook

Reden twee om niet uit te gaan van een titel voor Verstappen is dat de McLaren-heren te goed zijn om het nog uit handen te geven. Laten we eerst even kijken naar Norris, want die is in mijn optiek beduidend de zwakkere van de twee. Ja, regelmatig is Norris de snellere coureur, maar hij heeft de mentale weerbaarheid en de kalmte niet om over een heel seizoen nagenoeg foutloos te blijven. Piastri heeft dat meer. In dit materiaal kunnen coureurs die niet bij de top van de top horen echter ook gewoon kampioen worden.

Nu moet ik toegeven dat daar in Azerbeidzjan weinig van te zien was. In de kwalificatie ging de topcoureur in de fout, in de race eveneens met een valse start, en zijn daaropvolgende crash in de eerste sector maakte het rampweekend compleet. Het dichtstbij qua amateurisme kwam Piastri dit jaar tijdens zijn thuisrace in Australië, waar hij vanwege een spekglad asfalt in het gras gleed en een toppositie uit handen gaf.

Toch moeten we toegeven dat Piastri echt heel erg weinig fouten maakt. Hij is kalm en gecontroleerd, en bezwijkt niet onder druk wanneer hij het gevecht aan moet gaan met concurrenten. In Miami zag je hoe hij met slim racen langs Verstappen kwam terwijl Norris daar veel meer moeite mee had. Een coureur van het kaliber Piastri geeft, in dit materiaal, die titel niet meer uit handen.

De McLaren is te snel, maar heeft wel één zwaktepunt

McLaren heeft twee goede coureurs, maar vooral gewoon materiaal waarmee je elke Grand Prix kan winnen. In Monza was Verstappen overtuigend de snelste van het veld, maar in Baku was de voorsprong van Verstappen deels te danken aan de matige en ongelukkige kwalificatie van McLaren, en de dirty air waardoor Norris niet langs Yuki Tsunoda en Liam Lawson kwam. In vrije lucht had Norris een veel betere pace kunnen laten zien.

McLaren heeft wel één zwaktepunt: de motor. We hebben het in Zandvoort al mis zien gaan met de Mercedes-motor. Stel dat Piastri een uitvalbeurt ervaart omdat een van zijn motoren ermee stopt dan verliest hij ineens een hap van achttien punten, als het er geen 25 zouden zijn. Dat zou de strijd in één klap een stuk interessanter maken. Dat zie ik dan ook als het grootste risico voor de McLaren-coureurs in de resterende races.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-2025-nederland-zandvoort-zaterdag-training-pirelli
Lando Norris verloor in Zandvoort 25 punten omdat zijn Mercedes-motor ermee stopte.

Red Bull hoeft niet overal snel te zijn

Ook denk ik niet dat er een wereldtitel in zit omdat Red Bull niet overal net zo snel hoeft te zijn als in Italië en Azerbeidzjan. Red Bull heeft nu twee keer op rij gewonnen en twee keer pakte Verstappen de zege op een circuit waarop weinig downforce gevraagd wordt. Nu is dat in Azerbeidzjan in sector 2 niet het geval, maar de meeste teams besluiten vanwege het lange rechte stuk, tevens de makkelijkste locatie om in te halen, om voor een dunne achtervleugel te gaan.

Op de kalender staan nog circuits waarop een dergelijke afstelling gewenst is, zoals Las Vegas. Daar mag je er vanuit gaan dat Verstappen wederom mee kan doen om de overwinning. Vorig jaar zegevierde Verstappen in Qatar, op COTA is hij altijd snel en in Mexico wordt de rangorde vanwege de ijle lucht sowieso al een beetje opgeschud. Er liggen dus wel degelijk kansen in de slot van het seizoen, maar wanneer er meer downforce gevraagd wordt, is het nog maar de vraag of Verstappen en Red Bull snel genoeg zijn.

De eerstvolgende uitdaging gaat hierin veel opheldering geven. Red Bull is van oudsher niet sterk in Singapore. Sterker nog: het is het enige circuit van de huidige kalender waarop Verstappen nog nooit gewonnen heeft. Weet Red Bull in de straten van de stadstaat indruk te maken dan zou het mijn visie op deze laatste wedstrijden wel veranderen. Voordat het duidelijk is hoe Red Bull het doet op high downforce, durf ik niet te hopen. Eén ding mag duidelijk zijn: lukt het Verstappen dit jaar wel, dan is het met afstand zijn knapste WK-titel ooit.

Meediscussiëren? Leuk! Houd het civiel. Richting de andere forumleden én de redactie.

Dit was onderdeel van een tweeledig column over Verstappens titelkansen. Benieuwd naar waarom Verstappen wél de titel kan winnen? Je leest het morgen. Meepraten in de comments? Houd het beschaafd.

Poll

Kan Verstappen nog wereldkampioen worden?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws