De race van Verstappen in Spanje | Nederlander duidelijk woedend op Red Bull: 'Ik druk vijftig f***ing keer' Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen in Spanje | Nederlander duidelijk woedend op Red Bull: 'Ik druk vijftig f***ing keer'

De race van Verstappen in Spanje | Nederlander duidelijk woedend op Red Bull: 'Ik druk vijftig f***ing keer'

De Formule 1 is momenteel wat betreft de actie op de baan in winterslaap gegaan. De coureurs genieten van hun welverdiende vakantie, waardoor de tijd van terug- en vooruitblikken is begonnen. Niet elk raceweekend in 2022 zat vol verhaallijnen, maar voor Max Verstappen betekende ieder Grand Prix-weekend wel dat hij een stap dichter bij een tweede titel kwam of dat de weg juist weer wat moeilijker werd. In deze editie kijken we door de ogen van de coureur van Red Bull Racing naar de Grand Prix van Spanje.

Na de Grand Prix van Miami rook Verstappen bloed. De bolide van Ferrari bleek immers niet perfect te zijn, want Charles Leclerc had gedurende de race veel last van bandendegradatie. Pas aan het einde van de race, toen de safety car het hele veld weer bij elkaar had gebracht, kon de Monegask een poging wagen om Verstappen in te halen. Zelfs toen werden de aanvallen afgeslagen, want de Nederlander had een auto onder zich die als een speer ging over de rechte stukken. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya was alles echter weer een ander verhaal.

Ferrari had immers een auto die juist weer heel sterk was in de bochten. Laat het circuit in Spanje nou voldoende bochten hebben waar de Italiaanse renstal van kon profiteren. Daarnaast had Verstappen ook de fans niet mee, ondanks dat de coureur daar zijn eerste overwinning wist te boeken. Ferrari heeft natuurlijk Carlos Sainz als coureur en de Spanjaard stond vanzelfsprekend in de belangstelling tijdens het weekend, ondanks dat Sainz een Madrileen is met een hart voor Real Madrid, de aartsrivaal van de lokale voetbalclub in Barcelona. Een makkelijk weekend zou het in ieder geval niet worden voor Verstappen.

Vrije trainingen bieden weinig houvast voor Verstappen

In de vrije trainingen werd al vrij snel duidelijk dat Verstappen niet de favoriet zou zijn op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Leclerc was elke vrije training de snelste op het Spaanse circuit en er kwam nog een extra bedreiging bij. Mercedes leek tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje namelijk zijn problemen onder controle te hebben. George Russell wist tijdens de tweede vrije training de tweede tijd te rijden en de Duitse renstal zag er overwegend dreigender uit. Verstappen zat elke training wel redelijk in de buurt van Leclerc.

De trainingen verliepen daarnaast ook niet vlekkeloos voor de regerend wereldkampioen. In de eerste training moest de coureur een mankement aan zijn auto laten repareren. Verstappen kon wel met een gerust hart zijn ronden verder rijden, want het probleem was niet technisch van aard. 'Mijn linkerspiegel valt naar beneden', gaf de Red Bull-coureur aan over de boordradio. De Nederlander kwam binnen in de pitstraat en kreeg een nieuwe voorvleugel, er werden wat aanpassingen gedaan en de Red Bull-coureur vervolgde zijn weg.

DRS-problemen houden Verstappen van poleposition

Het probleem met de spiegel was uiteindelijk niet het enige probleem voor Verstappen tijdens het Grand Prix-weekend. Tijdens de kwalificatie was er, voor de zoveelste keer in de carrière van de meervoudig racewinnaar, een probleem met zijn DRS-systeem. Gedurende Q1 en Q2 had Verstappen er nog niet echt last van, maar tijdens de laatste en allesbeslissende kwalificatiesessie weerhield het hem ervan om poleposition te pakken. Naast het feit dat zijn DRS niet goed werkte, was er ook een ander technisch probleem.

‘Ik had geen vermogen op het rechte stuk’, meldde Verstappen aan Gianpiero Lambiase, zijn race-ingenieur. Lambiase gaf aan zijn coureur aan dat hij dan maar naar binnen moest komen en zijn ronde af moest breken. ‘F*ck!’, was de reactie van een duidelijk boze Verstappen. Wel kreeg de coureur nog een instructie meer van zijn race-ingenieur toen hij op weg naar de pitstraat. ‘Max, kan je nu DRS gebruiken tot bocht 10?’ Het DRS-systeem leek ditmaal wel te werken aldus Verstappen, die genoegen moest nemen met P2. ‘Ondanks alles start je wel op de eerste startrij.’

Windvlaag en aanhoudende DRS-problemen verergeren woede Verstappen

Verstappen vertrok dus vanaf de tweede plek tijdens de Grand Prix van Spanje. De coureur kon Leclerc niet echt bijhouden en hij maakte even later een fout. In de eerste stint was het eerst Sainz die de grindbak in schoot en Verstappen maakte kort daarna ook een fout in dezelfde bocht als de Madrileen. 'Er was een windvlaag, Max', zegt zijn ingenieur. Verstappen zelf ging niet op het incident in, maar zijn doel om de race te winnen raakte verder uit zicht. Wel kreeg Sergio Pérez de opdracht om zijn teamgenoot te helpen en hem voor te laten.

Hierdoor kwam Verstappen achter Russell te rijden en gezien de snelheid over het rechte stuk had de Limburger ook snel langs de Engelsman moeten gaan. Het probleem dat Verstappen in de kwalificatie had, stak echter ook in de race weer de kop op. 'Je DRS ging de vorige ronde niet open, Max, blijf het proberen.' Het team besloot de coureur naar binnen te halen voor zijn eerste pitstop. Aangezien ook Russell naar binnen werd gehaald door Mercedes bleef Verstappen achter de nu enkelvoudig racewinnaar rijden.

De DRS besloot ook in de tweede stint niet mee te werken. ‘We kunnen niet eens de verdomde DRS laten werken, man!’, zei Verstappen woest over de boordradio. ‘Max, probeer op de knop te drukken nadat je over de kerb bent gereden. Ik denk dat je hem de vorige keer per ongelijk weer hebt dichtgedaan’, was het advies van Lambiase. Verstappen werd daar echter niet kalmer van. ‘Dat komt omdat ik de knop vijftig f***ing keer in druk voordat hij open gaat.’ Lambiase was niet onder de indruk van het getier van zijn coureur: ‘Probeer hem maar één keer in te drukken.’

Leclerc valt uit en Verstappen wint

De aanwijzingen van Lambiase bleken wel te werken, want Verstappen kon op een gegeven moment Russell echt gaan aanvallen. Dat ging naar de mening van de Red Bull-mannen niet per se op de juiste manier. ‘Hij beweegt in de remzone’, gaf Verstappen aan over de boordradio. ‘Als jij het niet bent, dan mag het blijkbaar’, reageerde Lambiase enigszins cynisch. In de tussentijd was het de beurt aan Leclerc om door ongeluk getroffen te worden. De Monegask leek op weg naar een simpele overwinningen, maar zijn krachtbron gaf de geest. Om Russell uiteindelijk te verslaan, besloot Red Bull Verstappen op een alternatieve strategie te zetten.

Dat was de gouden greep van Red Bull, want na de derde en laatste pitstop had alleen Pérez nog een bedreiging kunnen vormen voor de Nederlander. De Mexicaan ging echter zonder slag of stoot aan de kant voor zijn teamgenoot, die vanaf dat moment de snelheid simpelweg kon managen. Met een ruime marge kwam Verstappen als eerste over de streep. ‘Soms moet het op de moeilijke manier’, zei Lambiase. ‘Lovely. Het was een moeilijke start, maar we hebben het om weten te draaien.’

Die laatste woorden vatten niet alleen de race maar ook de seizoensstart van Red Bull samen. Verstappen nam na deze overwinning namelijk de eerste plek in het kampioenschap over en datzelfde gold voor de Oostenrijkse renstal. Daar had het team wat hulp bij nodig, maar Red Bull kende zelf natuurlijk ook zijn technische problemen. Ook tijdens het weekend in Barcelona ging er voldoende mis voor Red Bull en moest Verstappen weer even zijn onvrede duidelijk laten merken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws